• Anonym (????)

Moderkaksavlossning

Mitt barn föddes 8 veckor för tidigt pga Moderkaksavlossning. Söker nu andra mammor som varit med om samma. Att prata & ventilera lite med.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-30 10:22
    Tänkte att jag kunde berätta lite om våran historia..
    I v 25 åker jag in till förlossningen pga 48h magvärk. De säger att jag fått uvi (trots att jag inte känt av symptomen). Får åka hem igen & fram till v 32+0 är allt lugnt. Mår som "vanligt".
    Tidigt på morgonen i vecka 32 åker jag in till förlossningen pga magvärk igen. De säger att jag har uvi (fortfarande inte några symptom). De säger även att det är påhitt och att jag inbillar mig. Men jag blir ändå inlagd för observation.
    Senare på kvällen så känner jag att "vattnet gick", men det var moderkakan som lossnade, blodet forsade ut och jag blev inom 5 minuter inrullad till operationsbordet.
    Sonen mådde trots omständigheterna bra, vi låg 3 veckor på neo.
    Han har förkylningsastma/ansträngningsastma/astma idag (han är 2 år). Samt att han eventuellt behöver operera bort halsmandlar &/eller polyperna.

Vi har försökt nästan 1 år nu, för att få syskon, men min mens är helt oregelbunden, och trots kalendermetod & ägglossningstest så blir vi inte gravida.

• Svar på tråden Moderkaksavlossning
  • krakel

Önskar jag kunde hjälpa men tyvärr så klarade sig inte mitt barn då min lossna. Antar du vill ventilera med nån som har sin bebis kvar hos sig.

• Anonym (TS)
    krakel skrev 2013-09-28 09:28:44 följande:

Önskar jag kunde hjälpa men tyvärr så klarade sig inte mitt barn då min lossna. Antar du vill ventilera med nån som har sin bebis kvar hos sig.

Beklagar!! :'(

Har du lust att berätta vad som hände, så får du.

Har förstått såhär nu i efterhand att det kunde ha slutat riktigt illa.
  • zeebra

Min son föddes 6 veckor för tidigt med urakut kejsarsnitt. Nu var detta för tre år sen men pratar gärna ändå.

• Anonym (en till)

mitt första barn blev katastrofsnittat pga moderkaksavlossning. I vecka 38+4. Barnet mår bra :)  Detta är dock ett antal år sen, men jag minns det alltför bra. HAde havandeskapsförgiftning också.

• Anonym (TS)
    zeebra skrev 2013-09-28 13:04:21 följande:

Min son föddes 6 veckor för tidigt med urakut kejsarsnitt. Nu var detta för tre år sen men pratar gärna ändå.

Hur gick det för er? Blev det några komplikationer?

Har du blivit gravid efter det?

Vet du varför den lossnade?
  • Anonym (TS)
    Anonym (en till) skrev 2013-09-28 13:58:11 följande:

mitt första barn blev katastrofsnittat pga moderkaksavlossning. I vecka 38+4. Barnet mår bra :)  Detta är dock ett antal år sen, men jag minns det alltför bra. HAde havandeskapsförgiftning också.

Okej. Blev det några komplikationer efteråt? Eller är barnet frisk ? Var det pga hf som den lossnade?

Har du blivit gravid efter det?
  • Anonym (syster)

Hej! Jag har inte varit med om det personligen, men när min mamma hade min bror i magen s

• Anonym (syster)

Ursäkta, telefonen krånglar.

Min mor råkade ut för det + havandeskapsförgiftning. Min bror, 8 veckor för tidig, klarade sig, trots att ingen läkare trodde det. Han har Aspergers och en minimal cpskada i benet men klarar sig utmärkt idag. Ska bli doktorand. Ville bara säga att det inte behöver gå åt helvete. Kram och lycka till.

• Anonym (en till)

Hej, det blev inga direkta kompikationer efteråt. Barnet mådde bra. Det tog en stund innan jag hämtade mig fysiskt, det höga blodtrycket ville inte gå ner. Psykiskt tog det längre. Efter ca 1 år var jag och diskuterade med en barnmorska som är utbildad till att hantera mammor med förlossningsskräck och hon och jag gick igenom vad som hänt och pratade sådär allmänt. Kändes bra. Antagligen var det havandeskapsförgiftningen som hade en stor inverkan i det hela.

Min andra graviditet var med tvillingar, gissa om jag blev rädd att nåt skulle gå galet! Det slutade också med ett akutsnitt eftersom jag började blöda, men i det fallet hade bara en del av en moderkaka börjat lossna och det blödde bara lite. Inte som i första förlossningen då det var massor med blod. Allting slutade bra även denna gång.

• krakel

Hej igen ja jag vaknade tidigt på morgonen men smärta i magen va på toa och la mig igen. När min man åkt till jobbet tilltog smärtorna och vid 8 så pass att jag ringde förlossningen.

Fick komma direkt och då vi kom in på rum så letade de efter hjärtljud men fann inga.

De kallade in dr som kolla med ul och bara för säkerhets skull så fick vi gå in i rimmet med den stora ul apparaten. Där konstaterades det snart att tyvärr hade prinsen somnat.

Vid det här laget hade jag så ont att jag fick massa morfin o man försökte sätta igång mig med efter sissodär 12h lada min kropp av o alla mina värden ballade ur o man snittade mig.

Man skickade min moderkaka o bebis på obduktion men man fann inga fel eller varför detta inträffade.

Jag har dock 3 barn efter detta och jag har varit så otroligt kollad de graviditeterna det känns så skönt.

Svar på tråden Moderkaksavlossning