Anonym (sådär) skrev 2022-06-14 12:48:58 följande:
Nja, får och får, rent principiellt och ur ett lagligt perspektiv har du rätt att skita i vad din partner tycker och göra som du vill. MEN din partner är ju oxå fri att dumpa dig om personen inte gillar hur de agerar.
Visst stämmer det att det är ditt beslut om du vill eller inte vill lyssna på din partner, men på samma sätt är det din partners beslut om han vill fortsätta ha ett förhållande med dig.
Så det beror ju kanske hur man vill se det... vill man hävda sin rätt att göra som man vill när man vill UTAN att bry sig om vad andra tycker så kan man absolut göra det, men då får man ju oxå vara beredd att ta konsekvenserna för det. Eller så kan man se det som att när man är i ett förhållande så är det kanske bra att ta hänsyn till hur det man gör påverkar andra.
Du kanske inte läste att delen om att ta hänsyn för önskemål, men att det inte är upp till min partner att bestämma vem jag får eller inte får träffa. Precis som det inte är upp till mig att bestämma över vem partnern träffar.
Ingen har sagt nåt om att skita i någon. Min partner är absolut fri att dumpa mig, men om partnern försöker bestämma vem jag får eller inte får träffa så är det inte en person jag vill ha en relation med oavsett. Det är en av mycket få dealbreakers. Tur att vi alla är olika, men alla bör vara medvetna om att just en sån här sak kan vara en rödflagg för att partnern kan vara ett rötägg.