• Anonym (Mångkulturell)

Fel att bära kläder från annan kultur?

Människor från alla kulturer är välkomna att lämna en kommentar!

Jag älskar att vara mångkulturell, och skulle gärna visa detta med vad jag bär för kläder.  Kan även tillägga att jag är unisex när det kommer till det och skulle lugnt kunna använda en mans kläder om jag tycker dem var snygga. Jag skulle INTE bära religiösa plagg.

Jag är en helt vanlig vit svensk tjej och jag undrar om du skulle tycka detta var ok? Eller skulle du tänka att det var ett ”hån”?  

• Svar på tråden Fel att bära kläder från annan kultur?
  • Omogen citron

Klart att det är okej, alla får klä sig som de vill. Men bär inga politiska symboler (t.ex palestina sjal) om du inte vet vad det står för.

• Anonym (hoppsan)
    Queenie70 skrev 2013-09-25 23:16:19 följande:
    Nej just för att alla västerländska plagg finns utbrett i hela världen, och för att de befinner sig i ett svenskt sammanhang. Om somaliska samira dätemot skulle dyka upp i svensk folkdräkt till svenska familjen hon känner i somalia så skulle det vara oerhört pretantiöst ..

Ouch, jobba lite med din eurocentrism va..
  • bepoe
    Anonym (hoppsan) skrev 2013-09-25 23:34:37 följande:

Hur menar du nu? Titta på gatubilder från storstäder från vilken världsdel som helst, så ska du se att västerländska kläder (kostym, t-tröja, jeans) är ganska spridda och bärs av manniskor av olika etniciteter. Undantaget är då platser där klädedräkten är reglerad i (religiös) lag. 

• Anonym (undrar)
    bepoe skrev 2013-09-25 23:44:46 följande:

Hur menar du nu? Titta på gatubilder från storstäder från vilken världsdel som helst, så ska du se att västerländska kläder (kostym, t-tröja, jeans) är ganska spridda och bärs av manniskor av olika etniciteter. Undantaget är då platser där klädedräkten är reglerad i (religiös) lag. 

Så är även andra kulturers klädstilar....
  • bepoe

Och för att svara på TS fråga - jag kan nog tycka att det ser lite lustigt ut om en svensk kvinna skulle komma i en klädedräkt som förknippas med en annan kultur. Det skulle nog bli mycket maskeradkänsla över det, men det kanske beror lite på plaggtypen också. 

• bepoe
    Anonym (undrar) skrev 2013-09-25 23:46:37 följande:
    Nja. Andra kulturers klädstilar har inte blivit lika universellt som tex kostym och jeans. Du ser inte saris i Rio de Janeiro om de inte bärs av indiskor, du ser inte beduinkläder i Tokyo eller traditionella afrikanska plagg i Peking. Såvida inte bärarna har samma "ursprung" som klädedräkten.
  • Anonym (mja)
    Anonym (undrar) skrev 2013-09-25 23:30:32 följande:
    En svensk kvinna som har en stor grupp somaliska vänner kan alltså klä sig somaliskt utan problem, är det så du menar?
    Nej så fungerar det inte.
  • Queenie70
    Anonym (hoppsan) skrev 2013-09-25 23:34:37 följande:

Det behövs inte. Titta dig omkring i världen så ser du att jag har rätt..
  • Queenie70
    Anonym (undrar) skrev 2013-09-25 23:46:37 följande:

Inte ens i närheten så utbredd och mainstreem..
  • Ful hund
    Anonym (undrar) skrev 2013-09-25 22:47:28 följande:
    Är det lika löjeväckande med alla rastafaris, hiphopare, skejtare osv? Eller är det acceptabla stilar att sno fastän man inte kommer från Jamaica, New York eller är Tony Hawk?
    Vad är skejtkläder?
  • Björnmossa
    Ful hund skrev 2013-09-26 09:09:11 följande:
    Vad är skejtkläder?
    Stora jumpaskor, hängiga brallor, t-shirt med vissa tryck osv.
  • Anonym (skejtarfruga)
    Björnmossa skrev 2013-09-26 15:12:55 följande:
    Stora jumpaskor, hängiga brallor, t-shirt med vissa tryck osv.
    Skejtare brukar inte klä sig så. Det var småkids på 90-talet. Finns ingen skejtare med självrespekt som skulle sätta på sig ett par bulliga dc nuförtiden. 
    Det enda som möjligtvis kan utmärka en skejtare är shorts, uppdragna strumpor och Vans.

• Anonym (skejtarfruga)

O som svar på TS; tycker det är urfjantigt att klä ut sig till något man inte är. Det gäller främst folk som posar sig till en subkultur t ex sätter på sig rock n roll-tischor från hm fast det aldrig hört talas om Led Zepp, Möllankids i blonda dreads ect.

• Mithi

Jag tycker det verkar lite löjligt om man inte har någon koppling till kulturen/landet, beroende på vilka slags kläder det gäller. Vanliga tröjor, byxor, klänningar och så vidare är väl det samma som att köpa det i Sverige.

En person frågade mig en gång på ett internationellt forum vart man kunde köpa svenska folkdräkter. Jag sade att jag inte visste men frågade varför han ville veta. Det visade sig att han var helt förälskad i vår svenska kultur och landet - det lustiga var bara att han bor i Sydamerika och aldrig varit i Sverige eller ens träffat en svensk. Jag tyckte bara det var knasigt men alla får ju klä sig som de vill så jag önskade honom lycka till i letandet.

• Anonym (ok)

Tycker ju att folk ska klä sig precis i dom kläder som de gillar, om det nu är skejtarkläder, hiphop,hårdrock,  saris eller afrikanska klänningar är upp till var och en.  Gillar man kläderna så passar dom ju,  däremot om man klär sig på ett visst sätt för att tillfredställa någon annan eller för att "passa in"  ser det bara dumt ut.  
    Men man brukar se skillnaden ! 

• Anonym (Skotten)

Eftersom jag tillhör en folkgrupp som har en välkänd folkdräkt får jag väl lägga till mina två cent. Om jag ser en man eller kvinna i skotsk folkdräkt antar jag att de är skottar och bär sin klans tartan (och då menar jag folkdräkt, inte bars en skotskrutig halsduk eller kjol). Om personen ifråga inte är skotte skulle jag nog fundera lite på varför man väljer en folkdräkt som man inte har någon koppling till. En folkdräkt är, i mina ögon, inte ett vanligt klädesplagg utan representerar en gemensam kultur och historia. De är klart de får bära kilt om de vill men jag skulle nog tycka det var lite fånigt... "Plastic Paddy" varning....

Svar på tråden Fel att bära kläder från annan kultur?