• livsmonstret

10 måsten i din garderob

Jag är en tjej som klär mig väldigt tryggt och säkert. Ett par jeans, en t-shirt eller ett linne samt en luvtröja över. Jag går nästan alltid i ett par sneakers. Detta var min tonårsstil och har inte vågat ändra den sen dess. Jag har problem med att ändra på mitt utseende på grund av att bekanta påpekar och ler på ett för mig otrevligt sätt för minsta lilla ändring.

Jag är nu 25 år gammal och tänkte då att det nu får vara nog med min osäkra personlighet när det gäller mitt yttre! Jag VILL klä mig kvinnligare och snyggare. Jag är en kvinna med väldigt snygg kropp, som jag borde och vill visa upp.

Vad är dina 10 "måsten" plagg i din garderob? Vad borde jag tänka på som "nybörjare" när det gäller mode? Jag är student, så kläderna kan inte vara för dyra i dagsläget. Jag är 166 cm lång och väger 53-54 kg.

Skicka gärna med länkar på exempel och tips på var man kan hitta just dina favoriter! :)

• Svar på tråden 10 måsten i din garderob
  • kajsalotta

1. Bra underkläder

2. Välsittande jeans (mörka färger)

3. Blusar i olika färger och mönster jag gillar

4. Enkla toppar/linnen. Svarta och olika färger. Ibland har jag 2 toppar på mig i 2 olika nyanser. Typ en ljusgrön och en mörkgrön, jättefint när man ser båda färgerna.

5. Kjolar i jearsey, finns billiga på H&M

6. Strumpbyxor i olika färger

7. Koftor att kombinera med

8. Basketdojjor, svarta klack-boots och ballerina

9. Sjalar

10. Välklippt/färgat hår och naglar

• livsmonstret

1. vad är bra underkläder för dig då? Just nu använder jag mig nästan uteslutande boxertrosor. När det gäller BH så matchar jag aldrig och har endast "t-shirt BH" (alltså ingen spets osv). Borde kanske kolla med sambon vad han vill att jag ska ha :)

3. blusar har jag aldrig ens testat i butik. Hur ska de sitta för att det ska vara snyggt, tycker du? Löst, tight?

Tack för din input! :D

• matildadl

1. Sköna och snygga underkläder, Lindex har kvinnliga och sköna bhar med matchande trosor till hyfsade priser. Investera gärna i en bra bh som kan vara din "vardags"-bh där har twilfit bra priser och bra kvalité.

2. Träningskläder: löpar-tights, sportbh och en oversize tröja/linne

3. Jeans, jag köper alltid lite dyrare jeans av något märke typ Lee, levis och liknande för dom håller i evigheter! Sen har jag några billigare som är "moderna" och plagg som man kan slänga när dom går sönder.

4. Roliga t-shirts med tryck som utmärker sig.

5. Bas-linne och bas-t-shirts som är i neutrala färger

6. Tunikor i alla möjliga varianter, kan passa både tills vardags och till fest

7. Klänningar, h

• Nape

Mina måsten:

Välsittande jeans.
    Svart kavaj.
    grå kavaj.
    Ett par blusar.
    Ett par topar i lite "gladare" färger.
    Svarta byxor. Ett par vanliga "strikta" och ett par som är lite "roligare".
    Några koftor.
    Någon klänning.
    Stövletter.
    Finskor.
    Skinnstövlar.

De flesta av mina kläder är svarta, vita eller bruna. Toparna är lite mer i blandade färger och så har jag svarta och vita linnen i olika färger. "Allt" matchar, så jag kan gå på konferens i kavaj och blus och sedan byta till en roligare top och mer smycken till kvällen.

Hemma går jag i jeans och koftor för det mesta.

(Jag HAR mer kläder, men de används sällan.)

• siolina

Välj hellre klänningar än tunikor
    Ha gärna strumpbyxor/tights om du har snygga ben
    En snygg kavaj kan lyfta vilket outfit som helst
    Slarva inte med skorna
    Låt dig inspireras av andra du tycker har snygg stil.
    Undvik Lindex eftersom du är under 30-35.
    Undvik roliga tryck.

• livsmonstret

Tack så mycket! Jag funderar en del på vilka butiker jag borde besöka för att "hitta rätt"? Av någon anledning känns HM för mycket som min gamla stil och jag är rädd att falla tillbaka i gamla spår helt enkelt. Jag, precis som många andra, dras ju till det trygga och säkra.

Var rekommenderar ni att jag köper en snygg kavaj? Vill ha en som sitter relativt tight kring midjan då den är knäppt. Har funderat på att köpa en länge och tror det börjar bli dags! :)

• pica pica

Mina garderobsmåsten är:

Jeans som sitter som en smäck
    Nån annan typ av byxa, t.ex marinblåa chinos som sitter tajt över rumpan och har stuprörsben
    Svart vardagsklänning i lite lösare modell som slutar strax ovanför knät
    Några koftor i färger som jag tycker om och klär i
    Några snyggare blusar
    Linnen
    Randig tröja med trekvartsärm
    Lite tunnare polotröja
    Tajtare kjol som slutar strax ovanför knät eller en pennkjol
    Hellång kjol/klänning

När det kommer till skor har jag några olika stövlar, ett par med låg klack, ett par med hög klack

Sjalar är fint, och så tycker jag det är snyggt att ha ett snyggt skärp om man använder det i jeans t.ex

Välvårdade naglar, några få smycken och någon fin handväska, gärna i skinn om ekonomin tillåterGlad

• Margaux

Detta är min topp 10.

1. Jeans, mörka och svarta
    2. Baslinnen
    3. Toppar, blusar i tunnt material att ha över linnet
    4. Cardigan, gärna finstickad i ull
    5. "den lilla svarta", välsittande klänning  i svart
    6. Trikåkjol
    7. Sjalar
    8. Fina stövlar
    9.  Jacka, trench eller en skinnjacka
    10.  Väska

• Nape
    livsmonstret skrev 2013-09-25 19:59:02 följande:
    Tack så mycket! Jag funderar en del på vilka butiker jag borde besöka för att "hitta rätt"? Av någon anledning känns HM för mycket som min gamla stil och jag är rädd att falla tillbaka i gamla spår helt enkelt. Jag, precis som många andra, dras ju till det trygga och säkra.

Var rekommenderar ni att jag köper en snygg kavaj? Vill ha en som sitter relativt tight kring midjan då den är knäppt. Har funderat på att köpa en länge och tror det börjar bli dags! :)
    Jag tycker HM har ok kläder för alla. Jag har ett par kavajer jag köpt på HM till budgetpris, på "businessavdelningen" med blusar och "kontorskläder" (Haha!) har jag hittat lite. Och vanliga "ungdomsavdelningen" brukar ha kavajer.

Det tar ju tid att bygga upp en garderob som håller ett par år, så jag köpte mycket på HM i början. Sedan fyllde jag på med begagnatfynd (dyrare märken) ett tag. Och nu har jag en ganska ok bas och behöver bara komplettara ibland.
Svar på tråden 10 måsten i din garderob