Birma vs ragdoll?
Vilken ras ska man välja? För och nackdelar med de olika raserna?
Vilken ras ska man välja? För och nackdelar med de olika raserna?
Angående sjukdomar hos Ragdoll och Birma finns det inga speciella rasbunda sjukdomar hos dessa raser. Avelsdjuren bör testas för hjärt- och njursjukdomar som är de vanligaste ärftliga sjukdomarna hos alla katter. Eftersom avelskatter av naturliga skäl oftast används i avel i ung ålder kan dock ärftliga sjukdomar uppstå och visa sig först senare i livet. Sånt kan man aldrig gardera sig fullt ut för.
Birman anses dock generellt vara känsligare än andra katter när det gäller narkos, men detta är inget jag själv har märkt när mina birmor har sövts.
Agria som nyligen har ändrat sina försäkringspremier genom att dela in raser efter olika "riskgrupper" har valt att placera Birman i en högre riskgrupp än Ragdollen. Man ska dock komma ihåg att Ragdollen är en betydligt yngre ras än Birman och har därför inte funnits med i försäkringsstatistiken så länge. Ragdollens popularitet har dock ökat exposionsartat de senaste åren och det kan säkert komma att påverka försäkringsstatistiken i framtiden.
Jag vet många birmor som blivit en bra bit över 15 år, min egen birmagumma hann sånär som på några dagar bli 15 år innan hennes njurar gav upp. Innan dess var hon kärnfrisk hela livet.
Jo, så är det ju (vilket får mig att tänka på att det är dags att boka vaccinationstid för mina kissar). Man kan ju aldrig helgardera sig mot några sjukdomar eller defekter, oavsett vilken ras (eller i mitt fall, blandraser) man skaffar :)
Till TS: Birma Birma Birma såklart!
Den vackraste katten på denna jord. Har själv 6 stycken vara tre är fertila honor. Alla 6 har olika sätt och är så charmiga. Hane eller hona spelar ingen roll alls.
Jag tror jag har bestämt mig för en birma men är fortfarande lite osäker.. Tusen tack för era fina svar. Verkar som både ragdollen och birman är underbara raser.

Naaw så fina! Tror ni min bästa vän kan vara en birma?