Bf Juni 2014
jamka: Vi gjorde KUB med sista barnet (inte de andra två barnen), visste inte ens att det fanns då. När vi gjorde KUB så fick vi siffrorna 1:1500 vilket gjorde oss ganska oroliga, dels för att siffrorna var sämre än om vi enbart skulle gå på min ålder, dels för att alla på familjeliv (liknande tråd som denna) fick så mkt bättre siffror 1:10000-1:15000.. Så vi blev INTE lugnare av KUB.
Vi känner att kan vi förhindra eller minska risken för att få ett barn med kromosomfel så vill vi göra det. Innan jag blev gravid hade vi bestämt oss för att försöka få igenom att få göra ett fostervattensprov utan att först göra KUB, eller att iaf få en remiss så vi kan göra det privat. Men nu med liten i magen så känner jag att jag inte riktigt vill riskera missfallsrisken, lätt att säga innan liksom..
Så nu har vi bokat in ett privat KUB och samtidigt ska vi försöka få igenom att få göra ett KUB här, ska till läkaren på onsdag för att försöka få igenom det. Får vi göra KUB här så ska vi avboka det privata och istället boka in ett extra RUL privat där de gör en extra noggrann undersökning av alla organ och kollar efter avvikelser osv.. Då är man ju ändå hyfsat garderad känns det som.. Känns iaf som en bra plan för oss och vi har funderat mkt på detta.