• ikii84

Birma vs ragdoll?

Vilken ras ska man välja? För och nackdelar med de olika raserna?

• Svar på tråden Birma vs ragdoll?
  • Birmafröken

Angående sjukdomar hos Ragdoll och Birma finns det inga speciella rasbunda sjukdomar hos dessa raser. Avelsdjuren bör testas för hjärt- och njursjukdomar som är de vanligaste ärftliga sjukdomarna hos alla katter. Eftersom avelskatter av naturliga skäl oftast används i avel i ung ålder kan dock ärftliga sjukdomar uppstå och visa sig först senare i livet. Sånt kan man aldrig gardera sig fullt ut för.

Birman anses dock generellt vara känsligare än andra katter när det gäller narkos, men detta är inget jag själv har märkt när mina birmor har sövts.

Agria som nyligen har ändrat sina försäkringspremier genom att dela in raser efter olika "riskgrupper" har valt att placera Birman i en högre riskgrupp än Ragdollen. Man ska dock komma ihåg att Ragdollen är en betydligt yngre ras än Birman och har därför inte funnits med i försäkringsstatistiken så länge. Ragdollens popularitet har dock ökat exposionsartat de senaste åren och det kan säkert komma att påverka försäkringsstatistiken i framtiden.

Jag vet många birmor som blivit en bra bit över 15 år, min egen birmagumma hann sånär som på några dagar bli 15 år innan hennes njurar gav upp. Innan dess var hon kärnfrisk hela livet.

• Birmafröken
    enola skrev 2013-09-24 11:28:33 följande:
    Hej igen!

Hans katt hade tydligen dött av epilepsi och njursvikt. Men njursvikt är ju vanligt hos äldre katter generellt, vi fick avliva vår älskade Kattla på grund av det och då hon var då verkligen ingen raskatt ;)

Det finns en hjärtsjukdom som heter HCM som kan vara ett problem hos birmor, men min kompis trodde att det förekom i ungefär samma utsträckning hos ragdoll. Tydligen så scannas birmor för det som kattungar så det är nog inget man behöver oroa sig för egentligen.     

Det är inte kattungarna utan kattungarnas föräldrar som genomgår tester för njurar och hjärta, och det sker innan de används i avel.
  • enola
    Birmafröken skrev 2013-09-24 11:34:28 följande:

Det är inte kattungarna utan kattungarnas föräldrar som genomgår tester för njurar och hjärta, och det sker innan de används i avel.

Ah, så klart. Puckat av mig. Skyller på att jag är dunderförkyld och hjärnan inte riktigt funkar som den ska ;)

Ja, apropå det så är väl birmor känsliga för förkylning. Men jag antar att de flesta birmor är innekatter :) 
  • Birmafröken
    enola skrev 2013-09-24 11:38:19 följande:

Ah, så klart. Puckat av mig. Skyller på att jag är dunderförkyld och hjärnan inte riktigt funkar som den ska ;)

Ja, apropå det så är väl birmor känsliga för förkylning. Men jag antar att de flesta birmor är innekatter :) 

De flesta birmor har nog ett fullgott vaccinationsskydd, de är iallafall grundvaccinerade när de lämnar uppfödaren, precis som alla registrerade raskatter är. Sedan är det upp till ägaren att se till att katten får sina årliga vaccinationer.

Även om katterna är vaccinerade kan de förstås drabbas av kattsnuva ändå, men oftast blir symtomen betydligt lindigare än om de varit ovaccinerade. Mina egna katter utsattes för det fruktade Herpes-viruset för några år sedan och av mina katter (ragdoll, birma och norska skogkatter) var det faktiskt Ragdollen som blev sjukast.

När det gäller motståndskraft mot olika virus och smittor är innekatter alltid betydligt mer oskyddade än utekatter. Katter som vistas utomhus bygger upp en naturlig motståndskraft mot olika smittor på ett helt annat sätt, så därför är det jätteviktigt att se till att även innekatter får sina årliga vaccinationer.
  • enola

Jo, så är det ju (vilket får mig att tänka på att det är dags att boka vaccinationstid för mina kissar). Man kan ju aldrig helgardera sig mot några sjukdomar eller defekter, oavsett vilken ras (eller i mitt fall, blandraser) man skaffar :)

• Majsan70
    enola skrev 2013-09-24 11:38:19 följande:

Lite extra tänkvärt är att HCM kan uppkomma när som i livet och därför kan en katt som scannats årligen ändå "få" HCM eller RCM som är vanligt. Då detta upptäcks kan x antal kullar redan ha utgått från den katten/linjen.

Å andra sidan är det lika för alla raser som dras med de här hjärtproblemen.

Att Birmorna är känsliga för förkylning är inget jag har hört genom mina år med denna ras. Man fullvaccinerar ju.
  • Majsan70

Till TS: Birma Birma Birma såklart!
    Den vackraste katten på denna jord. Har själv 6 stycken vara tre är fertila honor. Alla 6 har olika sätt och är så charmiga. Hane eller hona spelar ingen roll alls.

• ikii84

Jag tror jag har bestämt mig för en birma men är fortfarande lite osäker.. Tusen tack för era fina svar. Verkar som både ragdollen och birman är underbara raser.

Svar på tråden Birma vs ragdoll?