• Sweet16

Leksak till 1-åring

Hej,

Hon har bara för någon vecka sedan börjat ta sina första stapplande steg och nu fyller hon snart 1 år. Jag skulle vilja ha tips på någon riktigt bra leksak som erat barn verkligen uppskattat. Något som en 1-åring kan använda men gärna något som hänger med ett tag också, helst inte dyrare än 1000kr.

Jag är egentligen inte så jätteförtjust i att överösa henne med leksaker då hon inte verkar speciellt intresserad mer än några minuter och sedan åker de bort. Och jag är inte ut efter någon "barnvakt" men det vore skönt att kunna göra något för en sekund utan att hela tiden känna att jag måste titta vad hon gör (hon är väldigt aktiv och envis så det blir en hel del spring mellan olika rum, gång på gång på gång :P).

Tack för alla tips. 

• Svar på tråden Leksak till 1-åring
  • spökplumpen

Vi har två barn och det är bara en sak som de riktigt älskar och har använt sen de var små och det är sina Bobby cars. Äldsta är snart 4 och visar inga som helst tecken på att vara färdig med den. Annars skulle jag säga ett leksakskök, det leker barn i alla åldrar med fast på olika vis och olika mycket. Men bilar är överlägsna vinnare. Vi har beställt våra från Tyskland eftersom det blir mycket billigare.

• Sweet16

Tack för tipset, har faktiskt kika på såna där bilar då de verkar väldigt tåliga och hänger med längre upp i åldern. Men kan en 1-åring få ut något av en sådan? De känns alldeles för stora för att hon ska kunna sitta på en utan att ramla av.

• Tettan

Leksaksspis med kastruller och lock? Så hon kan koka "sin egen" mat?
    Vet inte vad en sån kostar, men det brukar finnas fina såna att köpa på blocket.

• Maddiogora
    spökplumpen skrev 2013-10-02 17:11:34 följande:
    Vi har två barn och det är bara en sak som de riktigt älskar och har använt sen de var små och det är sina Bobby cars. Äldsta är snart 4 och visar inga som helst tecken på att vara färdig med den. Annars skulle jag säga ett leksakskök, det leker barn i alla åldrar med fast på olika vis och olika mycket. Men bilar är överlägsna vinnare. Vi har beställt våra från Tyskland eftersom det blir mycket billigare.

Båda de grejerna är ju toppen.
  • mammalovis

Jag håller med om både bobbycar, hopphäst och leksakskök. Här har de sakerna funnits sedan hon var 1-1,5 år och som snart 3-åring används de fortfarande. Likaså duplo, röd gungbräda från IKEA för 99 kr (liknande som gungälgen, men enklare modell). Även läragå-vagnen används frekvent parallellt med dockvagnen. Jag har fixat madrass och kudde som passar i den också av skumgummi av en tunn stolsdyna och lite vaxduk.

• Alexi

Jag tycker ju också att gåvagn, bobby car och spis är väldigt långlivade leksaker. Men vill du ha en riktig leksak som verkligen uppskattas av ettåringar, då är det den här. Våra barn har älskat den och alla besökande barn likaså.

www.toysrus.se/m%C3%A4rken/play2learn/play2learn%20hammarbollbana.aspx?id=605497&vid=113428

• spökplumpen
    Sweet16 skrev 2013-10-02 17:15:03 följande:
    Tack för tipset, har faktiskt kika på såna där bilar då de verkar väldigt tåliga och hänger med längre upp i åldern. Men kan en 1-åring få ut något av en sådan? De känns alldeles för stora för att hon ska kunna sitta på en utan att ramla av.

Det beror väl på hur stora barnen är. Våra har fått sina Bobby cars i 1-årspresent. Äldsta var lite för kort för att ta fart själv men den var jättekul att klättra på. Yngsta nådde ner från start och ville naturligtvis göra lika som brorsan.
  • CamillaSohlberg

Min dotter fick lego i ettårspresent jag tycker det är kul och hon brukar sitta och plocka i och ur legolådan och studera hur bitarna kan passa ihop . Jättebra :) men nu är ju hon ett sånt barn som kan plocka med en sak i typ en tjugo minuter om det är intressant :p

• hymafr
    Alexi skrev 2013-10-02 20:24:44 följande:
    Jag tycker ju också att gåvagn, bobby car och spis är väldigt långlivade leksaker. Men vill du ha en riktig leksak som verkligen uppskattas av ettåringar, då är det den här. Våra barn har älskat den och alla besökande barn likaså.

www.toysrus.se/m%C3%A4rken/play2learn/play2le...

Min dotter hade något som påminner om denna. Skillnaden var att man skulle banka ner bollarna med en liten hammare och sen kom bollarna alltså ut nertill.
  • clembke

Hoppdjur älskar mina barn. Äldsta fick sin när han var 1.5 år o håller fortfarande på med den (han blir 5 i nov). Yngsta fick sin i ett års present o han älskar den oxå (blir 4 i mars). Bra för balansträning sägs det.

Bobbycars (våra är köpta på br men är i princip samma) är oxå jjätte poppis här hemma. Leks flera ggr i v med dom om inte varje dag. Är som en läragå bil me så en brukar sitta på o den andra putta på. Under sätet finns ett fack som är roligt att lasta med saker.

Leksaksspis har vi me o även den är poppis..

Så håller med de andra om dessa tre saker...

• Sweet16

Tack för alla tips.

Blev att jag köpte den där play2learn hammar-bollbanan och sen beställde jag en bonito hopphäst och bobbycar från england för det blev billigast. Så nu har jag både till present och julklapp :)

Jag beställde 1:a generationen Bobbycar då jag tyckte det var mest utseende som skillde mot den nya varianten. Nu lästa jag dock att det sitter tystare hjul på den nya och att många föräldrar tydligen stört sig på just ljudet från den äldre modellen när barnen leker inomhus (kan ju vara ett rent marknadsföringstrick med).

Någon som upplevt att det blir störande när barnet åker runt med bilen inomhus (vår lägenhet är inte så stor så man kommer nog vara i samma rum oavsett). 

• spökplumpen
    Sweet16 skrev 2013-10-11 12:10:19 följande:
    Tack för alla tips.

Blev att jag köpte den där play2learn hammar-bollbanan och sen beställde jag en bonito hopphäst och bobbycar från england för det blev billigast. Så nu har jag både till present och julklapp :)

Jag beställde 1:a generationen Bobbycar då jag tyckte det var mest utseende som skillde mot den nya varianten. Nu lästa jag dock att det sitter tystare hjul på den nya och att många föräldrar tydligen stört sig på just ljudet från den äldre modellen när barnen leker inomhus (kan ju vara ett rent marknadsföringstrick med).

Någon som upplevt att det blir störande när barnet åker runt med bilen inomhus (vår lägenhet är inte så stor så man kommer nog vara i samma rum oavsett). 
    Jag köpte en bobby car med släp på myrorna förra veckan, för att även kunna ha en ute. Och idag var det premiäråk.....oh my god för den ljudvolymen!!! Jag har lagt en beställning på tysta hjul redan! Och detta var utomhus, kan inte ens föreställa mig ljudnivån inne. En annan liten smaksak med de nyare varianterna är, tycker jag, en mer ergonomisk sits och att det finns en liten skattgömma under ratten. På vår nyaste är det ett tanklock men det finns olika saker som man kan sätta där, tex en saftblandare. 

Sen tänkte jag även på en annan sak. Detta var ju tips till en 1-åring, men till 2-årsdagen vill jag tipsa om en dockvagn. Mina har iaf älskat att köra omkring med den, både med och utan saker i vagnen. Vi köpte en med ställbart handtag för att de skulle kunna ha den både när de var små och när de blir äldre.
  • Sweet16

Spökplumpen: Ajdå, men hade inte du haft en sån i ett par år redan inomhus då då borde du väl märkt av det tidigare?

Såg att man kunde köpa till tystare hjul som reservdel i efterskott men de var ganska dyra faktiskt. 

• spökplumpen
    Sweet16 skrev 2013-10-11 21:24:09 följande:
    Spökplumpen: Ajdå, men hade inte du haft en sån i ett par år redan inomhus då då borde du väl märkt av det tidigare? Såg att man kunde köpa till tystare hjul som reservdel i efterskott men de var ganska dyra faktiskt. 

De vi har inne är av de nyare slaget. Den jag köpte på myrorna för att ha ute är av tidigare modell. Vad har du hittat för pris på däcken? Jag ska köpa mina från Tyskland, kostar ca 140 kr/4 st.
  • Sweet16

De nya däcken låg på runt 200kr inkl. frakt från England. Varifrån i Tyskland hittar du dem för 140kr?

Svar på tråden Leksak till 1-åring