Barn och surfplattor
Hur mycket får era 5 åringar sitta vid surfplattan?
Hur ofta och hur länge?
Hur mycket får era 5 åringar sitta vid surfplattan?
Hur ofta och hur länge?
Sonen fick en surfplatta i julklapp förra året (han är 5år) . Han använder den kanske 1 timme per månad. Oftast då vi åker bil längre sträckor.
En timme per månad, nöjer han sig med det? Inget tjat?
Min 5 åring vill spela varje dag och jag vill höra hur andra familjer gör...
Vi försöker prata om "skärmtid" dvs tid som ägnas åt TV, TV-spel, surfplatta och dator. Hos vår son, 4 år, går det i vågor vilket han föredrar men har han suttit med surfplatta t ex en timme så får han inte sätta sig framför TVn utan måste göra något annat. Ungefär en timme i sträck brukar vara max för sedan brukar han bli rastlös och man märker att det är dags att göra något annat... om han inte är sjuk, väldigt trött e d.
Skärm som skärm, även hos oss. Min 5åring tittar mest på Bollibompa på paddan och det kan nog bli en kvart på morgonen och en halvtimme på eftermiddagen.
Våra pojkar (7år) har en skärmtid på ca 3h/dygn (vardagar) ca 4h/helgdag.
Vår femåring ser mest på tv numera, men vi försöker också räkna in alla skärmar i nån slags skärmtid. Ett tag för nåt år sedan var det mer poppis med spel på vår ipad. Nu ser han på tv ungefär 1,5 timmar per dag. 30 min på morgonen och en timme sammanlagt efter förskolan. På helgdagar kan det bli mer eller inget alls, beroende på vad familjen gör. Vi ser också att han klarar ungefär 60 minuter i sträck, sitter han längre blir han alldeles spattig efteråt...
vi skiljer inte heller mellan Ipad/dator och tv. Barnen är snart 3 och 5 år och de sitter kanske 1,5-2 timmar på vardagarna, lite mer på helgen.
Jag brukar oxå räkna skärm som skärm samtidigt så känns det värre när 5 åringen sitter så nära surfplattan som han måste göra för att kunna spela, skillnad är att sitta framför en tv som är flera meter bort.
Han sitter ca 40 min o spelar på plattan på morgonen och sedan sitter han framför datorn ( har ingen tv) och kollar barnprogram ca 45-60 min på kvällen.
Det jag är rädd för är att han spelar på plattan varje dag och att detta blir för mycket för ögonen?..och kanske utvecklingen?
Men när jag läser svaren här ser jag att fler låter barnen sitta framför skärmar längre än min son men som sagt så känns det värre med dataskärm mot en Tv skärm.
Kan någon mer om detta?
3åringen kollar på film ibland när hon kommit hem, antingen på iPad eller stor datorskärm.
Så i snitt 1 h/ dag, vissa dagar inget alls.
7åringen kollar gärna på en film när hon gjort läxorna, de dagar hon inte leker med kompis.
Så kanske 1h/dag där med.
9åringen gör läxor på sin iPad. Utöver det kanske 30 minuter på iPad eller dator om dagen.
Helgerna kan det bli 3-4 timmar/dag, beroende på väder och aktiviteter.
Sonen som blir 5 år har begränsad tid.
Spel tid, varsig det är wii:et eller ipad så är det på helgen (fre-lör-söndag) max 1h per dag och vi sätter timer för han själv vill kunna veta när de gått den tiden. oftast brukar vi dela upp de med 15-20min per gång. och han är nöjd med det själv också. ibland vill han spela mer men då tar vi fram uno:t istället =)
måndag-torsdag är det inget spelande, med kanske undantag för längre bussresor eller vid sjukdom, då kan de bli lite spelande men oftast inte då han inte orkar.
tvtid är det max 1 timma på kvällen på vardagar (morgonen brukar han ibland se på lite barnprogram om han vaknar innan oss ( vi åker till fsk 6.40 så de är sällan). helgen kan de bli mer tvtittande men men också sällan det, men där ha ja ingen begränsning, vill han kolla på tv istället för att leka en lördag så gör inte de nåt, oftast åker vi iväg eller är ute.
Jag tänker att det beror på vilken app dottern använder. Hon spelar mycket mattespel övar engelska o multiplikationstabeller. Om hon sitter med minecraft är det restriktioner...
Samma med tid vid Skype. Det beror på syfte. Min flicka är nio.
Du har säkert rätt, det är inte så lång tid han sitter men jag har väl ett motstånd pga det som skrivits om strålning och barn.
Tänk på nacken också! Det börjar komma larm om sk "paddanackar" långt ner i åldrarna.
Min son som blir 5 i december har redan börjat klaga på nackont emellanåt. Jag har själv haft problem med nacken i många år pga för mycket sittande vid datorn (både hemma och på jobbet) och vill absolut inte att han ska drabbas av detta helvete redan innan skolåldern. Vi har därför dragit ner rejält på tiden som han får sitta med iPaden åt gången. Han satt inte flera timmar i sträck innan heller utan kanske max någon timme åt gången men han blir så inne i det han gör att han sträcker ner nacken i en alltför skarp vinkel. Så nu kräver vi att han tar en paus ca var 15-20 minut och gör något fysiskt, i sommar har det tex varit att gå ut och hoppa på studsmattan en stund eller cykla en runda på gården, i vinter får det väl bli att han får gå och leka en stund på rummet.
Totalt sitter han väl med plattan alltifrån 10 min till ett par-3 timmar på en dag, men alltså uppdelat i flera kortare stunder i så fall. Klart att han ibland vill spela/titta på film på den oftare och längre, men sköter han sig inte utan börjar skrika och bråka när vi säger att det är dags för paus så får han inte tillbaka den något mer den dagen. TV tittar han inte så ofta på längre nu när han kan se filmer och barnprogram i plattan, vanlig dator använder han aldrig.