• hundtok

Bf Juni 2014

Zwoom skrev 2013-11-05 05:47:45 följande:

Imorgon är det dags för VUL igen *Jippi*....
    Jag hoppas verkligen att allt är bra där inne...

Alltså de säjer ju att underlivet blir lila aktigt vid en grav och så fick jag i början nu men nu ser fasen dom ljusrosa ut smile4.gif
    Borde inte de mörkna istället?

Sen en annan sak undrar jag över...Just nu tar jag multivitamin för gravida och ammane där man tar en sandfärgad tablett på morgonen och 2 vita på kvällen...De är stora tabletter, men finns det inga sånna multivitaminer för gravida där man typ bara tar 1 tablett per dag?       

My family makes me the happiest mom / wife
    Jo, det finns såna man tar bara en om dagen. Jag har köpt mina på Ica men kommer inte ihåg vilket märke det är. Rosa "trekantig" burk.
  • hundtok
    honey1 skrev 2013-11-04 22:50:46 följande:

11+0 idag :D

Tre olika sidor har visat tre olika datum. Har fått 31 maj, 1a juni och 2a juni, hur kan dem räkna så fel? Jag räknade själv 280 dagar och fick 1a juni så håller mig till det.

Sen dödar BM mig genom att säga att enligt henne är mitt BF 3juni. Om min sista mens var 26-27e augusti, hur kan det bli 3juni? Ledsen blev jag iaf. Jag har BF 1juni oavsett fram till rul!

Idag har jag gått ner 5 kilo. Har ingen matlust kvar. Idag när vi skulle äta middag som jag för en gångs skull verkligen var sugen på så står jg i köket och kämpar med allt i två timmar och när vi sätter oss vid matbordet och jag ska ta en broccoli så ramlar det ut en STOR kokad tusenfoting, helt röd och brun och äcklig.

Najs!!!!! Försöker äta vidare lite utan broccolin och resten av grönsakerna gör mig äcklad, men när jag ska äta min lilla bit kyckling så lyfter sambon på ena skinkan och tar i och gör en BRAKSKIT VID MATBORDET!

Jag bara slängde besticken åt h*lvete och stängde in mig på ett rum. Nu ligger jag i sängen och har inte ätit frukost lunch eller middag på 3 dygn, det enda som gått i är en satsumas och ett rostbröd. Sambon verkar inte bry sig.

Jag svälter och det kan inte vara bra :(

Låter som att du behöver ta ett snack med din sambo! Han måste ju stötta dig om det ska fungera.
  • hundtok
    Zwoom skrev 2013-11-05 09:53:26 följande:

Tack skall genast kolla dessa sen. är det för gravida?
    My family makes me the happiest mom / wife
    Ja det är för gravida och ammande
  • hundtok
    claire skrev 2013-11-30 00:35:36 följande:

Jag har också katt men trodde inte att det vsr någon fara om man haft katt sedan länge och redan är "van" eller vad man ska säga. Det är vad jac hört, och jag tömmer låda flera gånger i veckan här hemma. Vad är det slm ska vara så farligt egentligen?

Många utekatter har toxoplasma i avföringen som är farligt för gravida (för fostret) och därför är rekommendationen att inte städa kattlådan när man är gravid.
  • hundtok
    jamka skrev 2013-12-01 13:34:26 följande:

Tyvärr, missfall i v. 12. Lycka till, tjejer!

Beklagar :(
  • hundtok

Förra graviditeten gick jag upp 17 kg och hade gått ner allt plus ett par kilo till 3 veckor efter förlossningen.

Är nu i vecka 14 och har gått ner 1,5 kg hittills.

Jag har inte berättat på jobbet ännu då jag aldrig är där (studerar med lön) men jag kommer nog att avslöja det på julbordet senare i veckan då det är omöjligt att dölja magen.

• hundtok
    MissMf skrev 2013-12-14 11:28:31 följande:

Någon mer som står o går mycket på jobbet? Jobbar på ett serviceboende o mina fötter värker o känns flera storlekar större redan vid lunch.. Nån som känner likadant? :( v.13+4

Stödstrumpor räddade mig vid förra graviditeten då jag jobbade inom vården.
  • hundtok

Jag pluggar och hoppas hinna klart. Terminen slutar 8/6 och BF är 4/6... Kan bli lite tight

Har fått känningar av ordentlig foglossning så att om det blir värre får jag gå tillbaka och jobba i vår då det är mycket praktik på min utbildning medan mitt jobb är på kontor.

• hundtok

Jag hade ett högt slumpblodsocker hos bm i vecka 10 ca (hade ätit godis precis innan) och blev då lite skrämd så jag slutade helt med godis och fikabröd trots att glukosbelastningen var bra. Har bara ätit någon enstaka liten bit de senaste 12 veckorna mot nästan varje dag innan. Förra graviditeten gick jag upp 17 kg (hade gått ner 19 när dottern var tre veckor) och i denna graviditet har jag hittills gått upp 1,5 kg ca.

Jag trodde inte att det skulle gå så smärtfritt att bli av med sockersuget men bebisens hälsa är bra motivation :)

• hundtok
    DevilsDaughter skrev 2014-01-24 11:51:05 följande:

hundtok: Hur högt var blodsockret? Tänk vad sådant kan motivera en! Jag kollar mitt blodsocker regelbundet på min mans blodsockermätare, han har diabetes.. Jag hoppar över glukosbelastningarna.. 

Gia: Har jag också haft mestadels, det är först nu som jag börjat kunna äta lite mer.. Framförallt socker, det gick inte alls innan.. För mig som i vanliga fall missbrukar socker känns detta jättekonstigt.. Men antar att det är bra i längden att ha det såhär.. 

Det var 10,2 efter godis, trocadero och makaroner med köttfärssås..
  • hundtok
    zaybia skrev 2014-01-30 08:52:01 följande:

Var på rul i måndags och allt såg bra ut :) bebis låg med korsade ben så vi fick inte se om det var en pojke eller flicka :P men nu undrar jag; moderskapsintyg, när får man det? Har läst om de som fick direkt efter rul o andra som inte fått förrän i v 25 (nästa besök hos bm). Boir inte det lite sent att få det då med tanke på att jag ska söka havandeskapspenning? Hinner fk behandla min ansökan på 1,5 månad?

Här får man det vid första bm-besöket efter RUL men jag ringde förra gången och bad bm skicka det. Var inga bekymmer!
  • hundtok
    rosii skrev 2014-01-30 22:41:04 följande:

Har du fått den beviljad? Jag ska till mvc till veckan & ska då fråga efter moderskapsintyg så ska jag också skicka iväg en ansökan om gp (funkar den förkortningen haha). Hur länge tar de innan man fpr ett beslut?
    Jag vet inte hur lång tid det tar nu men när jag fick det 2011 tog det drygt 4 veckor.
  • hundtok
    Skattkistan skrev 2014-02-04 18:47:06 följande:

Någon mer som får näsblod lite då och då helt utan anledning? Undrar vad det kan bero på....

Är inte drabbad själv men det beror på känsligare slemhinnor och en ökad blodmängd.
  • hundtok
    Tizi skrev 2014-02-05 17:19:04 följande:

En kanske lite konstig fråga men jag minns inte hur man gjorde...

Jag ska till vc imorrnbitti och ta prover, blodprov och urinprov. Urinprovet ska jag ju ta med hemifrån, spelar det någon roll om det är "första skvätten" eller inte? Ska det vara i kylskåpet innan man åker? Går upp vid ca 7.00 och kommer åka iväg ca 8.15.

Gud vad snabbt man glömmer.. :-/

Eftersom urinprovet blir mer tillförlitligt ju längre urinen har varit i blåsan så ska provet tas vid första morgonkissningen. Dock är det bra att kissa ut lite i toaletten och sen ta "mittenurinen" till provet så minskar risken att bakterier som finns utanpå underlivet kommer med i provet. Det bör förvaras i kylskåpet tills du åker.
  • hundtok
    Skattkistan skrev 2014-04-24 10:38:35 följande:

Någon mer som ligger vaken halva nätterna med restless legs? Tips mottages tacksamt!

Jag tycker att det hjälper att kyla ner benen och fötterna i kallt vatten.
Svar på tråden Bf Juni 2014