• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur uttalar du messmör?
  • DeLo
    Sugarpiehoneybunch skrev 2013-09-30 00:02:56 följande:
    Ja, hur uttalar du det?  
    Mes-smör. Smör för mesar Tyst
  • enLitenEmma

Mess-smör

Kommer från messmörets mecka Jämtland. Där säger alla så. Fast jag inser ju att mes-smör borde vara det korrekta.. Men det låter så fel

• Curlie
    enLitenEmma skrev 2013-09-30 00:11:06 följande:
    Mess-smör

Kommer från messmörets mecka Jämtland. Där säger alla så. Fast jag inser ju att mes-smör borde vara det korrekta.. Men det låter så fel

Låter det typ som "mäss-smör" alltså, som i mässa?
  • QoR

För att höra hur jag uttalar det så ligger jag och viskar "Messmör" - mitt i natten - mina vänner som sover i sängen två meter från soffan kommer tro att jag eller de själva fått något fel om de vaknar och hör "Messmör, messmör, messmör" från soffan! Hahaha herregud! Natthumor på hög nivå! :D

Skulle tro att jag uttalar det Mäss-mör, känns som att mitt gävlemål drar igenom rätt fint där, haha :)

Eller är det fler som uttalar som mig och att det inte bara är dialektalt?

• Sugarpiehoneybunch
    enLitenEmma skrev 2013-09-30 00:11:06 följande:
    Mess-smör
    Jag är från Jämtland ( Östersund ) från början så det är nog därför jag uttalar det " Messmör/Mässmör " :P 
    Min pojkvän som är från Stockholm höll på skratta ihjäl sig när han hörde hur jag uttalade det å sa att man minsann uttalar det " Mes-smör " ... :D 
  • enLitenEmma
    Curlie skrev 2013-09-30 00:13:04 följande:

Låter det typ som "mäss-smör" alltså, som i mässa?
    Ja precis "mässsmör"
  • enLitenEmma

Men det roliga är ju att när jag säger mesost (som alltså är nåt annat men med samma huvudingredienser) så säger jag ju mes-ost och inte mäss-ost.

Så jag vet, både ologiskt och tvetydigt men jag vägrar säga mes-smör haha

• Aniiee
    Curlie skrev 2013-09-30 00:04:31 följande:
    Mé-smör.
    Solig Jag med, så Stockholmare jag är... Pappa var från Pite och sa också mé-smör.
    Yaoi is the opiate of the fangirls
Svar på tråden Hur uttalar du messmör?