• Anonym (Mångkulturell)

Fel att bära kläder från annan kultur?

Människor från alla kulturer är välkomna att lämna en kommentar!

Jag älskar att vara mångkulturell, och skulle gärna visa detta med vad jag bär för kläder.  Kan även tillägga att jag är unisex när det kommer till det och skulle lugnt kunna använda en mans kläder om jag tycker dem var snygga. Jag skulle INTE bära religiösa plagg.

Jag är en helt vanlig vit svensk tjej och jag undrar om du skulle tycka detta var ok? Eller skulle du tänka att det var ett ”hån”?  

• Svar på tråden Fel att bära kläder från annan kultur?
  • Anonym (Mångkulturell)
    Anonym (skillnad) skrev 2013-09-25 19:17:37 följande:

Fast det är ju skillnad på att klä sig i något för att man tycker det är snyggt och på att klä sig i det för att visa hur "mångkulturell" man är!
    Det har du rätt i. Kan du utveckla? 
  • Anonym (mja)

Jag har alltid fått bilden av att dom som försöker tillhöra andra kulturer är lite av sökare och förvirrade som inte passar in i sin egen kultur.

• Eterisk

Jag knatar omkring i både egyptiska galabeyas och indiska saris. Aldrig tänkt på att det skulle vara något konstigt med det. Det finns väl inga monopol på kläder, vad jag vet?

• Anonym (Mångkulturell)
    Anonym (mja) skrev 2013-09-25 19:23:45 följande:
    Jag har alltid fått bilden av att dom som försöker tillhöra andra kulturer är lite av sökare och förvirrade som inte passar in i sin egen kultur.
    Haha, nej nej! Jag tycker bara att vissa kläder är så fina och skulle vilja använda dem! Men undrar hur folk tänker när de ser någon som ex. har en sari på sig  :) 
  • Anonym (skillnad)
    Anonym (Mångkulturell) skrev 2013-09-25 19:19:48 följande:
    Det har du rätt i. Kan du utveckla? 

Att klä sig "mångkulturellt" för sakens skull är i mina ögon jäkligt pretensiöst. Lite samma sak som att skryta om att man har en kompis som heter Ahmed eller är flata. Eller som att ställa sig mitt på ett torg med en megafon och skrika JAG ÄR PK! JAG ÄR PK! JAG ÄR PK! Jag tycker att det är mer sympatiskt med människor som ser ut som de vill, umgås med vilka de vill o.s.v. utan att göra någon stor grej av det.
  • Anonym (Mångkulturell)
    Anonym (skillnad) skrev 2013-09-25 19:31:46 följande:

Att klä sig "mångkulturellt" för sakens skull är i mina ögon jäkligt pretensiöst. Lite samma sak som att skryta om att man har en kompis som heter Ahmed eller är flata. Eller som att ställa sig mitt på ett torg med en megafon och skrika JAG ÄR PK! JAG ÄR PK! JAG ÄR PK! Jag tycker att det är mer sympatiskt med människor som ser ut som de vill, umgås med vilka de vill o.s.v. utan att göra någon stor grej av det.
    Så om jag säger att jag bara villa använda dessa kläder för att jag vill, skulle det vara ett bättre sätt att uttrycka sig på? 
  • Klotjohan

Klär på mig palestinasjal eller min rättvisemärkta indiska sjal när jag fryser om halsen. Mer etniskt än så blir det väl inte men jag skulle inte bry mig om någon gick i sarong på sommaren eller med turban. Man ska ju klä sig som man trivs. 

• Queenie70

Tja...personligen tycker jag det ör löjeväckande. Varit på många afrikanska fester, där ibland snosvenska brudar dök upp med sin afrikanska pojkvän i full afromundering, ni vet traditionella afrikanska klänningar med matchande jätteknut/turban på skallen. Det såg så jävla larvigt och tillgjort ut att jag höll på att krypa ur skinnet av pinsamhet. Möjligtvis är det lite mindre pinsamt om man gör detta som singel.

• Anonym (mja)
    Anonym (Mångkulturell) skrev 2013-09-25 19:31:00 följande:
    Haha, nej nej! Jag tycker bara att vissa kläder är så fina och skulle vilja använda dem! Men undrar hur folk tänker när de ser någon som ex. har en sari på sig  :) 
    Om jag skulle se en svensk i sari så hade jag tänkt.

1. Hon ska på maskerad
    2. Hon klär sig så för sin mans skull.
    3. Hon har inget fotfäste någonstans och söker en identitet.
  • LängtansBlåaBlomma

Turban känns överdrivet men varför inte egentligen? Du har väl rätt att klä dig hur du vill och inspireras av din omvärld. 

Svar på tråden Fel att bära kläder från annan kultur?