• gullfia

moderkakan?

Jag har egentligen en hel underlig fråga. Är det någon som vet vad som händer med moderkakan när den väl kommit ut ur kroppen? Slänger de dem på sjukhuset eller används den till något annat? Hmm... vad nu det i så fall skulle kunna vara. Jag är bara nyfiken...

• Svar på tråden moderkakan?
  • Arre

hej...jag har hört att dom säljer den till danmark där dom sedan använder den till att göra smink med..t.ex rouge..
    vet inte om det är sant men det låter juh troligt iaf eftersom dom gör smink med så sjuka saker nuförtiden...

• Alvas mamma

Arre:
    Allvarligt? hur äckligt som helst, tur att jag aldrig använder rouge.

• Blivande mor

Jag vet att man får ta med den hem om man vill. Känner en som ska plantera sin i trädgården (kallas ju "Livets träd")!

• Sparvel

De gör blodpudding av den o bjuder på i cafeterian på sjukhuset, har jag hört...

• Arre

jo jag vet..det rä äckligt..tur för mejj att jag inte sminkar mejj överhuvudtaget...

Blivande mor:
    plantera den i trädgården??
    vad blir det utav den då??

• Jenniefager

SPARVEL:
    Tack, nu ska jag aldrig äta någon blodpudding igen...;)

• familjenschmidt

fy vad äckligt....hoppas dom slänger den i slaskhinken och typ bränner den....jag tänker fråga min BM på tisdag...hon måste tro jag är dum i hövve,frågar bara massa sånna konstiga grejjer...hehe

• Blivande mor

Blir nog inget av den, men man kan plantera ett träd ovanpå, åsså får det vara barnets träd. Tror att det är någon gammal tradition, men jag vet inte....

Jag vill i alla fall inte ha min med mig hem!!

• Barn2

Jag vet vad man gör med placentan (moderkakan) i Ryssland.

I moderkakans och navelsträngens blod finns det stamceller som är en bra reserv (som finns nästan bara där) till behandling av olika slags sjukdomar: t. ex. cancersjukdomar, njursjukdomar, hjärtsjukdomar, leversjukdomar, muskelsjukdomar och många andra. På vissa kliniker i Ryssland använder man sig av "cellterapin". Så efter förlossningen tar sjukvårdspersonalen moderkakan och skickar iväg den till ?

Så är det.

• familjenschmidt

amen det ä rju bra....det stödjer man ju...hoppas bara dom gör samma sak här...man vill ju donera så mkt man kan tex.blod,organ vid dödsfall,moderkaka om så går...

Svar på tråden moderkakan?