• Akua

Blir galen, trasligt hår!!!

Jag använder redken shampoo och balsam, alltså ganska bra produkter, men mitt hår blir så VANSINIGT trassligt efter jag har tvättat det!! Som stora klumpar med spindeltrådsbollar i håret! 

Vad ska jag göra åt det?
    Någon kunnig som vet vad mitt hår behöver för att inte vara så trassligt???  

• Svar på tråden Blir galen, trasligt hår!!!
  • Akua

VILKA FANTASTISKA TIPS!!!!!!!! TACK!
    Några helt galet roliga! Haha helt sjukt det där med glidmedel men jag kan absolut tänka mig att det funkar!

Jag har rakt hår lite längre än axlarna. Det kanske är så att jag gnuggar in schampot för mycket.     

Jo jag har hårolja som jag har i håret efteråt men jag skulle behöva tömma hela flaskan så håret blev fett för att håret skulle gå att reda ut!
    Verkligen helt trassligt fågelbo!

Ska kolla upp den där borsten och införskaffa en balsamspray. Var på åhlens och kollade men där jag var hade de inget.

Jag använder Redken extreme. Tror det innehåller extra protein och grejer. Mitt hår blev nästan förstört i januari  efter en blekning.      

• Mineralvatten
    Akua skrev 2013-09-23 15:53:14 följande:

Några helt galet roliga! Haha helt sjukt det där med glidmedel men jag kan absolut tänka mig att det funkar!

Jag har rakt hår lite längre än axlarna. Det kanske är så att jag gnuggar in schampot för mycket.     

Jo jag har hårolja som jag har i håret efteråt men jag skulle behöva tömma hela flaskan så håret blev fett för att håret skulle gå att reda ut!

Ska kolla upp den där borsten och införskaffa en balsamspray. Var på åhlens och kollade men där jag var hade de inget.

Jag använder Redken extreme. Tror det innehåller extra protein och grejer. Mitt hår blev nästan förstört i januari  efter en blekning.      

jag gör egen hårolja, busenkelt, vill du ha receptet?
  • snedtak
    Akua skrev 2013-09-23 15:53:14 följande:

En del hår reagerar lite konstigt på protein. Protein är bra för att ge volym tex, men gör göra torrt hår ännu torraqre. Testa ett proteinfritt shampo ett tag.
  • Akua
    Mineralvatten skrev 2013-09-23 15:59:05 följande:
    jag gör egen hårolja, busenkelt, vill du ha receptet?

JA! Glad
  • Mineralvatten
    Akua skrev 2013-09-23 16:48:14 följande:

JA! Glad
    1) Ta fram en stor plastskål och en visp.

2) Häll i en flaska avocaoolja och lika mycket rapsolja ungefär och vispa lite grann.

3) Häll i sjukt mycket torkad rosmarin (om du gillar den doften eller annan ört/krydda för annan doft) och låt det dra en stund ca en timme.

4) vispa lite igen och häll sedan upp det på pumpflaskor som man använder vid resor.

Jag har hår till axlarna när det är blött och så är det tjockt och lockigt och för mig så räcker ett pumpdrag.

Jag använder denna när jag har duschat i handukstorkat hår, samt även som stylingprodukt om jag ska vara extra fin =). då borstar jag håret med lite vatten på borsten så det blir fuktigt och så maserar jag in ett pumptryck av oljan. 
  • Mandi74

Borsta ut håret innan du duschar, om det behövs. 

Balsamspray är det enda som får ordning på mitt hår, ganska långt och självlockigt.  

• vanilla

Det sliter mer på håret att borsta det när det är blött så vänta tills det torkat, och ta det försiktigt med gnuggandet  vid tvätt, försök att massera in utan att hårstråna flyttar sig så mycket i förhållande till varandra, hoppas du förstår vad jag menar. Ibland ser jag folk gnugga in schampoo så att det blir som ett enda fågelbo, inte konstigt att det trasslar sig ju.

Här, tex, finns Tangle teezer att köpa, rea just nu:

http://www.headcare.se/tangle-teezer-c-104.html?gclid=CJiHnI-B4rkCFW96cAodTycA3A

Lycka till  

• Tulipa 01

Låter som att du har typiskt skandinaviskt hår med fina (dvs. tunna) hårstrån? Jag har samma problem, mitt hår blir riktigt trassligt om jag inte använder ett riktigt bra shampoo och balsam. Har också provat Redken men det funkar inte alls på mitt hår, balsamet var inte tillräckligt utredande. Jag tror inte att Redken passar särskilt bra för sådana som har tunna hårstrån som dessutom är skadat av färgning/blekning. 

I perioder har jag använt intensivinpackning efter varje tvätt i stället för balsam och det funkar okej, dock blir ju håret lite tungt av det och kan göra att håret mest hänger och ser tråkigt ut. Nu har jag gått över till Kerastase och det funkar fantastiskt bra. Jag använder Kerastase Nutritive Fondant Nutri Thermique shampoo och balsam, det är jättebra. Riktigt dyrt i Sverige, men jag köper det från Lookfantastic i England där det kostar ungefär halva priset, ingen fraktkostnad heller.

• snusfia

jag har gett upp att borsta mitt hår när det är blött. så fort det har torkat behövs det bara tre drag med hårborsten så är det klart, om det är blött så tar det typ trettio minuter och så fort jag har ghort en sida så är den andra sidan trasslig igen.
    har tunt fint hår ner till midjan.

One, Two Freddy's coming for you. Three, Four, better lock your door...
  • prettylittleliar
    Tia F skrev 2013-09-23 15:45:14 följande:
    Oh, en sak till som fungerar klockrent men som är silikonbaserat är Pure Woman glidmedel. Det låter helt vrickat att ha glidmedel i håret men kammen/borsten kommer glida genom håret som aldrig förr :D

Blir det inte fett?
  • Tulpanen89

Balsammetoden har funkat för mig :)
    Googla på de så får du se. Använder aldrig schampo. Bara "tvättbalsam" och "vårdbalsam".

Använder schampo sällan, typ när jag har haft hårsprej, mouse eller annat i håret för att tvätta bort all skit.

• Tia F
    prettylittleliar skrev 2013-09-25 10:31:02 följande:

Blir det inte fett?

Nope. Men det beror såklart på hur mycket man väljer att använda ;)
  • Indianica

Jag tycker inte Redken är särskilt bra, det är ett riktigt lågbudgetmärke i USA och bara idioti att betala dyrt för det i Sverige.

Min dotter har kanske din typ av hår (hon är 10) och höll förut på att bli tokigt på att kämpa med hennes treassel varje morgon. Tills vi började med mer "naturliga" produkter. Hon tvättar nu håret med Uretkrams rosenschampoo (från hälsokosten) har Jessi Curl "Too shea" som hårbalsam och en ärtas storlek "Too shea" som utredningskräm i håret efter tvätten oxå. Ibland på morgonen tar vi oxå lite "too shea" för att reda ut håret när vi kör med tangle teezern (hårborsten). Nu är hennes hår aldrig trassligt, utan väldigt mjukt och blankt. För att få extra glans kan vi ibland sätta lite Nuxe torrolja i hårtopparna.

• Akua
    Indianica skrev 2013-09-27 13:02:20 följande:
    Jag tycker inte Redken är särskilt bra, det är ett riktigt lågbudgetmärke i USA och bara idioti att betala dyrt för det i Sverige.

Min dotter har kanske din typ av hår (hon är 10) och höll förut på att bli tokigt på att kämpa med hennes treassel varje morgon. Tills vi började med mer "naturliga" produkter. Hon tvättar nu håret med Uretkrams rosenschampoo (från hälsokosten) har Jessi Curl "Too shea" som hårbalsam och en ärtas storlek "Too shea" som utredningskräm i håret efter tvätten oxå. Ibland på morgonen tar vi oxå lite "too shea" för att reda ut håret när vi kör med tangle teezern (hårborsten). Nu är hennes hår aldrig trassligt, utan väldigt mjukt och blankt. För att få extra glans kan vi ibland sätta lite Nuxe torrolja i hårtopparna.

Redken extreme var en lifesaver för mig när jag fick mitt hår totalförstört efter en blekning. Min frissa rekommenderade det märket. Jag har nu köpt det på nätet så det är inte så fasligt dyrt :)
  • MajaMaria79
    Macadamia Natural Oil No Tangle Brush DEn här från Macademia Oil använder mina tjejer här hemma, superbra för trassligt hår. Kostar just nu 73 kr på beautybay.com, och de har fri frakt.

• jagärjagvemärdu

Borstar du ut håret riktigt ordentligt innan du går in i duschen/badet? Annars gör det! Märker stor skillnad på när jag gör det och inte gör det, och gör som snedtak sa

snedtak skrev 2013-09-23 14:28:07 följande:
    Använd shampo endast i hårbotten och balsam endast i längderna. Tangle teezer finns på tex. eleven.se att köpa. Använder du shampo för torrt hår, Redken har ju olika varianter?
    Schampo endast i hårbotten och balsam i längderna!! Ha även en kam med glesa "tänder" (har helt och hållet glömt bort vad det heter) som du kammar igenom håret med när du har balsam i. 
Svar på tråden Blir galen, trasligt hår!!!