förkylningsastma, medicin i förskolan ? riktlinjer?
Hej
Min son är snart 2 år och har haft förkylningsastma sedan han hade rs virus vid 4 veckor gammal
Med andra ord han är van att inhalera, speciellt nu när den kalla luften kommer
Vi har airomir året m men den används nästan uteslutande vid förkylning och kall luft, sedan håller vi på och testar vilken grundbehandling vi ska ha, just nu har vi någon med kortison i sig
Just nu är han väldigt hostig så vi har självklart startat medicineringen (han har inga problem på sommaren om han inte är sjuk) och han får grundbehandlingen hemma morgon och kväll
Men han behöver även få airomiren helst två ggr under dagens lopp allra helst tre för att det inte ska bli värre inför kvällen
Eftersom detta är hans första vinter på förskolan blev jag lite konfundersam när personalen säger nej till att hjälpa honom med inhalera
Jag vet sedan tidigare med min äldsta son att de ej ger antibiotika, hostmedicin etc men tog för givet att astma medicin var liksom lite av en annan sort ?
Rektorn säger att de endast ger livsviktig medicin, min son må inte dö om han inte får sin inhalation men han får ju svårare att andas med mer slem i luftrören och detta ger ju en försämrad livskvalite tycker jag
Jag kan ju omöjligt gå ifrån skolan varje dag för att hjälpa han inhalera, än mindre ha honom hemma tills det blir vår, även om jag gärna skulle vilja det
När jag söker på nätet kommer alla kommuner (utan min typiskt nog) upp om att de ger inte medicin FÖRUTOM astma/allergi och diabetes
Vi bor i västra Götaland och finner ingen info om detta alls...
Jag försöker hitta på socialstyrelsens hemsida om riktlinjer men hittar inte det, är det någon som har en sådan information som skulle kunna hjälpa mig ? eller är det verkligen så att förskolan inte hjälper till med detta ?
Jag kan självklart ge personalen en genomgång hur man gör, en bruksanvisning detta har jag även sagt, att jag kan be läkaren skriva ett intyg dög inte heller..
Tilläggas kan ju vara att han är så van att han tar den själv och håller masken mot munnen och andas in och ut 5 ggr, en vuxen behöver bara "puffa" av den och hålla den på plats, detta tar nog inte ens en minut..
Jag förstår om man inte hinner 3 ggr om dagen men jag kan väl tycka att de kan avsätta en minut efter lunch åtminstonde för att ge honom en snabb inhalation så får jag försöka ordna att hämta lite tidigare för att ge honom en puss vid tre om det verkligen inte går att finna tiden...
Tacksam för lite hjälp =)