• JennyStar88

Bädda i barnvagnen hösten/vintern?

Bor i Södra sverige INTE ända nere i skåne. Funderar på att nu i höst bara ha en mellanfodrad varken tunn eller jättetjock fleeceoverall men vad för filt ska man ha? En vanlig tunn fleece filt eller vad tycker ni? glömde skriva har en bebis som är 1 månad nu. Till vintern vet jag inte vad jag ska ha riktigt? Funderade på en sådan overallåkpåse alltså overall utan ben men måste man då ha fårskinn under? Och vad ska man ha för filtar över så det inte blir kallt och kan bebisen ha vanliga kläder under? Vill ju ha så smidigt som möjligt när man kommer in. Tänkte en sådan kan man ju bara knäppa upp utan att vecka bebisen? Funderade annars kanske på fårskinn mellantjock fleeceoverall men sedan vet jag inte vilka filtar där heller? Men då kanske fleeceoverallen var jobbig när man kommer in? Annars tänkte jag på mellantjock fleeceoverall och sedan vinteråkpåse? Eller kan man bara ha en mellantjock fleecejacka tossor till vinteråkpåsen? Och självklart till dessa alternativ mössa och vantar. Men vad skulle ni välja? Känns som overallsåkpåsen är smidig men blir den för kall med bara vanliga kläder under och inget fårskinn?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-26 09:42
    Glömde fråga hur är lammskinnet från jysk?

• Svar på tråden Bädda i barnvagnen hösten/vintern?
  • Alexi

Vi har haft två vinterbebisar och i liggvagnen hade vi fårskinn i botten, jättebra för då vet man att det är varmt underifrån. Den hade vi inte åkpåse i liggdelen utan skaffade det först till sittdelen. Det är så smidigt med filtar tycker jag, lätt att ta av och på och reglera värmen. En suverän grej var ett vagnsduntäcke från Kronan, det har vi använt hur mycket som helst. Jättelätt och gosigt och lätt att ta av sovande bebis om man ska ta in vagnen, funkade jättebra även i åkpåsen till större barn.

• JennyStar88

Men hade ni fleeceoverall också`? Hade ni bara duntäcket eller när använde ni det? Och vad för sorts filtar hade ni om ni hade de?

• Alexi
    JennyStar88 skrev 2013-09-26 10:09:58 följande:
    Men hade ni fleeceoverall också`? Hade ni bara duntäcket eller när använde ni det? Och vad för sorts filtar hade ni om ni hade de?
    Ja fleeceoverall hade vi också, det var det ytterplagg vi hade första vintern, mer behövdes inte. Man måste ju tänka på att en bebis plötsligt kan ledsna på vagnen och vilja bäras, därför kan man inte bara ha jättevarmt i vagnen utan då som tex fleeceoverall, mössa, vantar och sockor på fötterna.

Men tex när jag skulle lämna storasyster på förskolan, bara vara iväg en kvart och bebis just somnat, då låg han i innekläder bara under duntäcket i vagnen och så en mössa på, perfekt att bara lyfta av täcket när vi kom hem igen, mycket lättare än att lossa dragkedjor på åkpåsar och overaller och annat.

Jag älskar filtar så jag har haft både fleecefiltar, bomullsfiltar och gallerfiltar, för olika varma dagar under året. Duntäcket är ju för riktigt kalla dagar.
  • mp90

Jag hade åkpåse i vintras! Jättevarm o perfekt. De enda som behövdes var mössa vantar o om de va riktigt kallt en extra filt/tröja! Praktiskt om man kom in i affären eller så o bara dra upp åkpåsen så de inte blir varma!

Rekomenderas vaaarmt:)!

• Alexi

Jag vill tillägga att filtar och även täcke har man glädje av i många sammanhang. Tex i bilen, sängen osv. Om ni med lite större barn åker hem på kvällen med barnen i pyjamas är det jättegosigt med fleecefiltarna som vi köpte till dem som bebisar.

• JennyStar88
    mp90 skrev 2013-09-26 10:24:41 följande:
    Jag hade åkpåse i vintras! Jättevarm o perfekt. De enda som behövdes var mössa vantar o om de va riktigt kallt en extra filt/tröja! Praktiskt om man kom in i affären eller så o bara dra upp åkpåsen så de inte blir varma! Rekomenderas vaaarmt:)!

Hur gammal var ditt barn då?
  • Pralina 81

Har man en riktigt varm åkpåse, typ voksi, så behövs ingen overall på bebisen. Det räcker med tossor, vantar och mössa. Vi hade en tunnare overall och åkpåse till första barnet som föddes i december. Till syskonet som kommer om några veckor har vi en liggdel med fårskinn och ullfilt samt en med åkpåse.

• mp90

Han är född 8 nov!
    Hade en teutonia tror jag! O asså i början hade jag typ overall under men stackars barn han va så varm o svettig:p så är de attva nybliven mamma. Man vet inget hehe!

Voksi är också bra har jag hört:)' åk till en babybutik o känn o fråga så hittar de säkert en varm åt dig :)!

Svar på tråden Bädda i barnvagnen hösten/vintern?