• livsmonstret

10 måsten i din garderob

Jag är en tjej som klär mig väldigt tryggt och säkert. Ett par jeans, en t-shirt eller ett linne samt en luvtröja över. Jag går nästan alltid i ett par sneakers. Detta var min tonårsstil och har inte vågat ändra den sen dess. Jag har problem med att ändra på mitt utseende på grund av att bekanta påpekar och ler på ett för mig otrevligt sätt för minsta lilla ändring.

Jag är nu 25 år gammal och tänkte då att det nu får vara nog med min osäkra personlighet när det gäller mitt yttre! Jag VILL klä mig kvinnligare och snyggare. Jag är en kvinna med väldigt snygg kropp, som jag borde och vill visa upp.

Vad är dina 10 "måsten" plagg i din garderob? Vad borde jag tänka på som "nybörjare" när det gäller mode? Jag är student, så kläderna kan inte vara för dyra i dagsläget. Jag är 166 cm lång och väger 53-54 kg.

Skicka gärna med länkar på exempel och tips på var man kan hitta just dina favoriter! :)

• Svar på tråden 10 måsten i din garderob
  • siolina

Alltså gud, du får så många olika slags råd i denna tråden. Vissa tycker jag är toppen, andra rent förfärande. Människor har så pass olika stil att du ska nog strunta i vad alla här säger och bara spana in folk du tycker ha schysst stil och inspireras av det. Sedan kan du återkomma med frågor som "var köper man en sån här kavaj" eller "var hittar jag dessa jeans" osv, bättre än att ta in råd från alla olika random människor varav förmodligen minst 8% har en klädstil som inte är något för dig.

• livsmonstret
    siolina skrev 2013-09-26 14:05:54 följande:
    Alltså gud, du får så många olika slags råd i denna tråden. Vissa tycker jag är toppen, andra rent förfärande. Människor har så pass olika stil att du ska nog strunta i vad alla här säger och bara spana in folk du tycker ha schysst stil och inspireras av det. Sedan kan du återkomma med frågor som "var köper man en sån här kavaj" eller "var hittar jag dessa jeans" osv, bättre än att ta in råd från alla olika random människor varav förmodligen minst 8% har en klädstil som inte är något för dig.
    Jag håller med om att det är många olika råd och jag får helt enkelt välja bland de som jag trivs med :) Efter några av inläggen har jag kommit ihåg skor eller toppar som jag har sett och älskat! Så jag har i alla fall hittat en del redan som jag har på min "vill ha" lista. Hittade bland annat en kofta på HMs hemsida som jag blev helt förälskad i och det är inte som min gamla stil alls! Känns bra :) (http://www.hm.com/se/product/00648?article=00648-B)

Jag letar efter ett par stövlar, en gammal vän hade sådana för några år sedan. Jag tycker att de är så fantastiskt snygga! Det är i svart mocka, men en liten smal rund klack (ganska lågt). Liknar dessa:

Dock var de helt släta, inte rynkade. Om jag inte minns fel hade de kanske lite spetsigare tår också, men fortfarande lite smått runda. Hoppas verkligen att ni förstår vad jag menar! Har ni tips på var jag kan hitta mina "drömstövlar"?

• mteriksson

Satsa på kvalite! Det är mitt främsta tips! Bygg upp en bra basgarderob. 

Skorna du visar är inte av bra kvalite!  Satsa på klassiskt snygga kläder som håller år efter år!  

Visst kan man köpa en HM tröja, men det skulle jag skippa helt. Bättre att köpa en riktigt fin kofta som håller år ut och år in. Titta på outlets osv. Handla på rea.

Jag  handlar bara klassiska kläder och får hur mycket komplimanger som helst för min klädstil. Less is more!

• livsmonstret
    mteriksson skrev 2013-09-26 14:44:27 följande:
    Satsa på kvalite! Det är mitt främsta tips! Bygg upp en bra basgarderob. 

Skorna du visar är inte av bra kvalite!  Satsa på klassiskt snygga kläder som håller år efter år!  

Visst kan man köpa en HM tröja, men det skulle jag skippa helt. Bättre att köpa en riktigt fin kofta som håller år ut och år in. Titta på outlets osv. Handla på rea.

Jag  handlar bara klassiska kläder och får hur mycket komplimanger som helst för min klädstil. Less is more!

Ja, kvalité är att föredra såklart. Men frågan är ju vart man hittar det? Jag är ju som sagt helt nybörjare när det kommer till mode och kläder, så jag börjar helt på noll :) De skorna jag visar i mitt förra inlägg är ett exempel på design som jag är ute efter. Har kollat lite på vagabonds skor och har hittat liknande, men inte exakt de som jag letar efter. Har fått för mig att vagabond är ett helt okej märke när det gäller kvalité?

Ge mig gärna tips på butiker eller märken som just du gillar och varför! :) Man kan aldrig få nog av inspiration. Tack för din input :D
  • mteriksson

kolla mycket på nätet! Gå på Outlets. Tex Barkarby outlet om du bor nära sthlm.

Skippa helt HM och kappahl och Lindex! Man kan köpa visa kläder därifrån men kvaliten är väldigt dålig.

Sen beror det helt på vad du kommer att jobba med.

• mteriksson

Skjortan i bild köpte jag på polos hemsida för halva priset! Super snygg och ett perfekt basplagg med det där lilla extra. Du kan ha den var som helst. På en finare middag, på ett finare ställe, under kavaj eller med vanliga jeans en vardag.  Har ett flertal av samma skjorta i olika färger. Dom håller år ut och år in....

Likadant med T- shirten här....

• k girl

Du är student. Bästa tillfället att hitta en egen stil och experimentera! Känn efter vad du gillar! Varför klä sig som en tant när man kan ta ut svängarna lite?

Skaffa en kjol du gillar och byxor du gillar. Köp toppar som passar till både kjol och byxor. Se till att du kan göra det både uppklätt och till vardags, beroende på hur du kombinerar.

• Margaux
    livsmonstret skrev 2013-09-26 14:27:26 följande:
    Jag håller med om att det är många olika råd och jag får helt enkelt välja bland de som jag trivs med :) Efter några av inläggen har jag kommit ihåg skor eller toppar som jag har sett och älskat! Så jag har i alla fall hittat en del redan som jag har på min "vill ha" lista. Hittade bland annat en kofta på HMs hemsida som jag blev helt förälskad i och det är inte som min gamla stil alls! Känns bra :) (www.hm.com/se/product/00648?article=00648-B)

Jag letar efter ett par stövlar, en gammal vän hade sådana för några år sedan. Jag tycker att de är så fantastiskt snygga! Det är i svart mocka, men en liten smal rund klack (ganska lågt). Liknar dessa:

Dock var de helt släta, inte rynkade. Om jag inte minns fel hade de kanske lite spetsigare tår också, men fortfarande lite smått runda. Hoppas verkligen att ni förstår vad jag menar! Har ni tips på var jag kan hitta mina "drömstövlar"?

Var lite skeptisk till 100% akryl..... Ser att koftan är det. Håll utkik efter merinoull och max 20% akryl. Annars blir de fula så fort.
  • livsmonstret
    Margaux skrev 2013-09-26 19:44:48 följande:
    Var lite skeptisk till 100% akryl..... Ser att koftan är det. Håll utkik efter merinoull och max 20% akryl. Annars blir de fula så fort.
    Oj, det visste jag inte! Finns det något mer i materialväg som jag borde veta? :) Vilka ska undvikas?

Vet ni någonstans där jag kan hitta liknande kofta, men i bättre kvalité? Jag blev som sagt ganska förälskad i modellen :)
  • Ludaca
    1. Leggings + tunikor eller längre tröjor - superbekvämt och snyggt! 

2. Jeans
    - Ju tightare desto bättre - låter kanske obekvämt, men faktum är att jeans med mycket stretch i är riktigt bekvämt tycker jag!

3. Bastoppar
    - t-shirts i svart, vitt och grått tillsammans med ett par jeans. Inte supertighta dock! Det behöver egentligen inte vara svårare än så ;) Addera ett lite större halsband om du vill, det gör jättemycket! 

4. En svart klänning
    bör alla ha i sin garderob. Gillar man tight så kör man på det, gillar man lite mer a-linjeformad så finns det fina sådana också. Bestäm längd (både nertill och på ärmen) efter det du känner dig bekväm i. Bryt av allt det svarta med en snygg accentfärg i accessoarerna du har, kanske väskan eller addera ett skärp i midjan? 

5. En kappa som markerar midjan.

6. Boots - Spara sneakersen till promenaderna, kör på ett bar boots. Klack eller inte. Ett par låga kan faktiskt vara lika bekväma som ett par snakers :) 

7. Mysiga koftor - Dessa kan du ha till jeansen, över linnen/t-shirts, eller över tunikan. Mysigt plagg!

8. Låt accessoarerna göra jobbet. Speciellt om det inte direkt klirrar i kassan. Smycken, väskor, scarfs, halsdukar, skärp från H&M gör mer än vad man tror. Kör på en i övrigt enkel outfit. 

9. Skinnjackan - Gillar du skinnjackor så är ju det ett plagg som passar de flesta. 

10. Nagellack - Man hittar kanske inte nagellack i garderoben ;) men lackade naglar är också ett enkelt sätt att piffa till sig på. Det behöver inte vara "manikyrnaglar" - ett fint lack i din favoritfärg räcker :) 

Några, förhoppningsvis, hjälpsamma tips :)  
Svar på tråden 10 måsten i din garderob