• tvåblirtre88

förkylningsastma, medicin i förskolan ? riktlinjer?

Hej

Min son är snart 2 år och har haft förkylningsastma sedan han hade rs virus vid 4 veckor gammal
    Med andra ord han är van att inhalera, speciellt nu när den kalla luften kommer
    Vi har airomir året m men den används nästan uteslutande vid förkylning och kall luft, sedan håller vi på och testar vilken grundbehandling vi ska ha, just nu har vi någon med kortison i sig

Just nu är han väldigt hostig så vi har självklart startat medicineringen (han har inga problem på sommaren om han inte är sjuk)  och han får grundbehandlingen hemma morgon och kväll

Men han behöver även få airomiren helst två ggr under dagens lopp allra helst tre för att det inte ska bli värre inför kvällen
    Eftersom detta är hans första vinter på förskolan blev jag lite konfundersam när personalen säger nej till att hjälpa honom med inhalera
    Jag vet sedan tidigare med min äldsta son att de ej ger antibiotika, hostmedicin etc men tog för givet att astma medicin var liksom lite av en annan sort ?

Rektorn säger att de endast ger livsviktig medicin, min son må inte dö om han inte får sin inhalation men han får ju svårare att andas med mer slem i luftrören och detta ger ju en försämrad livskvalite tycker jag

Jag kan ju omöjligt gå ifrån skolan varje dag för att hjälpa han inhalera, än mindre ha honom hemma tills det blir vår, även om jag gärna skulle vilja det

När jag söker på nätet kommer alla kommuner (utan min typiskt nog) upp om att de ger inte medicin FÖRUTOM astma/allergi och diabetes
    Vi bor i västra Götaland och finner ingen info om detta alls...
    Jag försöker hitta på socialstyrelsens hemsida om riktlinjer men hittar inte det, är det någon som har en sådan information som skulle kunna hjälpa mig ? eller är det verkligen så att förskolan inte hjälper till med detta ?

Jag kan självklart ge personalen en genomgång hur man gör, en bruksanvisning detta har jag även sagt, att jag kan be läkaren skriva ett intyg dög inte heller..

Tilläggas kan ju vara att han är så van att han tar den själv och håller masken mot munnen och andas in och ut 5 ggr, en vuxen behöver bara "puffa" av den och hålla den på plats, detta tar nog inte ens en minut..
    Jag förstår om man inte hinner 3 ggr om dagen men jag kan väl tycka att de kan avsätta en minut efter lunch åtminstonde för att ge honom en snabb inhalation så får jag försöka ordna att hämta lite tidigare för att ge honom en puss vid tre om det verkligen inte går att finna tiden...

Tacksam för lite hjälp =)

• Svar på tråden förkylningsastma, medicin i förskolan ? riktlinjer?
  • yodi

har själv en dotter med förkylnings astma och när jag pratade med astma sköterskan så fick jag besked att hur villiga dom ställer sig till att hjälpa till med inhalering kan skilja sig kraftigt från förskola till förskola.

när vi sedan diskuterade det med pedagogerna så fick jag känslan av att det lite beror på hur pass mycket ansvar pedagogerna är villiga att ta.  

• Queenie70

Gud så konstigt. Här har det aldrig varit några problem.

• tvåblirtre88

tycker också det är väldigt knepigt, känns som de borde vara mer restriktiva mot diabetes med tanke på sprutor än en inhalationsmask....

Men ja jag vet inte, vet inte riktigt hur jag ska lösa det hela om inte min lillkille får inhalera där *suck*

Måste ju finnas någon riktlinje inte bara baseras på hur mycket ansvar en pedagog vill ta?!?.... det är ju en åkomma han måste medicineras för i hela vinterhalvåret ... visst ingen skada om den missas någon gång men det är ju inte så att det går över om han är hemma en vecka,,, börjar bli måttligt irriterad och stressad 

• Ohom

Kortison i form av inhalation kan inte behandlas i ett dagis, då den kategorieras bland mediciner som kan vara farlig för andra barn och behöver utbildning och kompetens hos personal. Barnet skall aldrig använda den själv heller (kan vara farlig i längden).  

Tänk på att om barnet sover bra utan hostattack, blir oftast mindre hosta under följande dag, man kan även kräva luftfuktare och värmare lokaler där barnen brukar sova.

Salbutamol Arrow tillsammans med fukt och värme både hemma och på dagiset är ofarligast och lämpligast.

Om detta förekommer i samband med förkylning och stannar kvar länge diagnosen kan vara förkylningsastma eller stora körteln bakom näsa alt. körteln i halsen.

Svenska läkare brukar inte titta på körteln, då sätter man diagnosen på förkylningsastma direkt och ge en salbutamol +kortison recept (aeromir +…)

Om man har stora körtlar, töms näsan på fel sätt i halsen och ibland retar luftvägar och orsakar hosta. Samtidigt andas man hellre från munnen och då luften är kallare och torrare än då man andas via näsan. Denna luft retar lungorna till att man hostar.
    Bästa lösning i detta fall: köp och använd en luftfuktare, ha tempraturen på sovrummet över 28-30 grader, se till att en läkare undersöka körtlarna.
Svar på tråden förkylningsastma, medicin i förskolan ? riktlinjer?