• Anonym (Dotter)

Vad händer då min far dör?

Min pappa är svårt sjuk och kommer troligtvis att dö snart. Vad händer om jag vägrar sälja hans lägenhet, fixa alla papper, forsla bort hans saker och dylikt? Har jag en laglig skyldighet att göra det?

Min bror är utvecklingsstörd, bor på ett gruppboende med assistans och kan absolut inte göra det eller ens hjälpa till.

• Svar på tråden Vad händer då min far dör?
  • Anonym (Dotter)

Jag undrar också vad som händer med arvet om jag vägrar att hjälpa till, ärver jag och min bror i alla fall?

• Anonym (osäker)

Vet inte vad som händer om man inte vill vara delaktig som närmast anhörig men det finns ju folk som jobbar professionellt med bouppteckningar. Kan tänka mig att de kan bistå med ganska mycket av pappersexercisen i alla fall. Antagligen även hjälpta till att leja hjälp att bli av med möbler etc.

Din bank kan troligtvis ge dig numret till någon jurist som jobbar med sådant. Annars närmsta begravningsbyrå har nog också koll på det. Fråga dem om hur lite du kan komma undan med att göra.

• Majsan70

Då får du leja bort det till nån annan. Finns det en anhörig lämnas det över till denna nämligen. När min svärmor dog så blev vi kontaktade av myndigheterna som letat reda på min man som var nämast anhörig.
    Vi i vår tur lämnade bort allt. Advokat skötte dödsboet. Loppisfirma skötte tömning och städ och begravningsbyrån det som hade med det att göra. Vi bara åkte upp o maken tog det viktigaste ur lägenheten och så gick vi på begravningen. Fastighetsförmedligen fick fullmakt att sköta försäljningen.

• sextiotalist

Nej, egentligen behöver du inte det, men om inte avgiften betalas in till föreningen så kan de sälja lägenheten åt dig. Du behöver inte göra ett smack, men då kommer troligen din brors gode man att agera (han ska ju försvara din brors intressen).

Men som någon skrev, lej bort, men vägra sälja lägenheten kan du inte göra, den kommer säljas oavsett om du vill eller inte. 

• Anonym (N)
    sextiotalist skrev 2013-09-23 06:49:59 följande:

Nej, egentligen behöver du inte det, men om inte avgiften betalas in till föreningen så kan de sälja lägenheten åt dig. Du behöver inte göra ett smack, men då kommer troligen din brors gode man att agera (han ska ju försvara din brors intressen).

Men som någon skrev, lej bort, men vägra sälja lägenheten kan du inte göra, den kommer säljas oavsett om du vill eller inte. 

Lägenheten går i arv o den som ärver blir ägare o måste betala avgiften på den , finns det skulder på den så ska dom betalas annars säljs lägenheten o skulden betalas
  • sextiotalist
    Anonym (N) skrev 2013-09-23 07:23:30 följande:
    Lägenheten går i arv o den som ärver blir ägare o måste betala avgiften på den , finns det skulder på den så ska dom betalas annars säljs lägenheten o skulden betalas
    Fast det är helt valfritt att te emot ett arv, så TS kan avstå från arvet och släppa det helt.
  • Kjell2
    Anonym (Dotter) skrev 2013-09-23 05:34:14 följande:
    Min pappa är svårt sjuk och kommer troligtvis att dö snart. Vad händer om jag vägrar sälja hans lägenhet, fixa alla papper, forsla bort hans saker och dylikt? Har jag en laglig skyldighet att göra det?

Min bror är utvecklingsstörd, bor på ett gruppboende med assistans och kan absolut inte göra det eller ens hjälpa till.

Mycket kommer i så fall ske på dödsboets bekostnad och minska ditt och din brors arv.
  • Anonym (H)
    sextiotalist skrev 2013-09-23 08:19:32 följande:
    Fast det är helt valfritt att te emot ett arv, så TS kan avstå från arvet och släppa det helt.
    O lägga allt på sin handikappade bror ? Så gör man inte
  • sextiotalist
    Anonym (H) skrev 2013-09-23 08:24:56 följande:
    O lägga allt på sin handikappade bror ? Så gör man inte
    Gör och gör, det finns de som är värre än så.

Ingen av dom behöver ta emot arvet, de kan skänka det till allmänna arvsfonden om det är så mycket besvär med det.

Men å andra sidan, så skulle hon skänka det till sin bror, så ser nog den gode mannen till att allt tas om hand, men TS blir utan    
  • asta66
    sextiotalist skrev 2013-09-23 08:59:04 följande:
    Gör och gör, det finns de som är värre än så.

Ingen av dom behöver ta emot arvet, de kan skänka det till allmänna arvsfonden om det är så mycket besvär med det.

Men å andra sidan, så skulle hon skänka det till sin bror, så ser nog den gode mannen till att allt tas om hand, men TS blir utan    

Men Ts kan väl inte neka sin bror hans del av arvet.
Svar på tråden Vad händer då min far dör?