Birma vs ragdoll?
Vilken ras ska man välja? För och nackdelar med de olika raserna?
Vilken ras ska man välja? För och nackdelar med de olika raserna?
Puffar
Min syster skaffade sig nyligen två heliga birma pojkar. Och jag kan säga att dessa två grabbar har charmat hela familjen, som egentligen är inbitna hundmänniskor!
De är otroligt snälla, sociala och nyfikna samt fungerar alldeles utmärkt tillsammans med mina två hundar.
Om jag någonsin skaffar mig en katt, så blir det lätt en birma!
Jag tror det lutar åt en birma. Är det stor skillnad på hane eller tik?
Har fyra birmor, två hanar, två honor. De är helt olika sinsemellan. Som uppfödare kan jag bara ge rådet att mysa så mycket man bara kan med katten det första året. Då kommer han/hon att ty sig till människor och söka mys, med svansen i luften och öronen framåt! Åh att sitta med det där lilla mörka trekantsansiktet kisande i njutning medan man kliar bakom örat och katten spinner mullrande från magen!
Jag har hittat en underbart söt birma kattunge en flicka. Ska jag köra på det?
Vi funderar också på en dessa två raser. Jag vet att jag vill ha en hane att kastrera iaf. Sen har vi inte hunnit så långt som att kolla olika uppfödare och eventuella hälsoproblem inom raserna osv...
Jag har både ragdoll och birma.
Likheter:
Båda rasarena är semilånghåriga, maskade och inom lagom-kategorin när det gäller aktivitet och stimulansbehov.
Olikheter:
En birma har alltid vita tassar, ragdoll finns i 3 olika varianter beroende på vitfläcksgrad eller avsaknad av vitfläck (Bicolor, Mitted eller Colorpiont).
En ragdoll är bastant och långsträckt i kroppsbyggnaden. En ragdollnacke känns muskulös och kraftig när man klappar den. De har även en tendens att lägga på sig lite övervikt vilket gör dem ännu tyngre. Båda mina ragdollhanar (både den nuvarande och min förra) ligger på närmare 6 kg (vilket är en helt normal och snarare blygsam vikt för rasen).
En birma är oftast betydligt mindre än ragdollen och känns relativt liten och smäcker under den fluffiga pälsen. Kroppen är kortare än en ragdoll och ingen av mina birmor har någonsin haft tendens till övervikt utan hållt sig på en behändig vikt på 3-4 kg. Min birmakille väger ca 4 kg.
Även pälskvaliteten skiljer sig åt ganska mycket. En ragdoll ska (till skillnad från birman) sakna underull vilket gör att pälsen känns silkig och sval när man klappar den, en birma som har mer underull känns fluffig och varm. Ragdollpälsen ligger närmare kroppen och rör sig mer än birmans päls. Båda pälstyperna är dock väldigt lättskötta. Mina katter klarar sina pälsar i stort sett helt själva.
Andra skillnader är att birman rör sig smidigare och snabbare än en ragdoll. En birma ger ett lite förnämt intryck, medan en ragdoll uppfattas som klumpig och lite naiv.
Sammanfattningsvis kan jag säga att båda raserna är helt underbara och jag kan inte välja den ena framför den andra.
Jag har en underbar ragdollkille på 7 månader. Har också en norsk skogkattunge. Jag skulle aldrig välja nån annan ras än ragdoll igen. Dom är helt fantastiska. Du får mycket katt- en maffig katt för pengarna. Dom blir stora, lugna och är verkligen hundliknande i sättet. Quattro som han kallas, följer efter mig vart jag än går. Jag har honom lös ute tillsammans med mig och han går verkligen ingenstans. I början uppfattade jag honom som lite "knäpp" eftersom jag är van vid bondkatter. Han lekte inte lika intensivt, var inte lika uppmärksam och nyfiken, härjade inte runt... nu när vi hat kattunge hemma också uppfattar jag honom som klok. Han tar hand om henne, oroar sig när han inte har henne inom synhåll. Han sprider helt enkelt ett stort lugn omkring sig och är så vacker med sina stora vita tassar, tittar klokt på en när man pratar med honom. Även om han bara är kattunge fortfarande så skulle jag likna honom med mina föräldrars 5 år gamla bondkatt. Lugn, klok och harmonisk. pratglad och otroligt lättsam. Tyr sig MYCKET till mig och är en riktigt knähund.
Jag älskar rasen. Den är helt fantastisk. Dess utseende tilltalar mig även mer än vad birmans gör, men det är ju en smaksak.
Hej ts!
Jag har ingen personlig erfarenhet av och därav ingen större kunskap om vare sig birmor eller ragdolls men har en kompis som har och har haft ett flertal birmor. Vet att han haft problem med att ett par av dem har blivit sjuka och fått avlivas. Minns inte vilken typ av sjukdom det var men han berättade i alla fall att det är en svaghet med den rasen. Kan prata med honom och fråga.
Annars är det ju jättemysiga raser båda två av vad jag har sett, och himla fina katter! :)
Hej igen!
Hans katt hade tydligen dött av epilepsi och njursvikt. Men njursvikt är ju vanligt hos äldre katter generellt, vi fick avliva vår älskade Kattla på grund av det och då hon var då verkligen ingen raskatt ;)
Det finns en hjärtsjukdom som heter HCM som kan vara ett problem hos birmor, men min kompis trodde att det förekom i ungefär samma utsträckning hos ragdoll. Tydligen så scannas birmor för det som kattungar så det är nog inget man behöver oroa sig för egentligen.