• Themis

moderkakan?

Arre: Det är knappast moderkaka från människa som används i smink, den är alldeles för värdefull och så skulle nog många reagera starkt på det. Däremot moderkaka från får och andra djur används, såvitt jag vet.

Barn2: Förmodligen betyder det bara att i länder där man har svält och protein och järn är bristvaror så är det dumt att slösa bort den näringsrika moderkakan. Beteendet har funnits i många länder och har tror jag förekommit även i Europa i äldre tider.

Vad gäller moderkakan i Sverige så tittar man så att den ser frisk ut och samlar ibland data till forskning, sedan förstörs den. Just min moderkaka ska sparas någon dag och analyseras särskilt eftersom jag är med i en studie som handlar om att tidigt identifiera riskgraviditeter med hjälp av 3D-scanning av moderkakan, flödesmätning i navelsträngen och de stora blodkärl som försörjer moderkakan under graviditeten.

• Themis

Barn2; Ja du började surra om Etiopien, så det var det jag funderade kring.

Men tydligen menar en del att moderkakans höga innehåll av B6 kan motverka depression efter förlossningen och att ätande av den hjälper livmodern att dra sig samman igen, kanske är det därför seden förekommer fortfarande? Men det är knappast något allmänt spritt fenomen, varken i USA eller Ryssland-det verkar mest höra till lite halvförvirrade newagetyper som ska "tillbaka till naturen"- se t ex det här, sid 6:

condor.depaul.edu/~rrotenbe/aeer/v20n1/Belooussova.pdf

Det finns alltid minoriteter som gör knepiga saker i alla länder, men vad har du för källor till dina påståenden egentligen?

Svar på tråden moderkakan?