Varför sover mina barn så lite?
Hur är det egentligen med sömn? Är det ärftligt hur mycket sömn ett barn behöver eller är det föräldrarnas "fel" om barnet sover lite? Kan det i så fall botas med diverse sömnmetoder eller är det lönlöst?
Båda mina barn sover väldigt lite om jag jämför med jämnåriga barn. De är också väldigt morgonpigga båda två.
Min 3-åring sover nu 10 h per dygn, 20-06. Sover inget på dagen. När han var yngre och sov på dagen så vaknade han ännu tidigare på morgonen. Oftast sov han då 1-1,5 h på dagen och 20.30-05 på natten. Fortfarande runt 10 h alltså.
Min 6-månaders bebis sover ca 12 h per dygn. Detta fördelat på 3-4 pass. På natten ca 20-05 med flera uppvak för amning. Sedan 1-2 h på förmiddagen och 1-2 h på eftermiddagen.
Båda somnar lätt och är relativt okänsliga för ljud osv. Varför sover de så lite? Min man har väldigt stort sömnbehov (sover gärna 9-10 h/natt) och jag själv normalt behov (7-8 h/natt)
Jag jämför med grannens pojke tex som sover 14 h på natten och 1-2 h på dagen. Alltså 15-16 h per dygn! Galet mycket jämfört med mina!