• Anonym (Mamma oxå nu!)

Mitt barn verkar inte accepteras!

Jag har varit bonusmamma i 6år! Fick för ett år sedan ett barn gemensammt med deras pappa! Jag har haft mucket med de barnen att göra, vabbat, lekt, tröstat, firat, kalasat åkt på semester varit på föreställningar osv osv! Jag har haft dem mer än deras mamma trots att vi har dem vv! Alla har tyckt bra om mej förutom deras mamma! Jag kallar mej däremot inte för mamma till dem! Men nu när jag fått eget barn så känns det som att jag behandlas som om jag svikit bonusarna som att min bebis inte är lika värd eller knappt ens välkommen! Om jag säger något positivt om min bebis så möts jag av tystnad eller av snipoga kommentarer såsom " ja, men det är väl inget annorlunda mot något av de andra barnen ". , vilket jag aldrig sagt heller! Men jag måste väl få prata om våran bebis oxå? Jag har rannsakat mej själv och ser alltid till att säga något positivt om båda syskonen innan jag ens nämner bebisen, men ändå så är det inte riktigt ok! Det enda som jag kommer på som kan ha gjort folk irreterade på mej var när faster hälsade på och det första hon säger var att han var lik sin bror och då sa jag att jag inte tyckte det! ( bonusarna var inte där)Men det var inte för att jag ville sära på syskonen eller markera! Utan enbart för att de verkligen inte är lik varandra! En av bonusarna ser precis ut som sin mamma och den andra är rödhårig, sneda ögon och fräkning- inga drag som min son har! Jag har sagt att bebisen är lik sin pappa massor av gånger och får svaren att det är det den äldre bonusen som är! Ok! Får inte bebisen plats då! De har olika drag från honom, men är båda lik! Sedan slutade bebisen att vara lik pappa och började se ut som mej och när folk sa det så verkar det fel det med! Som att han måste bara vara lik sina syskon och jag får knappt vara lik min egen son, inte pappa heller! Till bonusarna har jag sagt att han är lik dem båda, men det är för att bekräfta dem som syskon! Sesan när jag var gravid fick jag höra att det inte var lika speciellt för min man som för mej för han har ju redan barn! Men det var mest från bonusarnas mamma som var svartis, men även från faster och tom min egen pappa! Skitelakt ju, vem säger så till någon överhuvudet taget när de är gravida! Skulle aldrig rapa ur mej att deras graviditet inte skulle vara speciell min man sa snällt nog att detta barn var precis lika speciellt..., eller som faster påpekade- det är lättare för dej att föda bebisen - för "maken" har ju redan gjort det med sitt ex!! Jag känner att jag går och ältar sånt här och jag känner mej så arg och ledsen över att mitt barn inte känns välkommet! Så oförtjänt! Jag som varit med och alltid alltid ställt upp för dem! Aldrig särbehandlat nu heller! men de däremot särbehandlar jättemycket, det finns inte ens en dukad plats för bebisen i söndags när vi åt hos farföräldrarna till barnen! De har inte köpt barnstol, mugg, tallrik eller bestick som de haft åt de andra barnen! Han skulle vara utan mat och akulle vänta tills vi kom hem! Farföräldrarna shoppar massor till de stora barnen, men köper inget till bebisen! Känns jättekonstigt! Borde det inte vara lite roligt med bebisen oxå? Fel kön var det på bebisen oxå, de har redan 3 barnbarn som är pojkar och var inte sugna på en till! De ville hett att det skulle vara en tös! Tydligen jätteviktigt med könet på ett barn både för faster och farmor och farfar och vårat barn hade fel kön! Har bestämt att inte bjuda faster eller storkusinen till 1 års kalaset för jag vill inte må dåligt över särbehandlingen och elaka kommentarer. Ville skriva av mej lite, kanske mår jag bättre då, tar gärna emot tips eller andras erfarenheter!

• Svar på tråden Mitt barn verkar inte accepteras!
  • Anonym (sådeså)

orkar inte ens läsa när det är en enda ihopslagen text! använd 'enter' för bövelen!

• Anonym (Been there)
    Anonym (Mamma oxå nu!) skrev 2013-09-24 17:07:40 följande:

Jag har ibland snuddat vid tanken att lämna, men jag älskar verkligen min man! Men att min son ska växa upp i en familj där han behandlas som en underklassens medborgare känns ju inte som ok! Varför sa inte du ifrån när du var i den situationen med din sambo? Min man har det svårt för ögonblicken händer snabbt, men på detta att det inte är speciellt med vårat barn sa han faktiskt ifrån på! Faster är storasystern så det är nog inte alltid så lätt för min man att trycka till! Jag är dessutom alldeles för mes snäll och det tror jag är en av anledningarna varför det är ok att bete sig så mot mej och bebisen!
    Ess skrev 2013-09-24 16:41:48 följande:Jag hade ifrågasatt deras beteende och uttalanden. Nästa gång så fråga, -vad menar du med det?  Fortsätt sen med följd frågor tills dom vrider sig och inte riktigt vet vart dom ska bli av. Är inte hans tidigare barn närvarande, så kan du bli riktigt vass i tonen när du ifrågasätter dem. 

Ja, jag vill så gärna, men har svårt att komma på vad jag ska säga och kommer alltid på något i efterhand!
    Jag sa ifrån flera gånger. Jag sa att jag inte accepterade ett sådant beteende och jag ifrågasatte.

Oftast samma svar: jag vill inte hamna i kläm. Jag håller ingen bakom ryggen, jag tar ingens parti.

Fast min uppfattning är att närmaste familjen, den man lever dagligen med står man upp för och inte låter någon behandla den familjen illa, vare sig det är hans morsa, brorsa eller ex.
  • city cat
    Anonym (sådeså) skrev 2013-09-26 04:17:32 följande:
    orkar inte ens läsa när det är en enda ihopslagen text! använd 'enter' för bövelen!
    Och färre utropstecken.
    Fnudden for president
  • Sous

Jag tycker också att det bästa antagligen är att lugnt och artigt säga: "Ursäkta, men när du säger så där, så känns det som att x är mindre värd än y och z." Men du måste prata med din man och göra klart att det här är oacceptabelt! Inga ursäkter! Kommer de med presenter bara åt bonusarna så tackar han nej. Punkt. Han måste ta ett ordentligt samtal med sin familj och säga att *han* tycker att det här är jobbigt. Han ska inte dra in dig eller vad du tycker i den konversationen.

• Lindsey Egot the only one
    Anonym (Been there) skrev 2013-09-26 06:14:22 följande:
    Jag sa ifrån flera gånger. Jag sa att jag inte accepterade ett sådant beteende och jag ifrågasatte.

Oftast samma svar: jag vill inte hamna i kläm. Jag håller ingen bakom ryggen, jag tar ingens parti.

Fast min uppfattning är att närmaste familjen, den man lever dagligen med står man upp för och inte låter någon behandla den familjen illa, vare sig det är hans morsa, brorsa eller ex.
    Så din man låter sina egna barn komma i kläm för att han själv inte kan stå upp för sina barns skull för att HAN själv (en vuxen man) inte vill komma i kläm. Va fan väx upp! Är ett bra ord till den mesen.
  • Ess
    Anonym (idé) skrev 2013-09-25 23:14:50 följande:
    Kanske köpte de inte saker till bonusarna när de var små heller? Allt har sin tid. Och i värsta fall kan man prata med dem och fråga vad de menar....
    Jag tycker inte det spelar någon roll. Man utelämnar inte ett barn av tre.

Hade du tyckt det var rätt om min mans föräldrar gett våra små gemensamma presenter, men inte hans stora. De hade fått titta på eftersom de fått när de var små? 

Jag håller med dig om att fråga varför dom gör skillnad. Men det skulle pappan göra eftersom det gäller hans släkt som gör skillnad mellan hans barn. Det tar hårdare om han ifrågasätter dem. 
  • Ess
    LindaEfraim skrev 2013-09-26 11:09:49 följande:
    Så din man låter sina egna barn komma i kläm för att han själv inte kan stå upp för sina barns skull för att HAN själv (en vuxen man) inte vill komma i kläm. Va fan väx upp! Är ett bra ord till den mesen.
    Håller med dig i både detta och ditt tidigare inlägg.
  • Anonym (Biobonus)

Puffar upp den här tråden lite,jag har läst men inte svarat pga att jag skriver på en " padda" och då GÅR det inte att få in radbrytningar här på FL TROTS att jag använder " retur" tangenten så tyvärr " sådeså" med flera som retar sig på det ni får helt enkelt stå ut. Det är FL' s " fel" att det blir så här ( i andra sammanhang,tex fejjan går det att dela upp texten och använda fet stil)(efter detta har jag nu tryckt på retur två gånger för att få en styckesuppdelning,som syns nu när jag skriver) TS upplevelser är tyvärr enligt min egen erfarenhet allt för vanliga. Det är som om bara för att man skaffat barn med en " begagnad" man så får man inte glädjas över sitt eget barn eller tycka det är den sötaste smartaste duktigaste bebisen i världen utan det ska hela tiden jämföras med de äldre syskonen till bebisens nackdel. De äldsta barnen ska på något sätt alltid kompenseras för det är så " synd" om dem Men i den här ivern att kompensera glömmer man ofta av de mindre syskonen Som får stå tillbaka gång på gång.de mindre får hänga på semestrar/ aktiviteter avpassade för de äldre syskonen i första hand utan att det anses vara " synd om " dem på något sätt, men inte ska de äldre behöva göra en " barnslig" aktivitet utan att någon ska tycka att det är " synd om" dem och de därför ska slippa följa med o barnvakt för de äldre genast erbjuds ( SJÄLVKLART ska de då också göras någon aktivitet som avpassas till dem samtidigt) DÄREMOT erbjuds det Aldrig barnvakt ( med aktivitet) för de mindre när de måste följa med på de äldres aktiviteter . Här hemma har det under årens lopp handlas för x antal tusen kr till de äldre barnen,kläder,leksaker,mobiler mm mm De yngre har fått typ en chokladkaka att dela på när det handlats till de äldre Födelsedagar o jul så sätts samma summa in på alla barns fonder men de äldre hälsar på farmor o farfar i samband med högtiderna o Då handlas de extra till dem,kusinerna görs det lika dant med.det är bara de yngsta som inget extra får. Åka själva till farmor o farfar o sova över tex har de små slutat att fråga efter eftersom svaret till dem alltid varit " nej det passar inte nu men på x lov DÅ ska du/ ni få komma" tyvärr så låter det likadant när lovet väl kommer PENGARNA o SAKERNA bryr jag mig inte såå mycket om ÄVEN om det naturligtvis skär i hjärtat när barnen själva ser orättvisan MEN det jag bryr mig om är orättvisan i TID,maken har försökt tala med dem men det hjälper inte, de åker bara till farmor o farfar när de är hos sin mamma istället o så smusslas det med sakerna ( nu är bonusarna inte såå stora än att de håller tyst utan lägger upp på tex fejjan att de fått x o y av farmor o att de varit där ) Mina barn har som tur är en mormor o morfar som ger dem all TID o uppmärksamhet som de önskar Som kommer på varje uppvisning,skolavslutning ,kalas mm Jag vet vilka mina barn kommer prioritera när de blir äldre o mormor o farmor " sitter på hemmet"

• Charissima
    Sous skrev 2013-09-26 08:37:24 följande:
    Jag tycker också att det bästa antagligen är att lugnt och artigt säga: "Ursäkta, men när du säger så där, så känns det som att x är mindre värd än y och z." Men du måste prata med din man och göra klart att det här är oacceptabelt! Inga ursäkter! Kommer de med presenter bara åt bonusarna så tackar han nej. Punkt. Han måste ta ett ordentligt samtal med sin familj och säga att *han* tycker att det här är jobbigt. Han ska inte dra in dig eller vad du tycker i den konversationen.

Men bebisar har väl inget behov av presenter?
  • Ess
    Charissima skrev 2013-10-13 20:15:09 följande:

Men bebisar har väl inget behov av presenter?
    Det är ingen nyfödd. Barnet föddes för ett år sedan. Vid den åldern så börjar dom mycket väl bli medvetna om vad som händer runt dem.
Svar på tråden Mitt barn verkar inte accepteras!