• Natulcien

Varför sover mina barn så lite?

Nu har jag bara ett barn, men han sov ganska lite som liten bebis. Han snittade på ca 13 timmar från det att han var ca 2 månader. Och sen låg han kvar där tills han var runt 1,5-2 år.
    När han var 6 månader sov han 12 timmar på natten, men bara 1 tim. på dagen, så det är ju inte så olikt er bebis, bara annorlunda fördelat över dygnet.
    Nu är han 3 år, och sover inte längre på dagen, och har även börjat minska ner nattsömnen. Han snittar på 11-11,5 tim. nu, oftast ca 20.30-08.
    Men jag har alltid tyckt att han sover som en gud... kanske för att han alltid har förlagt största delen av sömen till natten och inte sovit så mycket på dagarna...

• Natulcien
    Pistou skrev 2013-09-26 12:00:19 följande:
    Ja, det är väl som oss vuxna. Vissa människor har helt enkelt ett större sömbehov än andra. Det där med att människor behöver 8 timmars sömn varje natt för att kunna fungera på dagen är en myt som man ofta läser när sömn och hälsa diskuteras. Varför skulle man kunna generalisera så om sömn när man inte gör det om andra biologiska behov (äta, dricka sex, toalettbesök...)
    Precis. Jag hade en kollega på mitt förra jobb som sov 3-4 timmar per natt, och hade gjort så i hela sitt vuxna liv. Och han var pigg, glad och frisk. Glad
Svar på tråden Varför sover mina barn så lite?