• Ponja

Ni som ätit Champix! Funkade det?

Jag har börjat äta Champix. Är på 5 dagen, och än så länge har jag inte märkt några direkta skillnader..

Jag skulle bli jätte glad om ni som ätit dessa vill berätta lite hur det funkade för er!
    Är mest intresserad av hur det känns. Varför så många säger att det blir lättare att sluta röka med hjälp av Champix? Tappade ni suget? Började må illa? 
    Hur lång tid tog det innan ni började känna en förändring?

Berätta gärna vad ni gjorde för att bryta även vanan! Som jag tex springer alltid ut och röker när jag pratar i telefon. Vad ska jag göra istället?

Jätte tacksam för svar! 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ni som ätit Champix! Funkade det?
  • Kofot

Jag åt det ett tag och under den tiden tappade jag suget helt. Det satt kvar mentalt ett bra tag efteråt och jag kom på mig själv att vilja gå ut och röka.
    Det gäller att skaffa sig nya vanor och att hejda sig när man känner av de gamla.
    Jag har varit rökfri i drygt 2 år nu och det är nog det bästa jag har gjort.

• Ponja
    Kofot skrev 2013-09-30 13:39:23 följande:
    Jag åt det ett tag och under den tiden tappade jag suget helt. Det satt kvar mentalt ett bra tag efteråt och jag kom på mig själv att vilja gå ut och röka.
    Det gäller att skaffa sig nya vanor och att hejda sig när man känner av de gamla.
    Jag har varit rökfri i drygt 2 år nu och det är nog det bästa jag har gjort.
    Tack för svar! Vet du hur många dagar/veckor det tog innan du tappade suget?
    Tips på vad man kan skaffa sig för nya vanor?

Alla tips är grymt välkomna!  
  • Kofot
    Ponja skrev 2013-09-30 13:45:44 följande:
    Tack för svar! Vet du hur många dagar/veckor det tog innan du tappade suget?
    Tips på vad man kan skaffa sig för nya vanor?

Alla tips är grymt välkomna!  
    Jag minns inte direkt men jag vet att jag tyckte att det smakade stekt apa att röka ganska direkt.
    Sedan klingade suget av.

Jag bytte ut ciggen mot promenader. Borstade tänderna som en galning när jag blev röksugen. Och tuggade tuggummi bara för att ha något i munnen.
  • LillaJag06

Åt tabletterna i 14 dar och slutade pga att jag mådde så dåligt.

Slutade röka efter det :) har nu varit rökfri i lite mer en ett år.

Ska tilläggas att min sambo avbröt kuren efter en månads ätande ( tabletterna) och började röka igen.

Rekommenderar att man äter hela kuren man ör rekommenderad och att man inte spelar tuff genom att sluta bara sådär.

Jag ville såklart röka ibland efter att jag slutat med tabletterna men jag valde att inte göra det.

Cigaretterna var mitt "liv" och rökte extremt mycket men är glad att jag kämpade på och slutade :)

• Stampe

Min man tog dem och det fungerade men han åt den bara ngn månad pga biverkningarna, han hade fruktansvärda mardrömmar och sov knappt på nätterna pga det. Jag märkte bara att han hade ett fruktansvärt humör

• fridlyst

Kanon bra! Tappade suget helt.

Dock är det viktigt att trappa ner på tabletterna väldigt långsamt annars är risken stor att man får tillbaka röksuget och börjar igen. 

• Ponja

Tack för svar!

Hur lång tid tig det för dig fridlyst innan du tappade suget?

Ja det om mardrömmar har jag hört att många får.

Är det verkligen inga fler som provat? 

• fridlyst
    Ponja skrev 2013-10-01 10:12:49 följande:
    Tack för svar!

Hur lång tid tig det för dig fridlyst innan du tappade suget?

Ja det om mardrömmar har jag hört att många får.

Är det verkligen inga fler som provat? 

Har för mig att det gick ganska fort, en vecka kanske.
  • Schade

Snusat o rökt över 30 år, en ask 100´s å en dosa lössnus om dan om inget särskilt inträffade då gick det snabbt upp i 2 askar cigg per dag.

Kört Champix i 25 dagar nu, slutade röka samtidigt som jag började kuren, i några dagar körde jag e-cigg. Så när det kändes för jävligt, puffade jag några bloss på e-ciggen istället. Gjorde det de 4-5 första dagarna.
    Slutade snusa 12-13 dagar in på kuren då jag insåg att jag inte hade direkt behov av nikotinet. Dock tvungen att köpa nikotinfria snuspåsar, då vanan av att ha nåt under läppen inte avtagit.

Tycker inte jag sover sämre med Champix, inte bättre heller för den delen.

Lite nedstämd, sen om det beror på Champix eller det faktum att man blir av med sina  2 "bästa vänner" vill jag låta vara osagt. Är inte så nedstämd att det märks utåt, men lite sådar bara. Inget som inte jag kan hantera.

Jag tror folk googlar för mkt och såklart då får alla symptom som kan uppstå...
    Skrivits om dödsfall pga depression pga Champix, men jag tror att de förmodligen hade gjort det ändå,
    nu var det bara så att de tog detta preparatet och då får det såklart skulden.

Grejen är att VILJAN måste finnas till 100% annars är det inte lönt...

Är man inte taggad till 100% så kan det nog kvitta vad man gör.
    Sen tror jag mycket att man måste stålsätta sig för att inte ta det där "prova på skiten igen"-blosset som så många gör. Fast de konstaterar att det smakar skit, så trillar de ofta dit kort period efter igen.
    Bättre låta bli, trots att det inte är så lätt kanske.

Lycka till därute, Ni som försöker blir nikotinfria!

/Schade

• Mysocla

Vad kostar Champix kuren?
    Kommer troligtvis få det utskrivet vid läkarbesök om 2 veckor och vill bara vara lite förberedd på kostnaden.
    (blir ju billigare än att fortsätta röka.)

• LillaJag06
    Mysocla skrev 2014-02-02 10:58:36 följande:

Vad kostar Champix kuren?
    Kommer troligtvis få det utskrivet vid läkarbesök om 2 veckor och vill bara vara lite förberedd på kostnaden.
    (blir ju billigare än att fortsätta röka.)

Kommer inte ihåg exakt men tror det var runt 7-800kr
  • Bodohl

De säger att om man inte vill sluta så fungerar ingenting ....om så är fallet behöver man inga hjälpmedel. Själv har jag rökt i 47 år och har nu KOL. Varför jag inte 100% vill sluta är för mig ett mysterium. Eftersom jag hört andra som haft samma inställning, men som kunnat sluta tack vare hjälp av dessa piller så bestämde jag mig för att försöka. Jag åt Champix i 1,5 mån. och mådde fruktansvärt med illamående varenda sekund i vaket tillstånd. Inget förändrades angående rökningen, men däremot förändrades mina smaklökar...inget smakade gott. Nu 2 månader efter jag slutat smakar maten fortfarande illa, men rökningen smakar lika bra som innan jag tog pillren.   Obestämd

• Ponja

Va fasen, finns det inga fler som kan rösta? Jag fick desvärre sluta efter ett par veckor, så jag väldigt otroligt nog blev gravid!! :)

Men jag rökte bara 3 cigg om dagen den sista veckan. Jag glömde liksom bort att röka. Jag tänkte inte på det. Alltså så försvann det mesta av suget.
    Otroligt bra "medicin" måste jag säga. Ingen mirakelmedicin, men nästan.
    Man måste ju ha viljan också givetvis.

• Ponja
    Bodohl skrev 2014-09-18 10:08:46 följande:

De säger att om man inte vill sluta så fungerar ingenting ....om så är fallet behöver man inga hjälpmedel. Själv har jag rökt i 47 år och har nu KOL. Varför jag inte 100% vill sluta är för mig ett mysterium. Eftersom jag hört andra som haft samma inställning, men som kunnat sluta tack vare hjälp av dessa piller så bestämde jag mig för att försöka. Jag åt Champix i 1,5 mån. och mådde fruktansvärt med illamående varenda sekund i vaket tillstånd. Inget förändrades angående rökningen, men däremot förändrades mina smaklökar...inget smakade gott. Nu 2 månader efter jag slutat smakar maten fortfarande illa, men rökningen smakar lika bra som innan jag tog pillren.   Obestämd

Får man fråga hur du mår nu? Hoppas du lyckats sluta röka! 
  • Oväsentlig

Jag blev helt koko alltså typ Alice i underlandet koko & så spydde jag HELA tiden. MEN jag slutade röka och gick ner i vikt ????

• yahinteeel

Köpa Champix - tonzes.com/smokese.htm Tabletterna funkar. Det är nästan mirakulöst hur man efter några dagar får mindre lust att röka, hur man glömmer bort att röka trots att man ska röka som vanligt den första tiden. 

Svar på tråden Ni som ätit Champix! Funkade det?