• traveler

Är du en känslomänniska?

Om man röstar nej här så betyder det inte att man inte har känslor. Däremot är det så att vissa människor har lättare för att bli ledsna, arga, glada, sårade, berörda, etc för saker och ting. Vissa styrs också mer av sina känslor och gör val därefter. Känslomänniskor reagerar oftast starkare på saker än andra. De kan också ha mycket lättare för att känna empati för andra människor men också känna skuld och ångest när de egentligen inte borde göra det.

Med dessa kriterier skulle jag säga att jag inte är en känslomänniska av det slaget.  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-24 21:24
    Jag skulle också vilja tillägga att jag tycker det verkar som att känslomänniskor reagerar starkare på orättvisor också. Vilket är bra enligt mig.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du en känslomänniska?
  • Supertorsk

Fördelen med att inte vara en känslomänniska är att när förnuftet ock känslorna säger olika saker, så vet man att förnuftet är det rätta.

Den största fisken i en liten damm
  • traveler
    Supertorsk skrev 2013-09-24 15:45:46 följande:
    Fördelen med att inte vara en känslomänniska är att när förnuftet ock känslorna säger olika saker, så vet man att förnuftet är det rätta.

japp, det är bättre att följa hjärnan än hjärtat:)
  • annca
    traveler skrev 2013-09-24 14:36:36 följande:

Det låter ju nästan som depression?
    :/
    Jo, nåt ditåt.

Jag menar, riktigt glad, det vet jag inte rikttigt ur det känns. Ovillkorlig kärlek dock - javisst! Men glädje? nä.
    Ilska, det fanns heller inte för mig till för inte alltför länge sedan... Irritation, surhet, ovilja, visst, men ilska. Non existent.
  • fluu

Heh, ja big one! Kan även byta känsla på en sekund och är väldigt hurmörsstyrd.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Supertorsk
    traveler skrev 2013-09-24 15:47:47 följande:
    japp, det är bättre att följa hjärnan än hjärtat:)
    Visst är det så, att förmågan att agera förnuftigt är mindre för känslostyrda människor. Men man ska inte tro att känslostyrda människor automatiskt är mera empatiska. Det kan vara så, men absolut inte generellt.

• Rödnäbba

japp, mycket känslor är det

• Rödnäbba
    Supertorsk skrev 2013-09-24 15:45:46 följande:

vad är fördelen med det och hur vet man vad som är förnuftigt?
  • Supertorsk
    Rödnäbba skrev 2013-09-24 18:27:08 följande:

vad är fördelen med det och hur vet man vad som är förnuftigt?
    Fördelen med att inte vara en känslomänniska är att man har förmåga att skilja på förnuft och känslor. Om förnuftet och känslorna säger olika saker, så vet man att förnuftet är det rätta att följa.

• Eisa

Njae jag är balanserad och distanserad i det mesta. Förutom om jag gjort illa någon (psykiskt eller fysiskt) utan att mena det, då har jag så dåligt samvete att jag blir sjuk. I flera veckor.

• Rödnäbba
    Supertorsk skrev 2013-09-24 18:30:18 följande:
    Fördelen med att inte vara en känslomänniska är att man har förmåga att skilja på förnuft och känslor. Om förnuftet och känslorna säger olika saker, så vet man att förnuftet är det rätta att följa.

Inte precis svar på frågan. Det är klart att förnuftet är det rätta, men hur vet man vad som är förnuftigt?? Och varför kan inte känslomänniskor skilja på detta?
Svar på tråden Är du en känslomänniska?