Skön o mjuk skrev 2013-09-30 13:33:18 följande:
Svar till alla från mig Trådstartaren: Jag är själv högutbildad med en bra lön men jobbar deltid för mina barns skull och för att de är prio 1!! Min man även han högutbildad och jobbar DELTID. Jag tror att det är jätteviktigt att ha ett jobb man utvecklad och trivs i , och mitt jobb är mycket stimulerande:) Har aldrig förespråkat hemmafru- trenden. Jisses vad tomt och trist....Om man inte väljer att vara med sina barn de förstå åren vill säga. Ni skriver att barn behöver se att föräldrarna har ett roligt liv utanför hemmet, javisst- men innan kanske 6-års ålder är nog barnets största vinning att få vara mycket med sina föräldrar. Tryggheten är nummer ett där. Och att kombinera två heltider kan ju uppenbarligen fungera; man hjälps åt att hämta och lämna så barnen får anständiga dagar. Det är ju perfekt! Men det finns många familjer där BÅDA väljer att jobba MER än heltid vilket självklart går ut över barnen! Min lillebror som nu jobbar som läkare vikarierande på en förskola för några år sedan och han är inte särskilt blödig, men han LED med de barnen som ALLTID blev hämtade sist, när personalen väntade på att få stänga. Stackars barn säger jag. Och det var de HÖGAVLÖNADE föräldrarna som gled fram i Porchen och som kom springande kvart i 6......Är det ok tycker ni?? Nej gör din karriär innan du fått barn eller när de är större! Det ena behöver inte utesluta det andra. Man behöver inte vara hemmafru eller hemmaman för att få tid för sina barn. Det går att kombinera. Och det finns så många som inte sätter barnen tidsmässigt främst, utan prioriterar en god materiell standard. Självfallet mår inte barn bra av att leva i fattigdom eller med föräldrar som vantrivs med sina jobb. Det har jag aldrig påstått. Däremot är jag ÖVERTYGAD om att tid och kärlek är det absolut viktigast ett barn behöver, långt före en god materiell standard. Alla andra påståenden är bara ett skydd för att döva sitt dåliga samvete som förälder när man själv vet om att man bortprioriterar sina barn. Att tro att pengar gör barn lyckligare än tid med sina viktigaste omsorgspersoner.........?! Så summa summarum är väl att utbilda sig innan barnen kommer så får barnen engagerade välutbildade föräldrar som har råd att jobba lite mindre?
Jag tycker faktiskt att dagisperioden är inga problem, det är värre när de börjar skolan, det är då deltiden borde vara aktuell.
Nu råkade jag bli arbetslös i den vevan, så min grabb slapp fritids ganska snart och han var rejält trött efter en dag med både skola och fritids (och på detta läxor), vilket han inte var efter en heldag på dagis.
Så ett tips, spara dagar och så tills skoldags, jag lovar, det är tuffare för barnen då