Inlägg från: enLitenEmma |Visa alla inlägg
  • enLitenEmma

Hur uttalar du messmör?

Mess-smör

Kommer från messmörets mecka Jämtland. Där säger alla så. Fast jag inser ju att mes-smör borde vara det korrekta.. Men det låter så fel

• enLitenEmma
    Curlie skrev 2013-09-30 00:13:04 följande:

Låter det typ som "mäss-smör" alltså, som i mässa?
    Ja precis "mässsmör"
  • enLitenEmma

Men det roliga är ju att när jag säger mesost (som alltså är nåt annat men med samma huvudingredienser) så säger jag ju mes-ost och inte mäss-ost.

Så jag vet, både ologiskt och tvetydigt men jag vägrar säga mes-smör haha

• enLitenEmma
    skogsvitter skrev 2013-09-30 07:58:27 följande:

Mese, eller om jag säger hela ordet blir det mes-smör. Tycker det låter fult när folk säger mess-mör smile5.gif vi gjorde egen getmese när jag var liten, verkar inte vara särskilt vanligt att kalla det för mese dock så det kanske är nåt väldigt lokalt från min uppväxt!

Fast mese är ju nåt helt annat. Det är getmese, till det säger jag mese :)
  • enLitenEmma
    sötare skrev 2013-09-30 16:00:32 följande:
    det är gjort av bland annat vassle och mjölk, här hemma används det mest som pålägg på mackan, kan användas i bakning jag har gjort julgodis på det, när barnen har varit hårda i magen så lägger jag det i vällingen. 
    Messmör ska vara väldigt bra för magen har jag hört. 
    Och så kan man ha det i grytor och såser, blir ett annat djup i såsen då. Särskilt till vilt.
  • enLitenEmma
    Mrs Vader skrev 2013-10-10 09:20:30 följande:

Mes-smör och mes-ost. Säger ni messost också?

Jag har ju redan erkänt i tråden att jag inser att det BORDE uttalas mes-smör eftersom jag säger mes-ost. Men då jag pga dialektalt uttal i hela mitt liv sagt mess-mör så låter det helt fel att säga mes-smör. Så jag inser att det är fel men fortsätter.

Kan erkänna att det var först i vuxen ålder som jag insåg att det jag i hela mitt liv kallat "måddelera" egentligen heter "modell-lera" och alltså är ett logiskt ord. Men jag fortsätter ändå kalla det måddelera :)
  • enLitenEmma
    enLitenEmma skrev 2013-10-21 22:33:18 följande:
    Jag har ju redan erkänt i tråden att jag inser att det BORDE uttalas mes-smör eftersom jag säger mes-ost. Men då jag pga dialektalt uttal i hela mitt liv sagt mess-mör så låter det helt fel att säga mes-smör. Så jag inser att det är fel men fortsätter.

Kan erkänna att det var först i vuxen ålder som jag insåg att det jag i hela mitt liv kallat "måddelera" egentligen heter "modell-lera" och alltså är ett logiskt ord. Men jag fortsätter ändå kalla det måddelera :)
    Lite som när stockholmare fortsätter säga "elg" när dom borde se att det stavas med Ä och alltså uttalas "älg"
  • enLitenEmma
    Aniiee skrev 2013-10-21 22:47:39 följande:
    Faktiskt inte hört någon stockholmare säga elg annat än en gammal taxichaffis född på Söder på 40-talet. Älg säger alla jag känner, men inte som norrlänningar som säge aäLg.... (mina pitska släktingar, till exempel)
    Yaoi is the opiate of the fangirls
    Haha jag har en sambo som är Stockholmare. Han har efter några år i norr lärt om sig och uttalar nu "Ä" som "ä". Men det hörs direkt när det är nån ur familjen eller "Stockholms-vänner" som ringer, för bara efter nå sekunder in i samtalet slår han om till "eta" "meta" "elg" etc ist för "äta" "mäta" "älg"
Svar på tråden Hur uttalar du messmör?