Inlägg från: DevilsDaughter |Visa alla inlägg
  • DevilsDaughter

Bf Juni 2014

Någon som är insatt i föräldraledighet? hur funkar det nu? Får Båda föräldrarna vara lediga samtidigt för bebisen (alltså samma barn)? De 10 första dagarna vet jag att man kan göra så, men sen? Funderar lite på hur vi ska planera föräldraledigheten..

• DevilsDaughter

Lovaviola: Skönt att ni fick tid så fort så att ni inte behöver gå och oroa er en längre tid! tror det kommer gå jättebra imorgon!

Fler som jobbar och känner att det verkligen börjar ta emot nu? Jag jobbar i butik där jag står och går mkt, sitter mestadels bara ner på min rast. Brukar i vanliga fall bara jobba halva dagar (finns inte mer timmar än så till mig), men som nu jobbar jag heldagar mån-tis-ons, och igår kändes det som att jag inte skulle fixa att vara kvar hela dan för jag va helt slut! Stod iaf ut och satt mer än vanligt sista delen av dan. Kändes verkligen som att jag skulle falla ihop för att jag va så utmattad! Någon som känt likadant! Jag har ju "bestämt" att jag ska jobba tills barnet kommer och det är ju "bara" 6 veckor kvar till BF nu. Men shit va det tar emot nu! Sista dan nu denna veckan så är jag ledig i fyra dagar sen iaf! 

• DevilsDaughter

barilla: ne, jag har faktiskt inte ansökt om gravidpenning.. Känner lite som du att man blir rastlös om man bara är hemma men samtidigt är det jobbigt att jobba. Men det är så olika med från dag till dag konstigt nog.. Igår var det så motigt att jag var nära att gå hem tidigare för att jag knappt orkade stå på benen medan det idag gick hur bra som helst! Jag har ju ingen heltidsstjänst utan går mest som extra och då antar jag att gravidpenning inte går att söka.. 

• DevilsDaughter

barilla: Särskilt i början så är fosterrörelserna ofta ryckiga eftersom nervsystemet inte är riktig sammankopplat. Alltså från början när bebisen börjar röra sig regelbundet så kan den liksom inte fösa kroppsdelarna tex ett ben eller en arm sakta fram och tillbaka koordinerat utan det blir istället ryck när den ska röra sig. Men som du säger så känner jag också av det fortfarande att det rycker mkt i bebisen, tror det är helt normalt, det är iaf inget jag reflekterat över.

• DevilsDaughter

missmf: Min BM har sagt att man alltid ska ringa in till förlossningen om man blöder, även om det är efter sex.. Det är inte säkert att det är från slemhinnorna på livmodertappen, det kan vara från livmodern också..

• DevilsDaughter

Amalian: Vad dåligt! Stackars dig! Hoppas dock proverna är bra!

Jag kan skriva under på att att ta hand om andras barn är sååå mycket mer påfrestande än att ta hand om sina egna när man inte är på topp. Dock är jag gruvligt trött på mina barn just nu.. Känner att jag har inte det minsta tålamod och bara irriterar mig på dem hela tiden, är så så dåligt humör och det är verkligen inte kul! Tänker varje dag när jag är på jobbet att jag måste skärpa mig och inte får ge vika för min irritation, men väl hemma vill jag bara vara ifred och lägger över allt barnansvar på min man.. 

• DevilsDaughter

EMTP: Oj bara 8 dagar! Känner som dig gällande att det inte kommer att se ut så här hemma som jag vill ha det när bebisen har kommit. Man orkar liksom inte.. Tänker att orkar jag inte nu (35 veckor) så kommer jag inte orka vid 39 veckor heller..

• DevilsDaughter

smålandjänta: Nä egentligen är det inte lång tid kvar..Men jag befarar att ja får ett julibarn istället.. Är beräkna 17 juni. Hur tidigt innan BF brukar man få planerat snitt? 1 vecka? Ganska sent ändå för snittsamtal? Trodde man gjorde sådant mkt tidigare.. Jobbigt att gå så himla långt in i graviditeten utan att veta vad man ska ställa in sig på?

Svar på tråden Bf Juni 2014