Umgås med sitt ex?
Jag har en fundering som jag hoppas få svar på här.
Har läst massa trådar där styvmammor inte tycker att deras män skall kunna umgås med sina ex som de har barn ihop med.
Det vanligaste argumentet är att man kan ta allt som rör barnen via mail eller telefon.
Barn som går igenom en skiljsmässa förlorar en hel del när föräldrarna skiljs. De får växa upp med att ständigt sakna en av sina föräldrar. Varje dag, året runt.
Är det så orimligt att de någon/några dagar per år får träffa båda sina föräldrar samtidigt. Att få någon dag där de inte behöver sakna någon av sina föräldrar.
De har ju inte själva valt att växa upp så, utan det beslutet har de vuxna tagit över huvudet på dem.
Sen är det ju en annan aspekt. Alla som skiljs gör ju inte det för att de är ovänner.
Vissa har levt ihop 10-20 år och kan vara väldigt nära vänner trots att kärleken tar slut.
Är det då ett rimligt krav från den nya att man bryter med en nära vän?
Gäller det bara vänner man har barn ihop med eller alla vänner?
Är det inte viktigare att ha en vänskapsrelation med någon som man delar ett sådant stort ansvar med som ett barn faktiskt innebär?
Jag läste just en tråd där en biomamma skrev att hon inte fick ta en promenad med sitt ex för hans nya och direkt hoppade "bonusarna" in och hävdade att "all kontakt kan ske via telefon och mail".
Ni som tycker så, är ni så osäkra i era relationer eller vad är det som gör att ni inte klarar av att er pojkvän tar en promenad med en annan människa?
Får era män promenera till ett lunchställe med en kvinnlig kollega? Får han överhuvudtaget prata med kvinnliga kollegor "ansikte mot ansikte" eller måste han sköta även sådana kontakter via mail/telefon?
Vissa tycker också att den nya skall vara medbjuden i alla sammanhang där de kan stöta på varandra. Gäller det samma på After Work, firmafester och konferanser? Måste ni vara medbjudna där också för att mannen skall kunna gå?
Hjälp mig att förstå hur ni tänker!