• Kattis03

Kan min man vägra köpa ut mig ur huset??

Min man och jag har ansökt om skilsmässa och har nu 6 mån betänketid eftersom vi har tre barn under 16 år. Vi är båda överens om att jag ska flytta så fort jag har någon annanstans att bo. Han står som ägare på vårt hus och har också köpt det för sina pengar som han säger. Inga lån på huset. Har jag nu ändå rätt till halva värdet på huset? Han tycker det är orättvist att han ska betala mig för något som han betalat även om jag nu har rätt till det. Nu har han skrivit ihop ett papper han vill att jag ska skriva under där jag avsäger mig huset utan ersättning.

Hjälp mig att motivera varför jag ska ha dessa pengar. Känner mig så förvirrad och ledsen som det är. :( Tycker att jag har bidragit till hushållet efter min förmåga och betalat sådant som kanske inte syns och kan säljas...mat osv.

• Svar på tråden Kan min man vägra köpa ut mig ur huset??
  • hangonasec

du behöver inte motivera, det är ingen diskussion. stå på dig själv och inse att ni är separerade och du har ingen skyldighet att göra honom till lags

• Shades

Tack Kattis för att du återupplivar min tanke om att aldrig gifta mig... :)

• Tittij

Nej du ska absolut inte skriva på ett sånt papper!
    Men sen tycker jag du måste fundera över vem som bidragit med vad. 

Hur har er ekonomi sett ut? Vad har han bodragit med och vad har du bidragit med? Vem har varit föräldraledig? Gissar att du dragit ett större lass. Har din karriär hämmats pga av detta?

Jag tycker det är en samvetesfråga hur mycket du ska kräva.

Har han betalat hela huset och dragit en överhängande stor del av er ekonomi skulle iallafall jag ha svårt att kräva massor av pengar.. Har ni däremot bidragit i lika stor grad och du tagit ett stort ansvar för hem och barn och stått tillbaka i karrirären, kanske inte fått nåt pensionssparande under FL och liknande så hade jag velat kompenserats för detta. 

• Yang

Om ni inte har ett äktenskapsförord har du rätt till hälften av era gemensamma tillgångar. Om du vill motivera så får du väl säga att du köpt mat och liknande och säkert varit den som tagit hand om hem och barn mest. Om ni inte blir överens får du ta juridisk hjälp med bodelningen. Om han inte köper ut dig kan du begära tvångsförsäljning för att få ut dina pengar.

• Kjell2

Det finns två aspketer av detta. Den juridiska där allt ska ingå i bodelningen och sen ska ni ha lika mycket var när delningen är klar. Driver du detta hårt och till sist till domstol om så krävs är det där det landar.

Den andra vad som är rättvist och det är svåare. Går att argumentera för det mesta. Att han har lagt in mest pengar i huset eller att du stått tillbaka, tagit föräldraledighet mm och alltså borde du få hälften.

Om det finns ett begränsat övervärde i huset, marknadsvärdet minus lånet, kanske det är lika bra att han får ta huset och lånet.

Om ni kör helt fast kring detta är det lika bra att du fixar ett ombud som hjälper dig.

Sen, viktigast, skriv inte på något som du inte begriper eller inte förstår vad de får för konsekvenser.

• Kattis03

Tack för era svar!

Ikväll kom min man hem och var ganska upprörd efter att ha varit och hört sig för på banken vad som gäller. Han äger flera fastigheter och tydligen har jag rätt till hälften av ALLA dessa. Jag kommer inte begära ut hela min rätt ekonomiskt. Det skulle inte vara rättvist och inte kännas rätt för mig. På måndag ska vi till banken på ett gemensamt möte. Hur mycket ska jag begära...ingen aning?? Måste detta vara klart innan ansökan om äktenskapsskillnad skickas in??

• Ramborg
    Kattis03 skrev 2013-09-30 19:20:24 följande:
    Tack för era svar!

Ikväll kom min man hem och var ganska upprörd efter att ha varit och hört sig för på banken vad som gäller. Han äger flera fastigheter och tydligen har jag rätt till hälften av ALLA dessa. Jag kommer inte begära ut hela min rätt ekonomiskt. Det skulle inte vara rättvist och inte kännas rätt för mig. På måndag ska vi till banken på ett gemensamt möte. Hur mycket ska jag begära...ingen aning?? Måste detta vara klart innan ansökan om äktenskapsskillnad skickas in??

Nej, det måste inte vara klart då.

Somliga komplicerade bodelningar tar många år att reda ut, men så långt ska det inte behöva gå för er.

Du kan avstå precis hur mycket du vill, men se till att du vet exakt hur mycket det är först. Och att han vet det. Du ska ju ha nån cred för att du skänker bort en massa pengar av ditt hjärtas godhet och för ditt samvetes skull!
    42.
  • Bobelin

Begär så mycket att du kan få ett boende med samma standard som han. Varför ska du ha mindre?

Säger jag som inte stod på mig alls när jag separerade. Nöjde mig med en mindre summa för barnens skull. Men exet gifte sig och skaffade barn ganska omgående så den miljon ca som jag valde att inte strida för, som ju ändå skulle bli barnens en gång går nu istället först till en annan kvinna och hennes barn.

Svar på tråden Kan min man vägra köpa ut mig ur huset??