vaniljkaka skrev 2013-09-25 10:08:12 följande:
Beror väl på hur man äter efter man slutat med pulvret? Äter man mindre kalorier än vad man ska och nyttig mat tror jag inte man går upp. Äter man pizza å läsk går man nog upp igen. Eller har ja fel?
Jo visst beror det på hur man äter när man slutat med pulver. Men det finns ju en orsak till att börja med att man behöver äta pulver. troligtvis för att man precis som du säger äter fler kalorier eller fel typ av kalorier än vad men behöver och gör av med. Att då tro att dessa bekymmer försvinner bara för att man äter pulver under några veckor är naivt tycker jag. Man måste börja vid rotens källa och det är att fundera kring varför man behöver känner att man behöver pulver...
När jag säger att dem jag känner som ätit pulver för att gå ner i vikt inte lyckas hålla den efter fem år är för att de inte lyckas ändra sina matvanor och sin livsstil det kan handla om sömn, kost, stress för lite motion mm och därför går de upp igen. Att gå ner i vikt är relativt enkelt det kan alla, men att behålla målvikten det är det svåra och det ju det som varit problemet från börja just att hålla vikten.
Själv är jag inte överviktig men gick upp över 30kg vid båda mina graviditeter. För 5 år sedan föddes mitt yngsta barn och då funderade jag själv på hur jag skulle bli av med mina extra kilon från graviditen. Pulver var ett alternativ men jag beslutade mig för att välja en annan väg, i mina ögon är pulver inte något som ja ville utsätta min kropp för och som sagt jag har sett allt för många som sliter och har det jättetufft på en pulverdiet, de går ner i vikt men fort upp igen... Jag valde att gå ner min vikt med hjälp av en GI kost. Det fungerade för mig jag som annars har lätt att gå upp i vikt håller fortfarande min målvikt 5 år senare. Jag har under hela tiden kunnat äta nyttig mat som gör mig nöjd och glad....