• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur uttalar du messmör?
  • Tillie

Mess-smör

Your life's an open book, don't close it before it's done.
  • Duckan

Mes-smör. Stockholmare med tornedalska päron. Vi har aldrig haft detta hemma dock.

• enLitenEmma
    skogsvitter skrev 2013-09-30 07:58:27 följande:

Mese, eller om jag säger hela ordet blir det mes-smör. Tycker det låter fult när folk säger mess-mör smile5.gif vi gjorde egen getmese när jag var liten, verkar inte vara särskilt vanligt att kalla det för mese dock så det kanske är nåt väldigt lokalt från min uppväxt!

Fast mese är ju nåt helt annat. Det är getmese, till det säger jag mese :)
  • sötare
    Solrosens skrev 2013-09-30 14:04:17 följande:
    Vad är det för smör och vad används det till för?
    det är gjort av bland annat vassle och mjölk, här hemma används det mest som pålägg på mackan, kan användas i bakning jag har gjort julgodis på det, när barnen har varit hårda i magen så lägger jag det i vällingen. 
    Messmör ska vara väldigt bra för magen har jag hört. 
  • skogsvitter
    enLitenEmma skrev 2013-09-30 14:10:17 följande:
    Fast mese är ju nåt helt annat. Det är getmese, till det säger jag mese :)

Vi säger mese när det är från ko och getmese när det är från get. Samma sak ju fast från olika djur.
  • enLitenEmma
    sötare skrev 2013-09-30 16:00:32 följande:
    det är gjort av bland annat vassle och mjölk, här hemma används det mest som pålägg på mackan, kan användas i bakning jag har gjort julgodis på det, när barnen har varit hårda i magen så lägger jag det i vällingen. 
    Messmör ska vara väldigt bra för magen har jag hört. 
    Och så kan man ha det i grytor och såser, blir ett annat djup i såsen då. Särskilt till vilt.
  • Solrosens
    sötare skrev 2013-09-30 16:00:32 följande:
    det är gjort av bland annat vassle och mjölk, här hemma används det mest som pålägg på mackan, kan användas i bakning jag har gjort julgodis på det, när barnen har varit hårda i magen så lägger jag det i vällingen.  Messmör ska vara väldigt bra för magen har jag hört. 

Oh tack för svar.
  • Aniiee
    enLitenEmma skrev 2013-09-30 21:54:28 följande:
    Och så kan man ha det i grytor och såser, blir ett annat djup i såsen då. Särskilt till vilt.
    Jag har haft messmör både i brunsåsen till köttbullarna och i  köttfärssåsen till pastan =) Ungarna tyckte det var gott.
    Yaoi is the opiate of the fangirls
Svar på tråden Hur uttalar du messmör?