• Anonym (Umgås)

Umgås med sitt ex?

Jag har en fundering som jag hoppas få svar på här.
    Har läst massa trådar där styvmammor inte tycker att deras män skall kunna umgås med sina ex som de har barn ihop med.

Det vanligaste argumentet är att man kan ta allt som rör barnen via mail eller telefon.

Barn som går igenom en skiljsmässa förlorar en hel del när föräldrarna skiljs. De får växa upp med att ständigt sakna en av sina föräldrar. Varje dag, året runt.
    Är det så orimligt att de någon/några dagar per år får träffa båda sina föräldrar samtidigt. Att få någon dag där de inte behöver sakna någon av sina föräldrar.

De har ju inte själva valt att växa upp så, utan det beslutet har de vuxna tagit över huvudet på dem.

Sen är det ju en annan aspekt. Alla som skiljs gör ju inte det för att de är ovänner.
    Vissa har levt ihop 10-20 år och kan vara väldigt nära vänner trots att kärleken tar slut.
    Är det då ett rimligt krav från den nya att man bryter med en nära vän?

Gäller det bara vänner man har barn ihop med eller alla vänner?
    Är det inte viktigare att ha en vänskapsrelation med någon som man delar ett sådant stort ansvar med som ett barn faktiskt innebär?

Jag läste just en tråd där en biomamma skrev att hon inte fick ta en promenad med sitt ex för hans nya och direkt hoppade "bonusarna" in och hävdade att "all kontakt kan ske via telefon och mail".

Ni som tycker så, är ni så osäkra i era relationer eller vad är det som gör att ni inte klarar av att er pojkvän tar en promenad med en annan människa?
    Får era män promenera till ett lunchställe med en kvinnlig kollega? Får han överhuvudtaget prata med kvinnliga kollegor "ansikte mot ansikte" eller måste han sköta även sådana kontakter via mail/telefon?

Vissa tycker också att den nya skall vara medbjuden i alla sammanhang där de kan stöta på varandra. Gäller det samma på After Work, firmafester och konferanser? Måste ni vara medbjudna där också för att mannen skall kunna gå?

Hjälp mig att förstå hur ni tänker! 

• Svar på tråden Umgås med sitt ex?
  • sextiotalist

Ja, det är ett val man gör, när man separerar, dvs man kommer inte umgås som en familj längre. Man kommer träffas i olika sammanhang som två vuxna, men aldrig som familj.

Den dagen den ena personen väljer en ny partner, så är det den partnern som är en familj, inte sitt ex.

Sedan anser jag att man som två vuxna kunna träffas för att prata om barnen och det kommer finnas tillfällen där de som föräldrar kommer att träffas. 

Vill man att barnen inte ska behöva sakna sammanlevande föräldrar, om det är det viktigaste, så får man fortsätta att leva ihop.

• Anonym (IQ)
    sextiotalist skrev 2013-10-03 10:56:02 följande:

Ja, det är ett val man gör, när man separerar, dvs man kommer inte umgås som en familj längre. Man kommer träffas i olika sammanhang som två vuxna, men aldrig som familj.

Den dagen den ena personen väljer en ny partner, så är det den partnern som är en familj, inte sitt ex.

Sedan anser jag att man som två vuxna kunna träffas för att prata om barnen och det kommer finnas tillfällen där de som föräldrar kommer att träffas. 

Vill man att barnen inte ska behöva sakna sammanlevande föräldrar, om det är det viktigaste, så får man fortsätta att leva ihop.

Man umgås inte som familj för att man träffas och promenerar, fikar eller firar barnen gemensamt när de fyller år. Man blir inte mindre familj med sina barn för att man har en ny partner.
    Man behöver inte vilja leva tillsammans för att man träffas och pratar.

Har du verkligen inga vänner utanför din familj?
  • Anonym (c)

Läste just samma tråd. Om du vill diskutera det här generellt så ska du nog inte blanda in det inlägget. Som någon annan skrev i den tråden, jag har inget emot att min sambo och hans ex träffas och pratar om sitt barn men den som startade den där tråden har en trist attityd och borde lugna ned sig.

• Anonym (IQ)
    Anonym (c) skrev 2013-10-03 11:07:26 följande:
    Läste just samma tråd. Om du vill diskutera det här generellt så ska du nog inte blanda in det inlägget. Som någon annan skrev i den tråden, jag har inget emot att min sambo och hans ex träffas och pratar om sitt barn men den som startade den där tråden har en trist attityd och borde lugna ned sig.
    Varför får man inte fortsätta vara vänner?
  • sextiotalist
    Anonym (IQ) skrev 2013-10-03 11:07:16 följande:
    Man umgås inte som familj för att man träffas och promenerar, fikar eller firar barnen gemensamt när de fyller år. Man blir inte mindre familj med sina barn för att man har en ny partner.

Läste du vad jag skrev

jag skrev ju, dvs att det är helt OK att träffas, men man måste inse att familjebiten har man valt bort då man separerar
    Sedan anser jag att man som två vuxna kunna träffas för att prata om barnen och det kommer finnas tillfällen där de som föräldrar kommer att träffas

• sextiotalist
    Anonym (IQ) skrev 2013-10-03 11:07:16 följande:

Och självklart har både jag och sambon vänner, men nu uppfattade jag trådstarten om "att umgås som familj" "barnen saknar den andra föräldern".
  • Person1

Det är komplicerat med styvfamiljer och alla måste visa hänsyn, vara empatiska, respektera gränser och anpassa sig till andras behov om det ska fungera. Ibland läser jag inlägg där biomammor anser att det enbart är den nya kvinnans ansvar att göra det jag just skrev. Men då fungerar inte de nya familjerna, man kan inte säga att allt är en familjemedlems ansvar.

Styvföräldern måste acceptera att barnens behov av sin föräldrar ofta(st) går före styvförälderns behov av sin partner, när barnen är där. Styvföräldern måste också vara respektfull mot barnen, mot barnens föräldrar och acceptera att mamman och pappan måste ha kontakt angående barnen.

Men, mamman och pappan måste också vara respektfulla mot styvmamman och acceptera att hon också har behov och gränser. Man får förhandla och kompromissa sig fram till var gränserna bör gå, men man kan inte som förälder kräva eller förvänta sig att en styvförälder ska lägga sig platt på marken för vilka önskningar som helst som föräldrarna har. Styvföräldern är också en människa, har ett lika stort värde som föräldrarna och måste ges rätt att kunna må bra. 

Om då, som i den andra tråden, en styvmamma är snäll mot barnen, accepterar att pappan och mamman pratar i telefon och har gemensamma kalas för barnet och liknande, men inte vill gå med på att mamman och pappan har ensamma mysluncher tillsammans. Då bör föräldrarna respektera att där går hennes gräns.

• Anonym (IQ)
    sextiotalist skrev 2013-10-03 11:21:52 följande:
    Läste du vad jag skrev

jag skrev ju, dvs att det är helt OK att träffas, men man måste inse att familjebiten har man valt bort då man separerar
    Sedan anser jag att man som två vuxna kunna träffas för att prata om barnen och det kommer finnas tillfällen där de som föräldrar kommer att träffas

Du skrev att man träffas i olika sammanhang.. Och att det kommer tillfällen då man kan prata om barnen. Ts undrar varför man inte kan vara vänner.
  • sextiotalist
    Anonym (IQ) skrev 2013-10-03 11:31:41 följande:
    Du skrev att man träffas i olika sammanhang.. Och att det kommer tillfällen då man kan prata om barnen. Ts undrar varför man inte kan vara vänner.
    Person 1 beskrev det bra. Jag tror att man måste vara ännu mer noga att vårda sin parrelation när det är ex inblandade på det sättet som det är när det finns barn med.

Visst, man kan fortsätta att vara bästis med sitt ex, men då får man också räkna med att en ny partner inte kommer att vara bekväm med det och även kanske väljer att avsluta förhållandet.

Att vara tre i sängkammaren är inte alltid så trevligt.

Respektfullt bemötande av alla inblandade ser jag inga problem med.      
  • Anonym (IQ)
    sextiotalist skrev 2013-10-03 11:36:38 följande:
    Person 1 beskrev det bra. Jag tror att man måste vara ännu mer noga att vårda sin parrelation när det är ex inblandade på det sättet som det är när det finns barn med.

Visst, man kan fortsätta att vara bästis med sitt ex, men då får man också räkna med att en ny partner inte kommer att vara bekväm med det och även kanske väljer att avsluta förhållandet.

Att vara tre i sängkammaren är inte alltid så trevligt.

Respektfullt bemötande av alla inblandade ser jag inga problem med.      
    Varför tror du att en vänskap med exet måste innebära att man inte är duktig på att vårda sin nuvarande parrelation?

Varför ska man behöva välja bort vänner? Hade man velat ha en parrelation så hade man haft det, Får din man välja vilka vänner du får ha?

Varför antar du att en vänskapsrelation med ett ex innebär sex?
Svar på tråden Umgås med sitt ex?