• Ellisizza

    Särbegåvad 4 åring?

    Jag är ganska säker på att min nyss fyllda 4 åring är särbegåvad. Ni som har särbegåvade barn, har ni utrett det på något sätt eller hur fick ni veta det? Finns det något bra sätt att själv avgöra om barnet är särbegåvat?

    Började fundera när jag fick höra att en mamma till ett barn på mitt barns dagis tänkte låta sitt barn börja ett år tidigare då barnet är så tidigt med mycket. Själv är jag inte så intresserad av att mitt barn ska börja innan sina jämnåriga utan jag är mer ute efter om jag borde ta reda på mer om särbegåvning eller faktiskt ta reda på om mitt barn är särbegåvat så att barnet kan få stöd i förskoleklassen om det behövs. Har hört att särbegåvade barn kan få det lite jobbigt i skolan då de redan kan så mycket och därför blir uttråkade.

     

  • Svar på tråden Särbegåvad 4 åring?
  • enola
    Hillbillie skrev 2013-09-29 15:33:10 följande:

    Det är inte helt ovanligt att Aspergers och särbegåvning följs åt. Men alldeles oavsett vilket, så är det bra om man samarbetar lite med skolan så att barnen får den stimulans de behöver - så att det inte blir som för dig!

    Absolut! Och så gäller det att det är en lärare som ser varje barn som en egen individ och anpassar skolgången (till viss del) efter det, istället för att, som läraren min yngste hade i ettan (hon gick tack och lov i pension i somras) försöka trycka in barnen i samma fyrkantiga form, där allt egentligen gick ut på att de skulle sitta stilla och vara tysta för att inte störa henne.
    Men jag tror att det finns fler nackdelar än fördelar med att börja skolan för tidigt, framför allt när barnet kommer upp i högstadiet när åldersskillnaden blir mer uppenbar rent fysiskt. 
  • Hillbillie
    enola skrev 2013-09-29 15:40:49 följande:

    Absolut! Och så gäller det att det är en lärare som ser varje barn som en egen individ och anpassar skolgången (till viss del) efter det, istället för att, som läraren min yngste hade i ettan (hon gick tack och lov i pension i somras) försöka trycka in barnen i samma fyrkantiga form, där allt egentligen gick ut på att de skulle sitta stilla och vara tysta för att inte störa henne.
    Men jag tror att det finns fler nackdelar än fördelar med att börja skolan för tidigt, framför allt när barnet kommer upp i högstadiet när åldersskillnaden blir mer uppenbar rent fysiskt. 

    Det tror jag också...speciellt som man kan ha svårt nog för de sociala koderna även i de yngre åldrarna om man har Aspergers.
  • Ellisizza

    Ser att ni skriver om diagnoser vilket alltid är bra att ha i åtanke men jag tror inte vårt barn har någon diagnos. Barnet har alltid varit annorlunda genom att det kunnat mer än andra men socialt har det alltid fungerat bra. Barnet är omtyckt av många andra barn på dagis och har kompisar där även om barnet är lugnt och ibland lite försiktigt. Barnet älskar att leka med andra barn (blyg inför okända barn dock) och springer runt och busar, cycklar osv. Dock är barnet perfektionist och vill inte göra sånt som barnet inte kan fullt ut. Och när barnet leker själv är det mycket sorterande och sånt men det blir mer bus och spring med andra barn.

  • HokusPokus

    Hur ligger hen till i utvecklingen på det fysiska då? När det gäller klättra, balansera, cykla, åka skridskor, gunga osv.
    Många hävdar ju att om ett barn är väldigt tidig/duktig på sånt som läsa, räkna så brukar de vara sena på annat. Eller att de har svårt med det sociala men det skrev du ju att hen inte hade.
    På min tjej stämmer inte det där ett dugg utan hon är lika tidig på de fysiska sakerna som på de psykiska. Jag tror bara hon haft grym tur och fått väldigt lätt för att lära sig saker och i kombination med det har hon stor vilja och självsäkerhet som ökar på det. Allt är liksom enkelt i hennes ögon.
    Nu är hon ju dock långt ifrån lika före som ditt barn.
    Men en fråga: har ni stött på något som hen vill lära sig men inte lyckas? Något som helt enkelt är för svårt? Hur reagerar hen då?

  • Majlisen
    Ellisizza skrev 2013-09-29 19:06:05 följande:
    Ser att ni skriver om diagnoser vilket alltid är bra att ha i åtanke men jag tror inte vårt barn har någon diagnos. Barnet har alltid varit annorlunda genom att det kunnat mer än andra men socialt har det alltid fungerat bra. Barnet är omtyckt av många andra barn på dagis och har kompisar där även om barnet är lugnt och ibland lite försiktigt. Barnet älskar att leka med andra barn (blyg inför okända barn dock) och springer runt och busar, cycklar osv. Dock är barnet perfektionist och vill inte göra sånt som barnet inte kan fullt ut. Och när barnet leker själv är det mycket sorterande och sånt men det blir mer bus och spring med andra barn.

    Nä, som sagt, vi utgår ifrån en sak du skrev, det är ju mycket mer kring det. Jag tror ändå att det lätt kan bli som för mig annars i skola med, diagnos eller ej. Men prata med ditt barn! Vill barnet börja tidigare eller ej? Vill barnet och du tror att barnet är redo, varför inte? Och då menar jag inte bara redo kunskapsmässigt och att ha förmåga att lära sig, utan även socialt osv
    Sjalbärande vandrande snutte, prettomorsa och amningsmaffioso.
  • Indianica
    Ellisizza skrev 2013-09-28 21:03:35 följande:
    Barnet har alltid varit annorlunda på något sätt. Märktes redan innan ett års ålder. När vi läste satt barnet, som ju bara var en bebis då, och pekade målmedvetet på alla saker i böckerna om och om igen så att man skulle säga vad det var. Vi insåg att barnet helt enkelt redan då hade en omåttlig lust att lära och så har det fortsatt.

    Om vi träffar okända vuxna blir de alltid häpna över vad barnet kan. Barnet är nu fyra år och kan
    Alfabetet (både små och stora bokstäver) Räkna hur långt som helst Håller precis på att knäcka läskoden. Kan läsa och skriva enkla ord. Det ena specialintresset avlöser det andra hela tiden. När barnet kan väldigt mycket om en sak byts intresset till ett annat utan att den inlärda informationen glöms bort.  Barnet kan alla planeterna i solsystemet i ordning, veckodagar, månader, årstider, massa blommor och träd mm. Listan kan göras hur lång som helst. Kunde tex peka ut vilket bilmärke en bil har vid ca 2,5 (inte bara saab och volvo utan minst 10 st) Barnet kan helt enkelt hur mycket som helst om allt möjligt. Alla som möter barnet blir förvånade. Senaste intresset är flaggor och nu kan barnet nästan hela Europas flaggor plus en massa andra utanför Europa. Just nu intresserar sig barnet även inte bara för blommor utan var i Sverige de växer. Barnet pratar jättebra och kan föra långa samtal.
    Kan fortsätta räkna upp saker hur länge som helst. Men barnet har helt enkelt alltid varit annorlunda mot andra barn. Sover till exempel mycket mindre än andra barn men är aldrig trött ändå.
     Är det bara jag som har udda barn eller är det inte lite typiskt dagisbarn att gotta in sig i olika intressen och i perioder bli extremt insatta i olika områden? Min son kunde en perid på dagis det mesta om olika dinosaurier, sedan blev det fåglar och så har det fortsatt. Just nu är det rymden han gottar in sig i (nu är han 10).

    Barns nyfikenhet är ju en del av deras utveckling känns det som, de vill förstå världen. Men att lista saker är det särbegåvning (?), normal eller hög IQ ja visst, men särbegåvning tycker jag mer är om man kan förklara t ex komplicerade saker i kroppen som t ex hur en cell fungerar eller hjärnaktiviteten. Däremot tror jag att extrem nyfikenhet och bra minne så man kan lista/kategorisera saker är en förutsägttning för hög begåvning.


  • Fröken Rädd

    Hej Ts! Jag har precis som du en nybliven fyraåring som vi misstänker är särbegåvad. Vi har haft dessa funderingar i cirka två år nu och det börjar bli ganska tärande att inte veta så vi har bestämt att låta utreda honom privat innan start i förskoleklass.

  • Ellisizza
    Fröken Rädd skrev 2013-09-30 23:02:33 följande:
    Hej Ts! Jag har precis som du en nybliven fyraåring som vi misstänker är särbegåvad. Vi har haft dessa funderingar i cirka två år nu och det börjar bli ganska tärande att inte veta så vi har bestämt att låta utreda honom privat innan start i förskoleklass.



    Skönt att det finns fler som har samma funderingar. Hur gör man för att utreda privat? Dvs var vänder man sig?
  • Fröken Rädd

    Hej Ellisizza! Vi kommer att vända oss till psykolog Anita Kullander i Rättvik. Hon är den ledande "experten" inom området. Skulle vara intressant att få veta om någon annan i tråden har haft kontakt med henne? Men jag antar att man kan gå via bvc också.

  • Pojkmamma2
    Fröken Rädd skrev 2013-10-01 18:13:07 följande:

    Hej Ellisizza! Vi kommer att vända oss till psykolog Anita Kullander i Rättvik. Hon är den ledande "experten" inom området. Skulle vara intressant att få veta om någon annan i tråden har haft kontakt med henne? Men jag antar att man kan gå via bvc också.


    Ni får gärna skriva hur det är när ni gjort utredningen å hur den gick till. Har en vännina vars barn nog är särbegåvat, fast då endast inom ett område, matematik. Barnet klarar lätt av å räkna höga tal, typ 29+8 räknar barnet ut lätt är 37. 120 + 120 = 240 osv, 25+29= 54 osv osv osv
Svar på tråden Särbegåvad 4 åring?