• gullfia

moderkakan?

Jag har egentligen en hel underlig fråga. Är det någon som vet vad som händer med moderkakan när den väl kommit ut ur kroppen? Slänger de dem på sjukhuset eller används den till något annat? Hmm... vad nu det i så fall skulle kunna vara. Jag är bara nyfiken...

• Svar på tråden moderkakan?
  • Hattifnatt

Jag tror att man på vissa ställen i Sverige använder moderkakorna till att utvinna gammaglobuliner ( vaccinationer) ur.

• Martina426

Men fy faan va äckligt... hihi men man kanske inte ska tro på allt....

• Sparvel

Jenniefager:

f'låt! Kunde inte låta bli...

• Morbid Mistress

Det med smink låter lika mycket sant som att man använder aborterade foster i hudkräm...

• Firren

OT:
    Jag har svårt att fatta att man vill äta den... Det finns ju faktiskt de som gör det. Har sett recept själv. Läste om en hemmaförlossning då de sedan hade ett fint vin till...

• Barn2

Jag hörde att somalier (tror jag) äter en liten bit av moderkakan precis efter att barnet födds. Usch!!!!!!!!! Vad är det för tradition? Vad betyder den?

• Themis

Arre: Det är knappast moderkaka från människa som används i smink, den är alldeles för värdefull och så skulle nog många reagera starkt på det. Däremot moderkaka från får och andra djur används, såvitt jag vet.

Barn2: Förmodligen betyder det bara att i länder där man har svält och protein och järn är bristvaror så är det dumt att slösa bort den näringsrika moderkakan. Beteendet har funnits i många länder och har tror jag förekommit även i Europa i äldre tider.

Vad gäller moderkakan i Sverige så tittar man så att den ser frisk ut och samlar ibland data till forskning, sedan förstörs den. Just min moderkaka ska sparas någon dag och analyseras särskilt eftersom jag är med i en studie som handlar om att tidigt identifiera riskgraviditeter med hjälp av 3D-scanning av moderkakan, flödesmätning i navelsträngen och de stora blodkärl som försörjer moderkakan under graviditeten.

• Barn2

Jag vet inte om det har med svält att göra :) Men som jag läst så användes denna "metod" även på 70-80-90 talet i Sovjetunionen. OCH denna metod ANVÄNDS i USA och ÄR framgångsrik :) Och USA svälter säkert inte :)

• Barn2

Bimsan, eller du menade att ryssar äter moderkakan pga brist på järn och protein???????????????????????????????????????????????????????????????

• vadskajaghetadå

haaaaaaaaaaaaaaaaaaahahahahahahah

• Maria 79

Recept på moderkaka! I vissa kulturer äter mamman upp moderkakan efter förlossningen. Nån som är sugen på det kan ju kolla receptet nedan. Tackar Missy här på familjeliv för receptet. hihi Hon har visst recept på moderkakscoctail också om nån vill dricka den istället...

En 3/4 moderkaka
    1 potatis
    4 msk färsk persilja
    2 morötter
    3 selleri
    1 zucchini
    1 tomat
    1 lök
    Hacka ingredienserna i små bitar. Rulla moderkakan i en blandning av en matsked mjöl, en tesked salt, en halv tesked paprikapulver, ett kryddmått? kryddnejlika, ett kryddmått peppar och 6-8 korianderfrön. Sautera moderkakan i 2 matskedar olja, häll i grönsakerna och ca en liter vatten. Koka upp och låt sedan puttra? i en timme.

Kanske nåt att bjuda släkten på när det kommer för att se den nya familjemedlemmen... Haha

• Barn2

just det jag sitter här och garvar åt det också, har föreställt mig detta :))))))))

• Barn2

Maria79: Det menar du inte?!? :))))))))))))))))) Kanske lite vitlök? :)))))))

• Maria 79

Barn 2... Det där med vitlök är en smaksak.. man får välja själv...

• Themis

Barn2; Ja du började surra om Etiopien, så det var det jag funderade kring.

Men tydligen menar en del att moderkakans höga innehåll av B6 kan motverka depression efter förlossningen och att ätande av den hjälper livmodern att dra sig samman igen, kanske är det därför seden förekommer fortfarande? Men det är knappast något allmänt spritt fenomen, varken i USA eller Ryssland-det verkar mest höra till lite halvförvirrade newagetyper som ska "tillbaka till naturen"- se t ex det här, sid 6:

condor.depaul.edu/~rrotenbe/aeer/v20n1/Belooussova.pdf

Det finns alltid minoriteter som gör knepiga saker i alla länder, men vad har du för källor till dina påståenden egentligen?

• Barn2

2Bimsan:

Jag har läst en artikel som är skriven på ryska (jag kan läsa ryska) och det är där jag har läst det.

Och ang. Etiopien och ätande av en bit av navelsträngen (inte moderkakan tror jag..) så det hörde jag ngn berätta på jobbet (jobbar inom sjukvården). Och det är män som äter den inte kvinnor. Usch igen.

Kram :)

• Barn2

Jo, tack för länken till artikeln :) Jag gillar att läsa sånt :)

• JonnaT

Precis som Bimsa skrev så kan man ibland behöva ta prover från moderkakan, men annars går den till kremering direkt!
    Inte så sugen på att äta blodpudding nu...

Svar på tråden moderkakan?