Birma vs ragdoll?
Jag har en underbar ragdollkille på 7 månader. Har också en norsk skogkattunge. Jag skulle aldrig välja nån annan ras än ragdoll igen. Dom är helt fantastiska. Du får mycket katt- en maffig katt för pengarna. Dom blir stora, lugna och är verkligen hundliknande i sättet. Quattro som han kallas, följer efter mig vart jag än går. Jag har honom lös ute tillsammans med mig och han går verkligen ingenstans. I början uppfattade jag honom som lite "knäpp" eftersom jag är van vid bondkatter. Han lekte inte lika intensivt, var inte lika uppmärksam och nyfiken, härjade inte runt... nu när vi hat kattunge hemma också uppfattar jag honom som klok. Han tar hand om henne, oroar sig när han inte har henne inom synhåll. Han sprider helt enkelt ett stort lugn omkring sig och är så vacker med sina stora vita tassar, tittar klokt på en när man pratar med honom. Även om han bara är kattunge fortfarande så skulle jag likna honom med mina föräldrars 5 år gamla bondkatt. Lugn, klok och harmonisk. pratglad och otroligt lättsam. Tyr sig MYCKET till mig och är en riktigt knähund.
Jag älskar rasen. Den är helt fantastisk. Dess utseende tilltalar mig även mer än vad birmans gör, men det är ju en smaksak.