• Frajda 80

IVF hösten 2013 - Äntligen plus!

Nu kan vi samlas här i en ny grupp där vi kan dela med oss av våra funderar, hur vi mår osv utan att stressa de andra i våra fina favorittrådar.

Själv plussade jag den 20 september men TD är den 23 septemer = idag.

Dagens test visade exakt samma.

Sen tänk på tjejer att vi väntar inte MF, vi väntar BARN!
    Nu är det vår tur!

Grattis ♥       

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-23 16:24
    Länk till tråden: IVF Hösten 2013
    www.familjeliv.se/Forum-7-134/m70015025.html

Länk till tråden: IVF Hösten 2013 - lista
    www.familjeliv.se/Forum-7-134/m70440493.html
  • Svar på tråden IVF hösten 2013 - Äntligen plus!
  • mikispikis90

Okej okej :) jo jag fick sitta med ctg i över en timme, hjärtljudet var jätte bra och pendlade mellan 157-178. De kollade och mätte fostervattnet som också var bra. Det finns gott om plats än menade läkaren på, det är f o m 37 som rörelserna minskar på ett annat sätt enligt dem. Sedan gjorde vi ultraljud och allt såg jätte bra ut. Men bebis reagerar inte särskilt mycket på saft, isvatten, glas osv som den har gjort förut. Men jag skulle få komma in på mer kontroller så man får väll hoppas att bebis bara är väldigt trött just nu.

Imorrn går jag in i v 35, tänk vad tiden går fort nu. Har du tänkt nått på förlossningen?!

• Jayt

Vad skönt att allt såg bra ut och skönt att dom ska ha lite extra koll nu. Så du behöver nog inte oroa dig :)

Jag har tänkt väldigt mycket på förlossningen skulle jag säga. Jag ser faktiskt mycket fram emot det(kanske låter konstigt) Det ska bli häftigt att få uppleva det. Sen vet jag ju inte alls hur det kommer bli och hur det kommer gå men jag känner mig inte alla nervös, bara redo.

Något jag tänkt på däremot är att jag inte har haft sammandragningar som många andra verkar känna. Jag kan känna något som känns som magknip men det är inte så att jag känner hur hela magen blir hård, så som man beskriver en sammandragning.

• Virvla
    Jayt skrev 2014-06-28 11:46:37 följande:

Vad skönt att allt såg bra ut och skönt att dom ska ha lite extra koll nu. Så du behöver nog inte oroa dig :)

Jag har tänkt väldigt mycket på förlossningen skulle jag säga. Jag ser faktiskt mycket fram emot det(kanske låter konstigt) Det ska bli häftigt att få uppleva det. Sen vet jag ju inte alls hur det kommer bli och hur det kommer gå men jag känner mig inte alla nervös, bara redo.

Något jag tänkt på däremot är att jag inte har haft sammandragningar som många andra verkar känna. Jag kan känna något som känns som magknip men det är inte så att jag känner hur hela magen blir hård, så som man beskriver en sammandragning.

Känner igen mig mycket i det du skriver. Jag ser också fram emot förlossningen, det är ändå en upplevelse vi kämpat länge för. Det är både förväntan och viss bävan, en stor utmaning. Jag är lite nervös, ungefär som inför någon annan stor uppgift eller en tävling. Mest känner jag att jag vill ha bebisen trygg på utsidan hos mig nu. Jag är i v 38+6 nu och känner mig alltmer orolig för att något ska hinna hända före förlossningen. Senaste veckan har han inte alls rört sig som tidigare och inte svarat på buffar eller isvatten. Åkte in på koll i fredags, allt såg bra ut. Bra med fostervatten, bebisen gjorde andningsrörelser och flyttade sig spontant när hon tittade med ultraljudet. Ligger med huvudet ned, men rörlig. Hade vänt sig så att han låg mer med ryggen ut. Bra läkare som talade om precis vad hon tittade efter och som också underströk att man ska åka in på koll om barnet bryter mot sitt tidigare mönster. Rörelserna kan kännas annorlunda på slutet, men man ska känna dem lika ofta som tidigare.
  • Jayt

Virvla, det är precis så jag känner, det är något vi länge har kämpat för. Det är nog därför jag känner mig så förberedd, man har så länge drömt och fantiserat om den stunden.

Då har du inte långt kvar nu! Skönt att allting såg bra ut. Det verkar som att det är väldigt vanligt att många inte känner bebis på slutet och åker in och kollar. Det gör mig lite nervös faktiskt.

• mikispikis90

Hej :) ja min bebis är fortfarande fruktansvärt lugn, ska in på fler kontroller nu i veckan. Jätte jobbigt att behöva vara nervös :-/ man har ju varit tillräckligt nervös under IVF perioden och ruvningen.

Hur är restriktionen hos er ang IVF graviditet? Jag fick höra förra veckan att IVF gravida får inte gå över tiden?! Jätte konstigt. Ingen i min IVF grupp i Örebro hade dock hört det, så förmodligen gäller det nog inte mig :)

• Jayt

Mikis, förstår att det är jobbigt att vara nervös. Men det är ju bra att du får gå på extra koll och att dom håller koll på bebis.

Mim bm pratade med mig och dom där restrektionerna sist jag var där, men det gällde inte mig egentligen utan det handlade om kvinnor som var 40 år och över. Jag gissar att det är samma för dig.

• Virvla

Jag är 36 år och här har de sagt att vi inte ska gå över mer än några dagar. Vi har inbokad förlossningsplanering på BF. Som jag fattat det ska de då kolla flödet i navelsträngen och mängden fostervatten. Vet inte om det blir gynundersökning också för att kolla tappen. Ser allt bra ut kan vi få gå lite till innan det blir igångsättning. De har förklarat det så att moderkakan är som tidsinställd och börjar fungera sämre efter 40 fullgångna veckor. Normalt vet man inte exakt när graviditeten började utan det finns ett naturligt spann. I vårt fall vet vi exakt på klockslaget när graviditeten startade och det gör att de inte vill riskera att vi går för länge.

• emjay00
    mikispikis90 skrev 2014-06-28 00:46:07 följande:

Okej okej :) jo jag fick sitta med ctg i över en timme, hjärtljudet var jätte bra och pendlade mellan 157-178. De kollade och mätte fostervattnet som också var bra. Det finns gott om plats än menade läkaren på, det är f o m 37 som rörelserna minskar på ett annat sätt enligt dem. Sedan gjorde vi ultraljud och allt såg jätte bra ut. Men bebis reagerar inte särskilt mycket på saft, isvatten, glas osv som den har gjort förut. Men jag skulle få komma in på mer kontroller så man får väll hoppas att bebis bara är väldigt trött just nu.

Imorrn går jag in i v 35, tänk vad tiden går fort nu. Har du tänkt nått på förlossningen?!

I vecka 34 var jag också inne på förlossningen då jag tyckte mig känna minskade fosterrörelser, men allt var bra och nu har jag en frisk liten tjej :)

Tror att det är ganska vanligt att det börjar kännas annorlunda mot slutet. Men det är alltid bättre att kolla en gång för mycket än en gång för lite! När man har gjort IVF har man med sig så mycket oro från början:/ är helt säker på att allt kommer att gå bra! :)
  • Virvla

Den 7/7 var vi som jag skrev inbokade för förlossningsplanering. Det var i stort sett ett TUL, med flödesmätning. Det vi inte räknat med var att TULet skulle visa att barnet nu låg 18% under normalkurvan. Läkaren försökte lugna mig och säga att så länge det skiljer mindre än 20% så är det inom norm. När vi då sa att vid TUL för två veckor sedan låg bebisen över normalkurvan, blev han lite mer fundersam. Efter att en annan läkare gjort om mätningarna kom de fram till att det var bäst att sätta igång mig omedelbart. De menade fortfarande att vi inte behövde oroa oss utan det var bara en försiktighetsåtgärd eftersom jag var fullgången fanns ingen anledning att vänta.

Efter 35 timmar på förlossningen och alla igångsättningsmetoder genomgångna, var jag öppen 8cm. Då gick fosterljuden ned och det blev beslut om urakut snitt. Sju minuter senare var vår pojke ute. Han hade navelsträngen fyra varv runt halsen, ett varv runt kroppen och ett runt benet. De tror i efterhand att det var därför han rörde sig mindre och gick ned i vikt sista två veckorna. Vi mår bra och jag är så lycklig att jag har ett livs levande friskt barn hos mig. När vi körde in på uppfarten hemma i fredags började jag storgråta, det var stort att få komma hem med sin bebis...

Jag vill säga igen, ta magkänslan på allvar, tycker ni att bebisen rör sig mindre ofta än tidigare, kolla! Hade vi inte haft ett tidigare TUL att jämföra med hade kanske historien slutat annorlunda...

• mikispikis90

Oj! Vilken tur att det kom ut en frisk liten kille! Stort grattis till er! :)

En fråga? Vad menas med urakut snitt?

Jag fick veta hos bm i veckan att de råkade lyckades att vända bebis sist jag var på spec mvc när de ville få reaktion på bebis så nu ligger bebis i säte. Jag ska på bm besök igen på onsdag och kolla om bebis har vänt sig annars blir det vändningsförsök på FL. Och fungerar det inte blir det sövande snitt.

Jag som har fasat för att göra snitt .. Det är det sista jag vill (

Svar på tråden IVF hösten 2013 - Äntligen plus!