• Anonym (Umgås)

Umgås med sitt ex?

Jag har en fundering som jag hoppas få svar på här.
    Har läst massa trådar där styvmammor inte tycker att deras män skall kunna umgås med sina ex som de har barn ihop med.

Det vanligaste argumentet är att man kan ta allt som rör barnen via mail eller telefon.

Barn som går igenom en skiljsmässa förlorar en hel del när föräldrarna skiljs. De får växa upp med att ständigt sakna en av sina föräldrar. Varje dag, året runt.
    Är det så orimligt att de någon/några dagar per år får träffa båda sina föräldrar samtidigt. Att få någon dag där de inte behöver sakna någon av sina föräldrar.

De har ju inte själva valt att växa upp så, utan det beslutet har de vuxna tagit över huvudet på dem.

Sen är det ju en annan aspekt. Alla som skiljs gör ju inte det för att de är ovänner.
    Vissa har levt ihop 10-20 år och kan vara väldigt nära vänner trots att kärleken tar slut.
    Är det då ett rimligt krav från den nya att man bryter med en nära vän?

Gäller det bara vänner man har barn ihop med eller alla vänner?
    Är det inte viktigare att ha en vänskapsrelation med någon som man delar ett sådant stort ansvar med som ett barn faktiskt innebär?

Jag läste just en tråd där en biomamma skrev att hon inte fick ta en promenad med sitt ex för hans nya och direkt hoppade "bonusarna" in och hävdade att "all kontakt kan ske via telefon och mail".

Ni som tycker så, är ni så osäkra i era relationer eller vad är det som gör att ni inte klarar av att er pojkvän tar en promenad med en annan människa?
    Får era män promenera till ett lunchställe med en kvinnlig kollega? Får han överhuvudtaget prata med kvinnliga kollegor "ansikte mot ansikte" eller måste han sköta även sådana kontakter via mail/telefon?

Vissa tycker också att den nya skall vara medbjuden i alla sammanhang där de kan stöta på varandra. Gäller det samma på After Work, firmafester och konferanser? Måste ni vara medbjudna där också för att mannen skall kunna gå?

Hjälp mig att förstå hur ni tänker! 

• Svar på tråden Umgås med sitt ex?
  • Person1
    Anonym (IQ) skrev 2013-10-03 13:07:41 följande:
    Visst men i ditt exempel fanns ingen kompromiss, utan de ska bara lyda order. En kompromiss kan vara att det är okej att promenera på lunchen eller ta en fika på ett café för att prata, men inte att umgås ensamma hemma.

Jo det fanns en kompromiss. Bonusföräldern TS pratar om har accepterat att vara snäll mot barnet, att föräldrarna pratas vid i telefon (utan att ha angett några önskemål om begränsningar av samtal), går med på att de firar barnet på gemensamt kalas och säkert en massa andra saker som hon troligen inte njuter av precis. Sedan säger hon att hon inte ser det nödvändiga i att mannen går på promenad ensam med exfrun. Det tycker jag låter som ett helt rimligt önskemål från hennes sida. Mannen tyckte ju det också eftersom har sade till sitt ex att han ville respektera detta önskemål. vad är problemet? Att exfrun inte får promenera med sin exman. Buhu, ring FN
  • BioBonus

Jag har en väldigt bra relation till mitt ex. Vi har lätt för att prata om allt som rör barnen och vi kan diskutera livet i stort - till en viss gräns. Men han är inte längre min förtrogne, det är min man. Det är min man jag pratar med först och främst. Även sånt som gäller barnen. De bor hos oss (pappan är ngt mer än vh-förälder fn) och det är med min nye man jag delar mina barns vardag med. Så i första hand är det honom jag ventilerar med. Och sen pratar jag med exat.

Min nye man och exet kommer också bra överens. Och har gjort saker med barnen (våra och min bonus) utan att jag har varit med.

En stor anledning till att vi tre fungerar så bra, tror jag,  är att mitt ex accepterar att han inte har samma roll i mitt liv, och mitt liv med barnen, som han hade när vi var gifta. Han ser det som helt naturligt att jag och min nye man diskuterar saker som har med barnen att göra utan att han är med. Han värdesätter min nye mans åsikter och skulle aldrig nånsin få för sig att utesluta honom för att "barnen behöver träffa bara sina föräldrar ibland".

Och skulle min nye man känna olust inför en situation så skulle jag respektera det. För jag har inget behov av att träffa exet ensamt. Eller gå promenader eller fika på stan. Vi kan vara tre när vi ses, det har ingen av oss problem med. Och våra barn mår bra av att se att vi kan vara alla vuxna runt dem, kanske bättre än de skulle må om vi skulle umgås som kärnfamiljen flera gånger om året...

Så man kan absolut vara vän med sitt ex utan att för den skull "umgås" med honom/henne som jag ser det. Jag har heller inget behov av att tillbringa tid med honom. Jag tillbringar den hellre med min nye man. Sen att vi går på saker tillsammans som har med barnen att göra är inte att umgås. Och så gör ju min nye man och hans ex också. Det är ju självklart. För oss. Alla är olika :)

• BioBonus
    Person1 skrev 2013-10-03 13:12:14 följande:

Jo det fanns en kompromiss. Bonusföräldern TS pratar om har accepterat att vara snäll mot barnet, att föräldrarna pratas vid i telefon (utan att ha angett några önskemål om begränsningar av samtal), går med på att de firar barnet på gemensamt kalas och säkert en massa andra saker som hon troligen inte njuter av precis. Sedan säger hon att hon inte ser det nödvändiga i att mannen går på promenad ensam med exfrun. Det tycker jag låter som ett helt rimligt önskemål från hennes sida. Mannen tyckte ju det också eftersom har sade till sitt ex att han ville respektera detta önskemål. vad är problemet? Att exfrun inte får promenera med sin exman. Buhu, ring FN
    Jag har missat inlägget - var ligger det?
  • Anonym (IQ)
    Person1 skrev 2013-10-03 13:12:14 följande:

Va? Hur kan att vara snäll mot barnet och låta föräldrarna kommunicera kring barnet, fira barnets födelsedag ens ses som en kompromiss? Det finns inga alternativ, skulle hon inte vara snäll mot barnet och låta pappan fortsätta vara förälder till sitt barn så vet hon var dörren är. Hon hade kunnat låta bli att alls gå in genom den från början om det är hennes attityd!

Hon behöver inte se det nödvändiga för att mannen och barnens mamma ska vilja, och kunna, gå en promenad och prata. Det är orimligt att kräva total kontroll över hans föräldraskap.

Buhu, hon bör kanske flytta eftersom hon är så lättkränkt?
  • Person1
    Anonym (IQ) skrev 2013-10-03 13:18:21 följande:
    Va? Hur kan att vara snäll mot barnet och låta föräldrarna kommunicera kring barnet, fira barnets födelsedag ens ses som en kompromiss? Det finns inga alternativ, skulle hon inte vara snäll mot barnet och låta pappan fortsätta vara förälder till sitt barn så vet hon var dörren är. Hon hade kunnat låta bli att alls gå in genom den från början om det är hennes attityd!

Hon behöver inte se det nödvändiga för att mannen och barnens mamma ska vilja, och kunna, gå en promenad och prata. Det är orimligt att kräva total kontroll över hans föräldraskap.

Buhu, hon bör kanske flytta eftersom hon är så lättkränkt?

Det är ju så det brukar låta: styvmamman har bara skyldigheter och får inte ställa några krav eller ha några som helst gränser eller önskemål. Eller så ska hon ut och barnen genomgå ännu en separation. Ok, jag orkar inte försöka förklara mer.
  • Anonym (IQ)
    Person1 skrev 2013-10-03 13:22:31 följande:

Det är ju så det brukar låta: styvmamman har bara skyldigheter och får inte ställa några krav eller ha några som helst gränser eller önskemål. Eller så ska hon ut och barnen genomgå ännu en separation. Ok, jag orkar inte försöka förklara mer.
    Va? Hur mår du egentligen? Skyldigheter? Vad menar du? Självklart kan inte en ny kvinna komma in och behandla barnen illa. Självklart kan hon inte kräva att pappan ska sluta vara en aktiv pappa för sina barn. Tror du att en ny kvinna är Gud? Önskemål får man ha, och man får även acceptera att önskemål inte alltid följs. Ja, nog tror jag barnen har det bättre utan den kvinnan i sina liv helt ärligt.
  • Person1
    Anonym (IQ) skrev 2013-10-03 13:25:27 följande:
    Va? Hur mår du egentligen? Skyldigheter? Vad menar du? Självklart kan inte en ny kvinna komma in och behandla barnen illa. Självklart kan hon inte kräva att pappan ska sluta vara en aktiv pappa för sina barn. Tror du att en ny kvinna är Gud? Önskemål får man ha, och man får även acceptera att önskemål inte alltid följs. Ja, nog tror jag barnen har det bättre utan den kvinnan i sina liv helt ärligt.

Den enda skyldighet man har som styvförälder är att vara respektfull mot barnen och acceptera att föräldrarna måste ha ett samarbete kring barnen. Allt annat är förhandlingsbart. Du kanske inte visste det men det är faktiskt rätt vanligt att skilda föräldrar inte tex har gemensamma barnkalas för barnen, utan två separata. Ibland är det för att styvföräldern önskar denna separation, ibland för att föräldrarna önskar det.

Men jag måste verkligen sluta svara här för tyvärr har ju många ingen respektför styvföräldrar, det ser man ju väldigt tydligt här på FL. Det är tydligen svårt att vara empatisk om man inte varit i situationen själv.
  • BioBonus
    Anonym (IQ) skrev 2013-10-03 13:25:27 följande:
    Innebär kontakt med mamman att man är en aktiv pappa? Eller kan man vara det utan att ha en närmare relation med mamman än till exempel mailkontakt? Bara en undran vad du lägger i föräldrarollen?
  • Anonym (lägg av)
    Person1 skrev 2013-10-03 12:31:18 följande:
    Jag tycker inte att det är en jämförbar situation. Det skulle i sådana fall handla om styvmammor som kräver att mannen ska ge upp sina barn, inte styvmammor som är respektfulla mot barnen och exfrun, accepterar alla telefonsamtal från exet i hennes hem, accepterar att hennes man har barnkalas med exet, men inte vill att mannen ska gå på myspromenader ensam med exet.
    Jösses vad du har hakat upp dig på myspromenader, varför inte kombinera motion med nytta = prata om barnet.
  • Anonym (lägg av)
    Person1 skrev 2013-10-03 13:30:36 följande:

Den enda skyldighet man har som styvförälder är att vara respektfull mot barnen och acceptera att föräldrarna måste ha ett samarbete kring barnen. Allt annat är förhandlingsbart. Du kanske inte visste det men det är faktiskt rätt vanligt att skilda föräldrar inte tex har gemensamma barnkalas för barnen, utan två separata. Ibland är det för att styvföräldern önskar denna separation, ibland för att föräldrarna önskar det.

Men jag måste verkligen sluta svara här för tyvärr har ju många ingen respektför styvföräldrar, det ser man ju väldigt tydligt här på FL. Det är tydligen svårt att vara empatisk om man inte varit i situationen själv.
    Skulle uppskatta om du slutar vara språkrör för mig. Du har ingen aning om vår historik, hur styvmamman beter sig så sluta tro att du vet vad det handlar om.
Svar på tråden Umgås med sitt ex?