• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur uttalar du messmör?
  • Rockmom

Mässmör!

Jag kan inte bli frisk men kan välja att leva lycklig som sjuk
  • nozpa

Brukar inte använda ordet. Men innan sa jag mes-smör. Fick en tillrättavissning om att det minsann uttalades mäss-mör. Tyckte det lät fult och har inte använt ordet sedan dess. Skulle nog tycka att det var jobbigt att säga nu. :P

• Lajkie

Mässmör säger jag, uppväxt i Hälsingland med jämtländsk far!
    Min man är stockholmare och säger mes-smör. Alldeles som att det är smör för mesar;) vi har haft oändliga diskussioner om detta världsproblem och huruvida vi ska lära barnen att säga mässmör eller mes-smör.

• keron

Mess-mör. Bott i Dalarna hela livet.

• sötare
    Mrs Vader skrev 2013-10-21 14:45:34 följande:
    Jaha så dödar jag tråden.. som vanligt..
    nä då det gjorde du inte för jag satt precis å funderade på ämnet :)

googlade och fick fram följande :  Vasslen kan kokas in til mese, dels den på komjölk som mest används till beredning av messmör
    Och då är mina funderingar: Mese stavas med ett s är det då verkligen korrekt att uttala det mess-mör ?
     Inte vet jag är bara funderingar som pågår i mitt huvud. 
  • Mrs Vader
    sötare skrev 2013-10-21 15:01:02 följande:

googlade och fick fram följande :  Vasslen kan kokas in til mese, dels den på komjölk som mest används till beredning av messmör
    Och då är mina funderingar: Mese stavas med ett s är det då verkligen korrekt att uttala det mess-mör ?
    Sådär kan jag också fundera.. tills jag blir galen Skrattande
  • skogsvitter
    sötare skrev 2013-10-21 15:01:02 följande:

Klart det inte är korrekt att säga mess-mör, men å andra sidan är det ju många dialektala uttryck som inte är språkligt korrekta
  • sötare
    skogsvitter skrev 2013-10-21 17:06:21 följande:
    Klart det inte är korrekt att säga mess-mör, men å andra sidan är det ju många dialektala uttryck som inte är språkligt korrekta
    en evighetsdiskussion :)

• enLitenEmma
    Mrs Vader skrev 2013-10-10 09:20:30 följande:

Mes-smör och mes-ost. Säger ni messost också?

Jag har ju redan erkänt i tråden att jag inser att det BORDE uttalas mes-smör eftersom jag säger mes-ost. Men då jag pga dialektalt uttal i hela mitt liv sagt mess-mör så låter det helt fel att säga mes-smör. Så jag inser att det är fel men fortsätter.

Kan erkänna att det var först i vuxen ålder som jag insåg att det jag i hela mitt liv kallat "måddelera" egentligen heter "modell-lera" och alltså är ett logiskt ord. Men jag fortsätter ändå kalla det måddelera :)
  • enLitenEmma
    enLitenEmma skrev 2013-10-21 22:33:18 följande:
    Jag har ju redan erkänt i tråden att jag inser att det BORDE uttalas mes-smör eftersom jag säger mes-ost. Men då jag pga dialektalt uttal i hela mitt liv sagt mess-mör så låter det helt fel att säga mes-smör. Så jag inser att det är fel men fortsätter.

Kan erkänna att det var först i vuxen ålder som jag insåg att det jag i hela mitt liv kallat "måddelera" egentligen heter "modell-lera" och alltså är ett logiskt ord. Men jag fortsätter ändå kalla det måddelera :)
    Lite som när stockholmare fortsätter säga "elg" när dom borde se att det stavas med Ä och alltså uttalas "älg"
  • Aniiee
    enLitenEmma skrev 2013-10-21 22:36:14 följande:
    Lite som när stockholmare fortsätter säga "elg" när dom borde se att det stavas med Ä och alltså uttalas "älg"
    Faktiskt inte hört någon stockholmare säga elg annat än en gammal taxichaffis född på Söder på 40-talet. Älg säger alla jag känner, men inte som norrlänningar som säge aäLg.... (mina pitska släktingar, till exempel)
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • enLitenEmma
    Aniiee skrev 2013-10-21 22:47:39 följande:
    Faktiskt inte hört någon stockholmare säga elg annat än en gammal taxichaffis född på Söder på 40-talet. Älg säger alla jag känner, men inte som norrlänningar som säge aäLg.... (mina pitska släktingar, till exempel)
    Yaoi is the opiate of the fangirls
    Haha jag har en sambo som är Stockholmare. Han har efter några år i norr lärt om sig och uttalar nu "Ä" som "ä". Men det hörs direkt när det är nån ur familjen eller "Stockholms-vänner" som ringer, för bara efter nå sekunder in i samtalet slår han om till "eta" "meta" "elg" etc ist för "äta" "mäta" "älg"
  • Mrs Vader
    enLitenEmma skrev 2013-10-21 22:33:18 följande:

Hahaha jag sa också måddelera, har fått kämpa för att lära om =)
Svar på tråden Hur uttalar du messmör?