• Anonym (ONT)

Har så vansinnigt ont, får ingen hjälp, snälla läs!

Har drabbats av en dunderförkylning som mynnade ut i en bihåleinflammation av allra värsta sort. Jag brukar få detta elände vid förkylningar men detta är helt klart det värsta jag nånsin varit med om, jag har så FRUKTANSVÄRT ont!! Var på VC i lördags, fick ej antibiotika då jag är allergisk mot
    Kåvepenin och samtidigt gravid i v8, vilket gör det svårt att hitta en sort som är ok. Åkte på natten till akuten då jag hade så fruktansvärt ont, fick penicillin. Och nu? Jo jag fick den trevliga biverkningen att spy som en kalv av medicinen. Och att spy med denna huvudvärk, är det värsta jag nånsin upplevt Jag hittar ingen smärtlindring som hjälper, svullnaden och trycket vägrar försvinna, huvudvärken är så vidrig!! Har pratat med VC idag igen men ska bara avvakta.
    Jag ringer snart ambulans i ren jävla panik, har så hysteriskt ont, vad fan ska jag göra?!

• Svar på tråden Har så vansinnigt ont, får ingen hjälp, snälla läs!
  • Scrubs81

Du får väl be nån köra ner dig till VC så dom ser hur ont du har?

• Anonym (.)

Fick du bara antibiotika? Ingen nässpray? För bihåleinflammation är Nasonex allra mest hjälpsamt. Bättre än antibiotika.
    Gå ner till VC och be att få detta!

• Anonym

Jag har ju redan vart där, i lördags. Samt på akuten i lördags natt. Pratat med läkare idag och 1177 igår, jag frågade om man kan bli spolad/dränerad men det visste dom inget om. Har så vansinnigt ont att jag inte vet vart jag ska ta vägen, när ska det börja bli bättre?!

• Anonym

Har desonix nässpray, nasonex är ej ok vid graviditet. Varvar detta med vanlig nasin nässpray.

• Sagis

Nasonex fick jag som höggravid med bihåleinflammation och penicillinallergiker. Tillsammans med rinicin (?) självläkte det på ca 14 dgr.

Vem sa att nasonex inte är ok?

• Anonym

Läkaren på VC sa att nasonex inte var ok. Ja jag har varit noga med att det är smärtan som är det värsta, och nu då att hålla på att spy hela tiden dessutom. De säger bara att jag ska ta Alvedon men det hjälper ju inte ett skit. Har citodon hemma men det hjälper inte heller. Kan man kräva att bli inlagd eller nåt?! Måste ju finnas nån smärtlindring jag kan få, knappt sovit på 4 nätter nu

• Scrubs81
    Sagis skrev 2013-09-30 13:04:22 följande:
    Nasonex fick jag som höggravid med bihåleinflammation och penicillinallergiker. Tillsammans med rinicin (?) självläkte det på ca 14 dgr.
    Vem sa att nasonex inte är ok?

Skillnad kanske på höggravid och nygravid?

Graviditet  (Läs mer om graviditet)

Kategori B:3.

Klinisk erfarenhet från gravida kvinnor är begränsad. I djurförsök har kortikosteroider visat sig ge upphov till missbildningar av olika slag (gomspalt, skelettmissbildningar). De djurexperimentella resultaten förefaller dock inte ha någon relevans för människa vid användning av Nasonex vid terapeutiska doser.

Det finns inga adekvata eller välkontrollorerade studier med gravida kvinnor. Efter intranasal tillförsel av maximal rekommenderad klinisk dos kunde mometason inte uppmätas i plasma; därför förväntas exponeringen till fostret vara försumbar och risken för reproduktionstoxicitet mycket låg.

Som andra nasala kortikosteroidläkemedel ska Nasonex nässpray inte användas under graviditet och amning om inte den förväntade nyttan för modern uppväger den potentiella risken för modern, fostret eller spädbarnet. Spädbarn födda av mödrar som erhållit kortikosteroider under graviditeten ska noga observeras med avseende på hypoadrenalism.

• Scrubs81
    Anonym skrev 2013-09-30 12:58:29 följande:
    Jag har ju redan vart där, i lördags. Samt på akuten i lördags natt. Pratat med läkare idag och 1177 igår, jag frågade om man kan bli spolad/dränerad men det visste dom inget om. Har så vansinnigt ont att jag inte vet vart jag ska ta vägen, när ska det börja bli bättre?!

Och om man inte är bättre får man väl söka igen då?
  • Anonym (.)
    Scrubs81 skrev 2013-09-30 13:11:26 följande:

Skillnad kanske på höggravid och nygravid?

Graviditet  (Läs mer om graviditet)

Kategori B:3.

Klinisk erfarenhet från gravida kvinnor är begränsad. I djurförsök har kortikosteroider visat sig ge upphov till missbildningar av olika slag (gomspalt, skelettmissbildningar). De djurexperimentella resultaten förefaller dock inte ha någon relevans för människa vid användning av Nasonex vid terapeutiska doser.

Det finns inga adekvata eller välkontrollorerade studier med gravida kvinnor. Efter intranasal tillförsel av maximal rekommenderad klinisk dos kunde mometason inte uppmätas i plasma; därför förväntas exponeringen till fostret vara försumbar och risken för reproduktionstoxicitet mycket låg.

Som andra nasala kortikosteroidläkemedel ska Nasonex nässpray inte användas under graviditet och amning om inte den förväntade nyttan för modern uppväger den potentiella risken för modern, fostret eller spädbarnet. Spädbarn födda av mödrar som erhållit kortikosteroider under graviditeten ska noga observeras med avseende på hypoadrenalism.

Då kanske nyttan för modern överväger den potentiella risken för fostret i detta fall i och med att man inte sett några fosterskador med terapeutiska doser.
  • sextiotalist

Rinexin i tablettform kanske skulle vara något, de är avsvällande och betydligt mer effektivt än sprayen. Den enda biverkning jag har fått är att jag har fått sömnsvårigheter. Men det är bättre att vara klarvaken och kan andas än att vakna flera gånger utan att kunna andas.

Svar på tråden Har så vansinnigt ont, får ingen hjälp, snälla läs!