• Asams5

avundsjuka, frustration, bitterhet, ilska, uppgivenhet

Nu är det väl för sjutton vår tur!!!!

Någon mer som känner igen dessa, inte så vänskapliga, känslorna? Känslorna som bubblar över i en nog så påfrestande situation av utredning och väntetider, under tiden som vänner får barn och blir gravida, som om det inte finns något mer naturligt i världen!

Jag och min sambo har efter en utredning (som tog ett helt halvår) blivit helt frikända. Efter många påstridiga samtal har vi äntligen fått remiss för IVF (eller vad det nu blir för vår del). Borde få tid i December någon gång för första besöket. Då har det gått ett år sen vår utredning började. Och drygt ett år sedan som den fullständiga känslomässiga karusellen började.

Trots att vi nu har remissen för vidare behandling är frustrationen och oron enorm, samtidigt som jag tar avstånd från vänner som får barn och gravida och isolerar mig mer och mer. Känns som jag tappar alla mina vänner. Ja, dom tar avstånd från mig med. Och jag är alltid sist att få veta om någon är gravid.

Någon mer som delar dessa jobbiga känslor?

• Svar på tråden avundsjuka, frustration, bitterhet, ilska, uppgivenhet
  • Asams5

Vad skönt med någon som befinner sig på samma plats i denna kamp. Vi borde få tid i december, och med det hoppas jag att vi är igång med IVF i början på nästa år.

Det är så långt mina tankar går nu. Försöker inte tänka så mycket på "tänk om det inte går på första försöket, eller andra, eller tredje.... eller inte alls". Försöker tänka att vi har alla odds med oss, eftersom utredningen inte visar något avvikande.

Vissa dagar går det bättre än andra!

Vad visade er utredning? Har ni barn innan? Hur gamla är ni? Nyfiken bara.

Kram

• Asams5

Det får vi göra. Hoppas ju också att vi är igång runt årsskiftet.

Idag är en sån där skitdag igen. Är så arg över situationen på jobbet just nu. Är nämligen kollega med min svägerska. Hon är tillsammans med min sambos lillebror, och hon är gravid! Och nu känns det som om alla gör allt för att vi inte ska jobba ihop. Till och med har dom ändrat mina kvällspass till dagpass, när jag skulle jobbat med henne. Ett himla trixande och fixande bakom min rygg känns det som. Det mår man ju inte bättre av direkt.

Nog om det.

Hur orkar man ja... Det är väl en dag i taget man tänker... Dagar blir veckor och veckor blir månader.... Och så går tiden.... Hur dåligt man än mår vissa dagar.

Jag är 30 och min sambo 38.

Vi får följas åt här. Det är ju ett bra stöd!

• Asams5

Ja det måste vara fruktansvärt att ha förlorat ett barn så, och sen kämpa och kämpa utan att det händer. Jag skulle bli arg.

Det är så orättvist!

Visst kan det säkert spela in med stressen och så. Helt övertygad om att det spelar in mer än man tror. I mitt fall är det säkert en stor bov, plus att jag har låg ämnesomsättning som tagit tid att få på rätt nivå och åkt berg-och-dalbana.

Men idag när jag kom hem och öppnade brevlådan låg det ett stort kuvert. Yes! Kallelse och en hög papper för vårt första besök på Sahlgrenska. Så jag hoppas att vi är igång snart, precis som ni.

Men så orättvist allt detta är. En del börjar med ägglossningstester inför första försöker att bli gravid och blir helt förkrossade när det inte gått vägen första månaden. Själv vet jag inte hur många månader jag försökt med sådana stickor. Jag har i alla fall lagt ner det nu. Inbillar mig att det också blir en stress och spärr.

• Asams5

När har du tid för besöket på Sahlgrenska? Jag ska dit den 6:e. Åsa Magnusson heter doktorn vi ska till.

Nästan lite nervös av tanken att det bara är en vecka kvar. Känns stort på nåt vis. Som början på nåt nytt. Spännande.

Ha det gott!

• Asams5
    Dulcinea skrev 2013-11-02 08:43:30 följande:
    Hej!

Vi har tid nu på måndag den 4:e, ser verkligen fram emot det. Som du säger, det blir ju en upplevelse och ett steg i rätt riktning i alla fall.

Ha det gott själv och lycka till!    
    Så idag är stora dagen! Lycka till. Du får skriva sen hur det gått och vad dom gjorde.

I övermorgon smäller det för mig. Redan nervös! Fick hem ett brev om att vara med i en studie förra veckan. Har du också fått det?

Kram
  • Asams5
    Dulcinea skrev 2013-11-04 12:51:11 följande:
    Japp idag ska vi dit! =)  Känner mig nervös som jag inte gjort innan vi varit där på utredning o så, pirrar i magen =) 

Ja har också blivit tillfrågad om det och tänkte jag skulle vara med, vill bara kolla med dem vad det innebär för skillnad o så och om det bara gäller ett vanligt stick i fingret så är det ju inga problem.

Kram
    Hur har det gått? Vad hände idag? Vad är nästa steg? Så himla nyfiken nu.

Jag är egentligen inte nervös, mer förväntansfullt pirr och ivrighet i kroppen. ????
  • Asams5
    daxförnästa skrev 2013-11-02 08:59:53 följande:

Jag önskar er alla ett stort lycka till! Jag förstår eran sorg över att det tar tid men snälla, ta inte ut det på era nära o kära. De vill ju inget

hellre än att ni ska få barn o de försöker skydda era känslor pga kärlek o respekt. Glöm inte de på eran resa mot barnen.

de flesta håller sin barnverketsad hemlig. . Om ni undviker alla gravida o inte klarar att glädjas kanske ni missar att gratulera någon som har varit igenom ett helvete pga barnlöshet. Sen när ni lyckas till ni nog att andra skall glädjas åt den lilla individ som bor i er kropp.

Jag tror faktiskt inte du förstår riktigt.

Det handlar inte alls om att vi inte kan glädjas med andra som blir gravida, eller missunnar dom det.

Det som är jobbigt i det hela är bara att det triggar igång en enorm saknad efter att kunna få barn själv. Situationen är nog så psykiskt påfrestande med utredning, undersökningar, provtagningar som ska tajmas, och all väntan. Och hoppet efter varje ägglossning som slutar med fritt fall när mensen kommer, det tar hårt på än månad efter månad.... i ett par år. Under tiden har man förlorat några vänner som är som uppslukade av nya mamma-rollen. Det fattar ju jag med att det så. Men jag känner så stor sorg över att jag vill vara en av dom, men inte är det.

Jag har accepterat min avundsjuka, bitterhet och avståndstagande! Min terapeut sa nåt mycket bra om det. Och efter det känner jag faktiskt att jag har en energislukare mindre. Tack vare det kan jag komma vidare med mina känslor som finns där på djupet mitt i detta virrevarr.

Och detta är trots allt ett forum för oss barnlösa att få andas ut och "prata" fritt med människor i liknande situation, och som vi är neutrala inför.
  • Asams5
    Dulcinea skrev 2013-11-05 16:54:17 följande:
    Jag hade oxå pirr i kroppen igår! Det gick jättebra, det var mest information och imorgon ska jag träffa en barnmorska för att diskutera de mediciner man får och för att planera in tider och sånt. Ser fram emot det! =)

Det kändes bra när vi kom därifrån igår, läkarna är ju så förstående och gulliga. Det känns så himla häftigt och spännande på nåt sätt, det är en resa man påbörjat!

Kram kram
    Har sett flera såna "taggiga" kommentarer här. Och jag tänker att det är ju bara ett bevis för att även mina fina vänner faktiskt inte heller förstår. Det är ju bara att hoppad att dom finns kvar när vi väl är i mamma-rollen. För på sikt är det ju faktiskt obetydligt hur man blivit mamma... Men just nu ligger ju vårt fokus på HUR!!!! Och det kan inte den där bästa kompisen förstå som blev gravid på första eller andra försöket förstå!

Men hoppas att vi snart kommer i fas med våra "mammiga" vänner.
  • Asams5

Ska ni tillbaka?! Varför det?! I mitt brev stod det att att först en timma med doktorn och sen en timma med barnmorskan för att gå igenom... Finns inte i värld med mer frånvaro på jobbet nu. Visst de flesta vet ju om situationen... Men hur många förstår???? Har inte mina kollegor barn och barnbarn så är dom gravida...

• Asams5
    Dulcinea skrev 2013-11-06 18:50:00 följande:
    Det fanns inte tid för möte m BM första dagen vi var där så därför fick vi ny tid. Men det vanliga är nog att man pratar med BM direkt efter läkare för att planera in lite tider. =)

Idag fick jag mer info, tidsplanering och lära mig hur jag tar sprutan på mig själv =)  Det gick jättebra! Var lite orolig för att det skulle vara svårt men det gick jättebra och kändes verkligen INTE ALLS! =D

Var det idag du skulle dit?

Kram      
    Idag var vi där. Kändes bra. Men känns så konstigt att vi är på gång nu på riktigt. Kan inte riktigt fatta det.

Vi träffade barnmorskan idag också. Enligt beräkningarna kommer det troligtvis bli start med spray precis runt nyår. Attans att julen ska komma emellan. Men cykeln ligger i alla fall bra för att komma igång direkt efter att dom haft julstängt.

Hur ser planen ut för er?

Kram
  • Asams5
    old lady skrev 2013-11-08 16:01:40 följande:

Hej!! Detta inlägget kanske är gammalt men jag vill bara skriva att jag känner precis som du!! När fasen är det vår tur.... är på min andra ivf men känner att det är nog inget denna gången heller.... och sa ha jag 4 av mina vänner som ha blivit gravida just nu... orka inte.. känner mig värdelös och misslyckad!!!!
    När jag först började få dessa känslor kände jag mig hemsk och elak, men sen har jag ju fått det bekräftat att vi är många. Och kuratorn som jag går till sa att jag ska bara acceptera att jag tar avstånd och undviker vissa situationer. Jag ska inte alls bli arg på mig själv och tycka jag är hemsk för det. Du har nog med det andra sa hon. Efter det känns det faktiskt som jag är en energislukare mindre.

När är det dags för er nästa IVF? Mitt i behandlingen nu?

Om allt är enligt min cykel kommer jag börja spraya precis vid nyår. Min cykel låg så bra till som det bara går för att komma igång efter deras juluppehåll sa dom. Praktiskt! ????
  • Asams5
    Dulcinea skrev 2013-11-07 15:09:39 följande:
    Samma här, precis efter nyår ska jag börja spraya.

Ja visst känns det ofattbart och jag fick också känslan när vi satt hos läkaren typ "ska vi verkligen våga göra det här???"  haha men den känslan försvann snabbt. Det känns mest spännande och för första gången på länge känns det som att man iaf kan påverka bebisfabriken lite.

Kram och trevlig helg!
    Kul att vi är så nära! Vågar man tänka att vi går med barnvagn om ett år? ????

När jag satt där kände jag flörst att orkar jag detta nu?? Vill jag detta nu? Sen började jag tänka på tiden bakom oss och sen vad vi har framför oss! Visst säkert lika tufft både psykiskt och fysiskt på kortare tid. Men när man väl har sin lilla bebis kommer man nog tänka: "jag vill mer, jag vill igen". ????

Bor ni i Göteborg?
  • Asams5
    Cegesi skrev 2013-11-09 18:55:26 följande:

Känner igen mig i de här känslorna. Kompisarna skaffar barn på löpande band och åtminstone 3 av 5 har lyckats på första försöket. Så orättvist! Tur jag har en man som är i samma situation (no shit.. :)) så jag kan beklaga sig till honom.

När min närmaste vän berättade att hon var gravid för en vecka sedan kändes det som stolen försvann under mig. Fick hämta mig snabbt och gratulera och så där. Vi var flera tjejkompisar hemma hos mig då. Blev ju väldigt glad för deras skull men samtidigt så ville jag fulgråta. Mina händer skakade en bra stund efteråt. Hade inte berättat för mina tjejkompisar att vi precis börjat en fertilitetsutredning och visste inte om jag skulle göra det. Bestämde mig för att göra det och det kändes jättebra. Tog inte upp det precis när hon sagt det utan en stund senare. Hur som helst har jag träffat min gravid vän idag och pratat. Känns verkligen jättebra att veta att hon finns där. Och jag kan känna genuin glädje i att hon är gravid och längtan till man får träffa den där lilla krabaten som kommer bli en del av vårt gäng.

Så även om det är jättejobbigt att se gravida kvinnor så vill jag verkligen inte undvika mina vänner som har barn eller är gravida.

Går för övrigt på utredning på Sahlgrenska. :)

Jag har alltid gratulerar mina kompisar och sagt vad kul och allt det där, och det menar jag. Men varje gång har jag skakat, fått andnöd och bara skrikigt. Så reagerar jag. Kan inte hjälpa det.

Jag har också varit ärlig och sagt att jag blir avundsjuk och tycker det är skitjobbigt. Och att jag kommer ta avstånd. Sen vet jag att även om dom säger att dom förstår, så gör dom inte det. Man måste ha upplevt detta själv. Självklart fattar jag ju att dom också tycker situationen är jobbig.

Jaha, då var det söndag! Åter till jobbet imorgon och träffa min gravida kollega (som dessutom är min svägerska). Det känns ångest här kan jag säga. Är så himla glad att jag jobbade igår när det var familjemiddag hos min sambos föräldrar. Hade inte orkat! Först flera dagar i veckan på jobbet, och sen på helgen också. Puh!
  • Asams5
    old lady skrev 2013-11-09 17:10:27 följande:

Jag körde utan nässpray denna gången och jag mådde bra till tre dagar jag skulle göra äggplock, mådde fruksandsvärt illa och samma dag vi skulle göra plocket fick jag ett dropp direkt  sen fick för jag mådde så illa, . Fick ut 15 ägg och 10 befruktade men bara ett insatt nu så nu gå jag och vänta.... Men det känns inget just nu och känner mig bara nere. i börjarn var mina bröst jättehårda och ömma men nu ha det gå ner och inte alls ömma... fick gå upp och kissa på nätterna som jag aldrig gör annars och då var jag inne på denna sidan och läste falla det var vanligt att man gjorde det och om det kunde vara nåt positivt med det... men eftre jag hade läst så slutade jag vara kissinödig på nätterna!!

Jag har nu tagiet ett steg åt sidan och försöker att inte träffa mina nygravida vänner just för jag orka inte känna mig ensam med att det inte funka!

HUr länge har ni försökt? är det första ivf!? Det är en lång väntan men det är värt allt om det tar sig!!!

Oj! Så du går och ruvar nu? Håller tummarna.

Ja det är första IVF:n vi ska påbörja snart. På Sahlgrenska. Får ju vara glada att vi bor på rätt ställe i landet. Är ju inte många som får 3 gratis-försök. Självklart hoppas man ju att det inte ska behövas. Men man vet ju tyvärr inte.

En sak i taget tänker jag nu.

Knepigt det där hur man nästan kan bli psykiskt besatt av kroppens signaler. Jag vet vad du menar....

Vi har försökt i drygt 2 år nu. Påbörjade utredning efter 1,5 år. Och nu är vi här. Mycket väntan blir det och så segt! Vad jag har fått stöta på!

Men fick väldigt bra intryck av alla på Sahlgrenska. Kändes så himla bra.
  • Asams5
    Dulcinea skrev 2013-12-18 21:42:14 följande:

Hej alla tjejer härinne!

Tänkte bara berätta att nu ca 3 veckor innan jag skulle börja spraya har jag blivit gravid på naturlig väg =)

Så i nuläget blir det inget IVF för egen del...hoppas sååå att detta ska gå vägen nu och är så himla nervös efter att redan ha fått ett missfall förra gången jag var gravid.

Önskar er alla lycka till med era IVF och jag kommer att följa er här för att se hur det går! =)

Kram!

Grattis! Så det kan bli. Visst kan psyket spela in... Håller tummarna!

Själv har har jag ganska exakt två veckor kvar tills jag ska börja med sprayen. 2 januari.

Pirrigt, men längtar faktiskt nu. Vill bara att jul och nyår ska vara över så jag får börja. ????
  • Asams5
    Dulcinea skrev 2014-03-22 13:12:35 följande:

Hej tjejer!

Nåt nytt? Hur går det för er med IVF-försöken?

Kram!

Hej! Första IVF:n blev inget. Och det blev inget till frysen heller. Nu väntar jag på att få komma igång med IVF nr 2. Denna eviga väntan.... IVF är väldigt mycket väntan.

Hoppas på bättre lycka denna gång. Blir helt nytt behandlingsprogram denna gången. Blev överstimulerad sist och mådde riktigt dåligt i slutet på behandlingen.

Hur går det med din graviditet då? Du måste väl kommit halvvägs nästan?
Svar på tråden avundsjuka, frustration, bitterhet, ilska, uppgivenhet