• Skön o mjuk

karriärister borde inte skaffa barn!!

Som rubriken lyder: varför väljer man att skaffa barn om man inte är beredd att göra någon uppoffring eller förändra sina prioriteringar? Har alltid undrat. Barn behöver TID med sina föräldrar. Ordet kvalitetstid är bara strunt. Hur kan det vara viktigare med en god ekonomi framför mer tid med sina barn? Jag vet att vissa behöver jobba heltid om man kanske är ensamstående men har man två inkomster, varför inte jobba mindre och ge barnen mer tid? De barn som har de längsta dagarna på förskolan är dock oftast inte de ensamståendes barn utan just karriäristernas! Och ja, 9- 10 timmar borta hemifrån ÄR sanslöst långa dagar för ett litet barn. Varför inte FÖRST göra karriär om man vill, och SEN skaffa barn? Det är ingen rättighet att skaffa barn, det är ett val som jag tycketr borde innebära att man vill vara med dem- ofta! Sätta sina barn i främsta rummet. Och det gör man inte genom att köpa dem prylar utan genom att ge dem sin närvaro som förälder! Varför vill man att samhället (barnomsorgen, skolan) ska sköta omsorgen och uppfostran av sina barn??

• Svar på tråden karriärister borde inte skaffa barn!!
  • Skön o mjuk
    modsey skrev 2013-09-29 18:05:44 följande:
    och fantastiskt nog kan flera av oss trots heltid få ihop det riktigt bra. Till och med bättre än deltidarna ( om det nu är någon tävling) Med min och makens heltidslöner kan vi köpa städtjänster och behöver inte som min kompis som jobbar deltid och slutar tidigt på fredagarna sätta barnen framför TV;n när hon kommer hem för att städa. jag kan åka till badhuset i stället medan Rut dammar hos oss och på lördagen har jag råd att bjuda mina barn på Bio och äta middag ute Jodå, jag "offrar" saker jag med men inte mitt jobb som genererar i ett bra liv nu och när barnen blir äldre. Men jag väljer bort mycket saker som mina deltidskompisar väljer att göra; egen träning 3 ggr per vecka och andra hobbys. All min lediga tid efter mitt heltidsjobb går nästan oavkortat till barnen. Så per automatik behöver heltid inte vara en katastrof för barnen!

Det går även att använda sig av städhjälp, gå ut och äta och gå på bio trots att man jobbar deltid, någon av föräldrarna. Har man två hyfsade löner så räcker det gott, även för att njuta , trots deltidsjobb. Det jag motsätter mig är de föräldrar som lämnar 7 -17 ( 10 timmar) ! För att tillbringa hela sin dag och all sin kraft på jobbet. Ja, just karriärister. Jag vet att det finns lågavlönade som måste jobba mycket, båda föräldrarna- och ingen kritik till dessa kämpar. Kan tillägga att jag har ett jobb jag älskar, och skulle inte ha något emot att jobba mer, men barnen är viktigare tidsmässigt och kommer alltid att vara. Jag har gjort ett val att skaffa barn och då känns det inte som en uppoffring att låta jobbet stjäla mindre av min tid.
  • modsey
    Skön o mjuk skrev 2013-09-29 20:03:28 följande:

Det går även att använda sig av städhjälp, gå ut och äta och gå på bio trots att man jobbar deltid, någon av föräldrarna. Har man två hyfsade löner så räcker det gott, även för att njuta , trots deltidsjobb. Det jag motsätter mig är de föräldrar som lämnar 7 -17 ( 10 timmar) ! För att tillbringa hela sin dag och all sin kraft på jobbet. Ja, just karriärister. Jag vet att det finns lågavlönade som måste jobba mycket, båda föräldrarna- och ingen kritik till dessa kämpar. Kan tillägga att jag har ett jobb jag älskar, och skulle inte ha något emot att jobba mer, men barnen är viktigare tidsmässigt och kommer alltid att vara. Jag har gjort ett val att skaffa barn och då känns det inte som en uppoffring att låta jobbet stjäla mindre av min tid.
    många ur den gruppen du pratar om som karriärister är lärare, sjuksköterskor,. murare och andra helt vanliga jobb.

vad det handlar om egentligen är familjer som bokar upp sig för mycket av allt.
    Har man deltidsjobb men 2045 egna hobby timmar så är det lika illa i så fall som heltidsfamiljerna som inte har massa måsten och hobbys efter jobbet.
    Det blir liksom same same vare sig du är borta på jobbet eller springer på 17 ppinningpass i veckan.
  • Skön o mjuk
    LillGris skrev 2013-09-29 18:43:23 följande:
    Kan bara hålla med! Finns inget som stör mig så mycket som när folk (det har hänt!!) klankar ned på att jag väljer "karriären före barnen". Ok låt oss bena ut detta. Jag är rörmokare. Min karriär ser ut såhär: jag började som lärling. Karriärsklättrade till fullt utbildad. Och ja där är jag nu, och jag kommer förhoppningsvis jobba med samma jobb fram tills pension. Karriär? Nej, ett vanligt jäkla jobb. Jag börjar 06,30 och slutar 16,00, är hemma runt 16,30 då jag hämtar barnen. Min sambo börjar tidigast 10 och lämnar då barnen vid 9. Ja det är hyfsat långa dagar, men vad ska man göra? Han gick ned till 70% för barnens skull, vilket gör att han tyvärr inte har kortare dagar, däremot har han färre dagar = barnen hemma två vardagar i veckan. Jag är inte en karriärskvinna, jag jobbar för att försörja mina barn. Det kan inte vara så jäkla fel tänker jag.

Jag tycker inte dina barn som går 9-16 30 har extremt långa dagar...?
  • Aledal

Jag tror att det är mycket värt för ett barn om föräldrarna har jobb som de älskar. Själv har jag alltid låtit min dotter förstå att jag har kul på jobbet. Lika kul som hon har på sin förskola! Jag jobbar inte enbart för att försörja oss, jag jobbar för att jag känner att jag gör nytta och har en uppgift i livet vid sidan av att vara förälder.

Jag tror att barn behöver sådana förebilder. Det kan bli skuldbeläggande med raka motsatsen, föräldrar som beklagar sig inför barnen över att behöva jobba. Hörde härom dagen en dagisförälder som sa till sin fyraåring att nu måste hon jobba men hon kommer bara att längta efter lilla x hela dagen och inte bli glad förrän de ses igen. Vadfalls?

Rent ekonomiskt skulle jag absolut kunna avstå från en del av min lön och köra 80%. Men jag vet att jag skulle få lika mycket att göra ändå, bara sämre betalt. Och den kvinnofällan tänker jag inte kliva i.

Sen hämtar jag två dar i veckan ändå. Tar igen det på kvällarna när hon har somnat, för då brukar jag behöva jobba en stund. Går i alla fall inte att jämföra med tidigare generationer i min yrkeskår, där man jobbade 60-70 timmar i veckan och aldrig såg röken av sina barn. Det skulle jag aldrig acceptera. Men min dotter hämtas kl 16-16.30 av pappan eller mig, trots att vi båda jobbar heltid.

• Skön o mjuk
    modsey skrev 2013-09-29 18:36:01 följande:
    ja har man lyxen att helt bestämma sina tider är det ju kanon, men det fungerar ju mer eller mindre bra såklart i olika branscher och jobb. Jag håller med dig om att en bra förälder försker ge sitt barn en bra uppväxt med en i alla fall trygg ekonomi där barnet kan få lite mer än ett basbehov uppfyllt. Att kunna ha råd att låta sina barn utöva någon hobby, gå på simskola etc och få en vettig kost hemma är några saker som faktiskt är viktiga. Du har helt rätt

Men jag undrar man kan ju ge detta till sina barn även vid deltidsjobb...?
  • modsey
    Skön o mjuk skrev 2013-09-29 20:22:46 följande:

Men jag undrar man kan ju ge detta till sina barn även vid deltidsjobb...?
    kan alla det?
    Det tror jag inte och i mitt fall handlar det om att jag inte kan ha det jobb jag har på mindre timmar i veckan och på sikt skulle det missgynna mitt yrke och mina förmåner vilket skulle missgynna mig och mina barn
  • Skön o mjuk
    modsey skrev 2013-09-29 20:05:51 följande:
    många ur den gruppen du pratar om som karriärister är lärare, sjuksköterskor,. murare och andra helt vanliga jobb. vad det handlar om egentligen är familjer som bokar upp sig för mycket av allt. Har man deltidsjobb men 2045 egna hobby timmar så är det lika illa i så fall som heltidsfamiljerna som inte har massa måsten och hobbys efter jobbet. Det blir liksom same same vare sig du är borta på jobbet eller springer på 17 ppinningpass i veckan.

Går iofs inte att jämföra t ex en sjuksköterska som har en treårig akademisk utbildning med en rörmokare, men nej jag ser fler med andra riktigt högavlönade jobb som alltså väljer det framför tid med barnen. Och ja, jag tycker att det är helt galet. Komma med andan i halsen 17 30 och träffa sitt barn ett par timmar per dag. Sedan håller jag med dig att barn är överaktiverade idag ( el det kanske du inte skrev) men iaf att det är mycket hobbys och springande på diverse aktiviteter. Jag tror vi stressar sönder våra barn med alla aktiviteter när de är små. Barn mår bra av att gå hemma och bara skrota ibland.
  • modsey
    Skön o mjuk skrev 2013-09-29 20:31:25 följande:

Går iofs inte att jämföra t ex en sjuksköterska som har en treårig akademisk utbildning med en rörmokare, men nej jag ser fler med andra riktigt högavlönade jobb som alltså väljer det framför tid med barnen. Och ja, jag tycker att det är helt galet. Komma med andan i halsen 17 30 och träffa sitt barn ett par timmar per dag. Sedan håller jag med dig att barn är överaktiverade idag ( el det kanske du inte skrev) men iaf att det är mycket hobbys och springande på diverse aktiviteter. Jag tror vi stressar sönder våra barn med alla aktiviteter när de är små. Barn mår bra av att gå hemma och bara skrota ibland.
    det tror jag med och jag vet också att det går att göra fast man jobbar heltid
  • Skön o mjuk
    modsey skrev 2013-09-29 20:31:02 följande:
    kan alla det? Det tror jag inte och i mitt fall handlar det om att jag inte kan ha det jobb jag har på mindre timmar i veckan och på sikt skulle det missgynna mitt yrke och mina förmåner vilket skulle missgynna mig och mina barn

Och då handlar det om ekonomisk trygghet igen...tror vi lurar oss själva när vi tror att barnen behöver pengar framför vår tid
  • modsey
    Skön o mjuk skrev 2013-09-29 20:34:01 följande:

Och då handlar det om ekonomisk trygghet igen...tror vi lurar oss själva när vi tror att barnen behöver pengar framför vår tid
    ja jag tror faktiskt att barn mår bra av att växa upp i en hyfsat trygg ekonomisk situation också. men det är jag det.
Svar på tråden karriärister borde inte skaffa barn!!