• hannis

Varför sover mina barn så lite?

Hur är det egentligen med sömn? Är det ärftligt hur mycket sömn ett barn behöver eller är det föräldrarnas "fel" om barnet sover lite? Kan det i så fall botas med diverse sömnmetoder eller är det lönlöst? 

Båda mina barn sover väldigt lite om jag jämför med jämnåriga barn. De är också väldigt morgonpigga båda två.

Min 3-åring sover nu 10 h per dygn, 20-06. Sover inget på dagen. När han var yngre och sov på dagen så vaknade han ännu tidigare på morgonen. Oftast sov han då 1-1,5 h på dagen och 20.30-05 på natten. Fortfarande runt 10 h alltså. 

Min 6-månaders bebis sover ca 12 h per dygn. Detta fördelat på 3-4 pass. På natten ca 20-05 med flera uppvak för amning. Sedan 1-2 h på förmiddagen och 1-2 h på eftermiddagen. 

Båda somnar lätt och är relativt okänsliga för ljud osv. Varför sover de så lite? Min man har väldigt stort sömnbehov (sover gärna 9-10 h/natt) och jag själv normalt behov (7-8 h/natt) 

Jag jämför med grannens pojke tex som sover 14 h på natten och 1-2 h på dagen. Alltså 15-16 h per dygn! Galet mycket jämfört med mina! Förvånad

• Svar på tråden Varför sover mina barn så lite?
  • Snorkmaiden

Min fyramånaders sover ungefär tolv timmar per dygn och fyraåringen sover max 10. Så för mig låter det ganska normalt, ingenting som jag har reflekterat särskilt över med mina egna barn utan tycker de sover ganska bra :)

• Mylla

Jag tror det är skillnad på hur mycket barnen behöver, min son har alltid varit den som sover lite kortare än dottern. Verkar dina barn trötta när de är vakna?

Grannpojken din verkar sova ovanligt mycket, 12 timmar per natt räcker väl. Kanske fel barn att jämföra med.

• hannis
    Mylla skrev 2013-09-26 10:58:09 följande:
    Jag tror det är skillnad på hur mycket barnen behöver, min son har alltid varit den som sover lite kortare än dottern. Verkar dina barn trötta när de är vakna?

Grannpojken din verkar sova ovanligt mycket, 12 timmar per natt räcker väl. Kanske fel barn att jämföra med.
    Nej de är jättepigga och glada hela dagen!

Ja kanske är det grannpojken som är "onormal"... Får väl intala mig det så kanske det känns bättre. Flört
  • Natulcien

Nu har jag bara ett barn, men han sov ganska lite som liten bebis. Han snittade på ca 13 timmar från det att han var ca 2 månader. Och sen låg han kvar där tills han var runt 1,5-2 år.
    När han var 6 månader sov han 12 timmar på natten, men bara 1 tim. på dagen, så det är ju inte så olikt er bebis, bara annorlunda fördelat över dygnet.
    Nu är han 3 år, och sover inte längre på dagen, och har även börjat minska ner nattsömnen. Han snittar på 11-11,5 tim. nu, oftast ca 20.30-08.
    Men jag har alltid tyckt att han sover som en gud... kanske för att han alltid har förlagt största delen av sömen till natten och inte sovit så mycket på dagarna...

• Mylla
    hannis skrev 2013-09-26 11:00:14 följande:
    Nej de är jättepigga och glada hela dagen!

Ja kanske är det grannpojken som är "onormal"... Får väl intala mig det så kanske det känns bättre. Flört

Ja då tycker jag det verkar som att de sover lagom.
    Om du tycker de vaknar för tidigt kan det vara bra att se till att rummet inte släpper in mycket ljus på morgonen, vi hade gardin som gjorde det kolsvart när barnen var små.
  • cosinus

Barn behöver olika mycket sömn helt enkelt och är olika morgonpigga.

Vi har 2 morgonpigga som inte behöver så mycket sömn (nummer 1 och 3) och två stycken sjusovare som gärna drar iväg med långa sovmornar på helgerna (nummer 2 och 4).

Så 2an som är 7 sover mindre än 3an som är 5 och så har det varit en tid. Äldsta som är 9 klarar sig nu på att sova ungefär 21-06 och då är hon uppe själv och pigg och glad, alltid morgonpigg men det händer att hon ber att få gå och sova 20:30 ibland men det är inte jätteofta.

Min treåring, och allså en av sjusovarna sover gärna till 9-10 på helgerna och en normal natt är ungefär 12 timmar för henne. 19:30 - 07:30 och då får vi ofta väcka för att komma till dagis.

• Pistou

Ja, det är väl som oss vuxna. Vissa människor har helt enkelt ett större sömbehov än andra. Det där med att människor behöver 8 timmars sömn varje natt för att kunna fungera på dagen är en myt som man ofta läser när sömn och hälsa diskuteras. Varför skulle man kunna generalisera så om sömn när man inte gör det om andra biologiska behov (äta, dricka sex, toalettbesök...)

People don't care how much you know until they know how much you care.
  • Natulcien
    Pistou skrev 2013-09-26 12:00:19 följande:
    Ja, det är väl som oss vuxna. Vissa människor har helt enkelt ett större sömbehov än andra. Det där med att människor behöver 8 timmars sömn varje natt för att kunna fungera på dagen är en myt som man ofta läser när sömn och hälsa diskuteras. Varför skulle man kunna generalisera så om sömn när man inte gör det om andra biologiska behov (äta, dricka sex, toalettbesök...)
    Precis. Jag hade en kollega på mitt förra jobb som sov 3-4 timmar per natt, och hade gjort så i hela sitt vuxna liv. Och han var pigg, glad och frisk. Glad
  • daimstrut

Min fyraåring snittar på 10-10,5 timmar per natt, hon är alltid pigg och glad. Händer att hon "tar igen sömn" nån dag i veckan och somnar tidigt eller vaknar senare, då kan det bli runt 12 timmar.

Min tvååring sover också runt 10,5 timmar på natten plus en timme på dagen och han är också pigg och glad.

Svar på tråden Varför sover mina barn så lite?