• Anonym (obalans)

Obalans i kroppen?

Jag börjar undra om jag har någon slags obalans i kroppen..
    Har under de senaste åren känt mig konstant äcklig (tror det var i samband med att jag började
    med p-piller för 9 år sen). 
    Först och främst är det att jag luktar illa från underlivet (ej bakteriell vaginos, ej svamp). riktigt mycket och mörka hårstrån på kroppen (brösten, mellan brösten, magen), svettas mycket, pigmentförändringar lite här och var (Mörka fläckar), hyn i ansiktet är dålig, finnar i hårbotten.

Tänkte att det berodde på p-pillerna så jag slutade för en månad sen. Nu har finnarna i hårbotten ökat så jag har hundratals känns det som, tappar riktigt mycket hår. Detta förstår jag att det beror på att jag har slutat med pillerna men alla andra symptom är kvar och jag undrar om jag någonsin kommer komma i balans. Kan läkare göra något åt detta? Har ni andra också sådana här problem? 

Det kanske ok om man har ETT problem men jag har alla samtidigt hela tiden.. Vill bara känna mig ren och fräsch någon gång :( 

• Svar på tråden Obalans i kroppen?
  • NaCl

En månad är för kort tid för att kroppen ska hinna återställa sig.

• Anonym (obalans)
    NaCl skrev 2013-10-03 12:05:23 följande:
    En månad är för kort tid för att kroppen ska hinna återställa sig.
    Ja, det har jag ju förstått men jag undrar om det verkligen är p-pillerna det beror på eller om jag har något annat "fel"? 
    Har en inbokad läkartid den 14e men tänkte se med er om det är helt normalt det här eller om alla andra också har det såhär? 
  • NaCl

Om du använder tvål i underlivet bör du genast sluta med det. Hoppas läkaren kan hjälpa dig. Det kan ju vara olika orsaker till de olika problem du upplever.
    Själv har jag fått göra utredning pga hårighet men jag hade inte ens Pco. Anses tydligen normalt att vara hårig :( 

• Scrubs81

Be läkaren kolla din sköldkörtel. Just att tappa hår är mkt vanligt och det är ju hormoner i obalans!

• Anonym (obalans)
    Scrubs81 skrev 2013-10-03 20:56:26 följande:
    Be läkaren kolla din sköldkörtel. Just att tappa hår är mkt vanligt och det är ju hormoner i obalans!

Jag kollade sköldkörteln i vintras, visade ingenting :/ Vet inte om det gör någon skillnad men jag när jag
    tog det testet så åt jag både cipralex och p-piller, vet inte om det påverkar resultatet?

Att jag tappar hår beror ju på p-pillerstoppet men all annan skit jag har måste ju bero på något (eller så har jag världens otur)    
    NaCl skrev 2013-10-03 14:35:42 följande:
    Om du använder tvål i underlivet bör du genast sluta med det. Hoppas läkaren kan hjälpa dig. Det kan ju vara olika orsaker till de olika problem du upplever.
    Själv har jag fått göra utredning pga hårighet men jag hade inte ens Pco. Anses tydligen normalt att vara hårig :( 
    Tvål i underlivet använder jag inte förutom att jag förut använde intimtvål från apoteket, men det slutade jag med i våras fast besvären är fortfarande kvar. Typ som idag, det svider och kliar lite (inte som svamp) samt luktar mysko (jäst).
    Utredning pga hårighet, HUR hårig måste man vara då? Jag är ju ganska hårig om man jämför med andra men jag är ju mörkhårig också så det spelar väl in en del också.
  • Anonym (kost)

Hej.

Jag skulle rekommendera dig att kontakta en Kostkonsulent  om du inte känner du får någon bra läkarhjälp.
    Det gjorde jag och gjorde ett salivtest på hormonerna (visar lite mer specifikt än blodprover). La om kosten lite, tog tex bort gluten och mår i dag mycket bättre. Nu har du inte samma besvär som jag hade men tror ändå på att prova detta. Jag mår bättre än jag gjort på flera år!

Lycka till!

• Anonym (kost)
    Anonym (kost) skrev 2013-10-04 13:31:58 följande:
    Hej.

Jag skulle rekommendera dig att kontakta en Kostkonsulent  om du inte känner du får någon bra läkarhjälp.
    Det gjorde jag och gjorde ett salivtest på hormonerna (visar lite mer specifikt än blodprover). La om kosten lite, tog tex bort gluten och mår i dag mycket bättre. Nu har du inte samma besvär som jag hade men tror ändå på att prova detta. Jag mår bättre än jag gjort på flera år!

Lycka till!
    Ja alltså så gjorde jag det här för att jag hade problem med hormonerna och för att få dem i balans, även om vi inte har samma utgångsproblem.
  • Scrubs81
    Anonym (obalans) skrev 2013-10-04 13:15:32 följande:
    Jag kollade sköldkörteln i vintras, visade ingenting :/ Vet inte om det gör någon skillnad men jag när jag

tog det testet så åt jag både cipralex och p-piller, vet inte om det påverkar resultatet?

Att jag tappar hår beror ju på p-pillerstoppet men all annan skit jag har måste ju bero på något (eller så har jag världens otur)    Tvål i underlivet använder jag inte förutom att jag förut använde intimtvål från apoteket, men det slutade jag med i våras fast besvären är fortfarande kvar. Typ som idag, det svider och kliar lite (inte som svamp) samt luktar mysko (jäst).

Utredning pga hårighet, HUR hårig måste man vara då? Jag är ju ganska hårig om man jämför med andra men jag är ju mörkhårig också så det spelar väl in en del också.

Sa läkaren att det inte visade nåt på sköldköreln? Tro inte på läkaren utan attt själv sett provsvaren. Tsh ska va under 2.5. Under 10 säger en del, andra 5.

Hur VET du att det beroe på p-pillren o nöjer dig med det? Hade du god effekt av Cipralex?
  • Pcos

Det du beskriver, t o m att du tycker att du luktar illa (jäst?) kan vara pco(s) med insulinresistans. 

Har du kollat upp pco(s)? Googla gärna fram lite information och din vårdcentral kan kontrollera dina hormonnivåer med några enkla blodprover. 

Hudläkaren upptäckte min pco(s) när jag sökte hjälp pga att jag hade börjat tappa massor av hår på huvudet. Har/hade även ökad hårväxt på kroppen, speciellt mörka i ansiktet. Då hade jag redan haft pco(s) i flera år.

Insulinresistansen gör att kroppen blir alltmer okänslig för insulin och kämpar mot för högt blodsocker, detta kan leda till diabetes typ 2. Det kan göra så att man luktar illa i underlivet och kan även ge klåda och irritation. Har du för högt blodsocker så svettas man mycket, då i kombination med att man känner sig extra törstig och måste kissa ofta.
    Jag svettades och mådde illa bara, kände inget annat trots att jag fick gå med obehandlad insulinresistans i över 10 års tid. Det var först när jag hade utvecklat diabetes som man började medicinera, först med Metformin och liknande, men nästan genast med insulinsprutor eftersom jag inte tålde Metformin. 

Mörkare pigmentförändringar kan vara melasma/kloasma (mest i ansiktet) som är en biverkning av hormonerna i p-piller i kombination med sol. Sitter pigmentförändringarna t ex runt halsen och i armhålorna är det ännu ett tecken på pco(s) med insulinresistans. Det finns ofta beskrivet på amerikanska sidor om pcos, vet inte om den informationen har hunnit sprida sig till Sverige än. Förvånad   

P-piller kan ha minskat din acne en aning (om du har testosteronöverskott) och det är därför du har det värre än någonsin nu när du har slutat. Om du har pco(s) med testosteronöverskott är p-piller (el p-stav el p-spruta) nästan den enda behandlingen (ev tillsammans med Androcur som ska minska testosteronet).

Nu har jag gått ner i vikt och fått normalt/lågt blodsocker och har slutat med insulinet. Mina mörka pigmentförändringar har försvunnit men det tog några år. Tyvärr har jag massor av melasma i ansiktet pga av min behandling mot pcos(s) med "p-pillret" Diane/Zyrona.

Jag har fortfarande hormonproblem, men gynekologen hävdar att de försvinner när jag får normalt BMI. Men personer som t ex Victoria Beckham har pco och är knappast överviktig?!
    Min gynekolog tror inte på att behandla med mediciner över huvud taget, inte ens min endometrios som är väldigt smärtsam. Skrikandes 

Hoppas att DU hittar en bra läkare som kan hjälpa dig, oavsett om du har pco(s) el ngt annat. Kolla gärna upp sköldkörteln igen, vissa mediciner kan ändra resultatet. Se också till att de tar rätt prover på sköldkörteln, det ska var 3-4 st olika värden. Googla!

• Anonym (obalans)
    Scrubs81 skrev 2013-10-04 22:42:29 följande:

Sa läkaren att det inte visade nåt på sköldköreln? Tro inte på läkaren utan attt själv sett provsvaren. Tsh ska va under 2.5. Under 10 säger en del, andra 5.
    Hur VET du att det beroe på p-pillren o nöjer dig med det? Hade du god effekt av Cipralex?
    Läkaren sa att blodprovet inte visade någonting, men jag har ju inte sett något resultat. Menar du att man inte ska lita på läkaren? :/

Hur vet jag vad, menar du att jag tror att det är p-pillerna som orsakar håravfall och finnar?  Det är ju för att det verkar vara en vanlig biverkning när man slutar med p-piller..

Cipralex gav mig väl egentligen inte så mycket. Hade testat andra mediciner innan och alla var ungefär likadana. Nu när jag har slutat (slutade i april/maj) så mår jag exakt likadant som när jag åt medicinen, så det känns ju skönt att veta att jag klarar mig utan den! 
  • Anonym (obalans)
    Pcos skrev 2013-10-05 09:10:48 följande:
    Det du beskriver, t o m att du tycker att du luktar illa (jäst?) kan vara pco(s) med insulinresistans. 

Har du kollat upp pco(s)? Googla gärna fram lite information och din vårdcentral kan kontrollera dina hormonnivåer med några enkla blodprover. 

Hudläkaren upptäckte min pco(s) när jag sökte hjälp pga att jag hade börjat tappa massor av hår på huvudet. Har/hade även ökad hårväxt på kroppen, speciellt mörka i ansiktet. Då hade jag redan haft pco(s) i flera år.

Insulinresistansen gör att kroppen blir alltmer okänslig för insulin och kämpar mot för högt blodsocker, detta kan leda till diabetes typ 2. Det kan göra så att man luktar illa i underlivet och kan även ge klåda och irritation. Har du för högt blodsocker så svettas man mycket, då i kombination med att man känner sig extra törstig och måste kissa ofta.
    Jag svettades och mådde illa bara, kände inget annat trots att jag fick gå med obehandlad insulinresistans i över 10 års tid. Det var först när jag hade utvecklat diabetes som man började medicinera, först med Metformin och liknande, men nästan genast med insulinsprutor eftersom jag inte tålde Metformin. 

Mörkare pigmentförändringar kan vara melasma/kloasma (mest i ansiktet) som är en biverkning av hormonerna i p-piller i kombination med sol. Sitter pigmentförändringarna t ex runt halsen och i armhålorna är det ännu ett tecken på pco(s) med insulinresistans. Det finns ofta beskrivet på amerikanska sidor om pcos, vet inte om den informationen har hunnit sprida sig till Sverige än. Förvånad   

P-piller kan ha minskat din acne en aning (om du har testosteronöverskott) och det är därför du har det värre än någonsin nu när du har slutat. Om du har pco(s) med testosteronöverskott är p-piller (el p-stav el p-spruta) nästan den enda behandlingen (ev tillsammans med Androcur som ska minska testosteronet).

Nu har jag gått ner i vikt och fått normalt/lågt blodsocker och har slutat med insulinet. Mina mörka pigmentförändringar har försvunnit men det tog några år. Tyvärr har jag massor av melasma i ansiktet pga av min behandling mot pcos(s) med "p-pillret" Diane/Zyrona.

Jag har fortfarande hormonproblem, men gynekologen hävdar att de försvinner när jag får normalt BMI. Men personer som t ex Victoria Beckham har pco och är knappast överviktig?!
    Min gynekolog tror inte på att behandla med mediciner över huvud taget, inte ens min endometrios som är väldigt smärtsam. Skrikandes 

Hoppas att DU hittar en bra läkare som kan hjälpa dig, oavsett om du har pco(s) el ngt annat. Kolla gärna upp sköldkörteln igen, vissa mediciner kan ändra resultatet. Se också till att de tar rätt prover på sköldkörteln, det ska var 3-4 st olika värden. Googla!

Tack för långt och utförligt svar!

Jag har läst lite och pco men jag vet inte riktigt om det stämmer in på mig. Blåsor på äggstockarna verkar vara ett vanligt problem när man har det men jag var hos gyn för någon månad sen och gjorde ett ultraljud men då sa hon inget om några blåsor.

Samt att mensen ska vara ur balans. Det vet jag ju inte riktigt eftersom p-pillerna har gjort så att jag har haft min mens varje månad och den har varit normal (tror jag).

Pigmentfläckarna/förändringarna jag har är främst i ansikte (som typ lite större fräknar) sen har jag även i armhålorna, runt bröstvårtorna, bikinilinjen och på benen. Det känns som att mina pigmentfläckar på kroppen är kopplade till där jag tar bort hår (rakar/pincettar). När jag rakar mig så syns det typ inte att jag har rakat mig eller så får jag stubb efter 2 timmar... Obestämd

Min mamma har ju diabetes... Så jag kanske ligger i risksonen. Men när jag kollar mitt blodsocker så är det alltid normalt. Jag är i och för sig sällan törstig och kissar kanske två gånger om dagen (mamma kissar kanske varannan timme känns det som...) 

Jag skulle ju som sagt vilja ha en ordentlig utredning, men jag känner mig som en hypokondirker. Jag är ganska ofta på vårdcentralen p.g.a att jag har turen att få en massa andra knasiga sjukdomar (njursten, öroninflammation, allergiska reaktioner m.m. bara senaste håret) så det känns som att dom är trötta på mig. Samt att de även ser att jag har någon psykisk sjukdom så då tror de väl ännu mindre på mig..

Det är ingen "riktig" doktor jag ska träffa nu utan en AT-läkare. Hon kändes ganska bra förra gången jag träffade henne men jag vet inte hur mycket kunskap man har då? Jaja, hon får väl försöka. Känns ändå som att jag aldrig kommer bli hjälp :/
  • Scrubs81
    Anonym (obalans) skrev 2013-10-05 10:21:59 följande:
    Läkaren sa att blodprovet inte visade någonting, men jag har ju inte sett något resultat. Menar du att man inte ska lita på läkaren? :/

Hur vet jag vad, menar du att jag tror att det är p-pillerna som orsakar håravfall och finnar?  Det är ju för att det verkar vara en vanlig biverkning när man slutar med p-piller..

Cipralex gav mig väl egentligen inte så mycket. Hade testat andra mediciner innan och alla var ungefär likadana. Nu när jag har slutat (slutade i april/maj) så mår jag exakt likadant som när jag åt medicinen, så det känns ju skönt att veta att jag klarar mig utan den! 
    Du åt  Cipralex av nån anledning. Jag har både träffat IRL och på nätet många kvinnor som fått antidepp utskrivet, för att sköldkörtelproverna inte visar nåt, enl läkaren. Men antidepp har inte hjälpt utan först när de fått strida för det har det visat sig att sköldkörteln faktiskt inte funkar som den ska. Och hade jag litat på läkarna, då hade jag haft bestående problem idag. Man ska lita på sin egen känsla.
    Många läkare saknar kunskap om den komplexa körtel som sköldkörteln är. Den påverkar så otroligt mkt i kroppen, indirekt. Funkar den inte kan det ge massor med mysko symptom.
    så begär ut dina provsvar och är inte antikroppsprov på sköldskörtlen taget, be om det. Håravfall och finnar kan lika gärna bero på sköldkörteln.
  • Anonym (obalans)
    Scrubs81 skrev 2013-10-05 15:56:12 följande:
    Du åt  Cipralex av nån anledning. Jag har både träffat IRL och på nätet många kvinnor som fått antidepp utskrivet, för att sköldkörtelproverna inte visar nåt, enl läkaren. Men antidepp har inte hjälpt utan först när de fått strida för det har det visat sig att sköldkörteln faktiskt inte funkar som den ska. Och hade jag litat på läkarna, då hade jag haft bestående problem idag. Man ska lita på sin egen känsla.
    Många läkare saknar kunskap om den komplexa körtel som sköldkörteln är. Den påverkar så otroligt mkt i kroppen, indirekt. Funkar den inte kan det ge massor med mysko symptom.
    så begär ut dina provsvar och är inte antikroppsprov på sköldskörtlen taget, be om det. Håravfall och finnar kan lika gärna bero på sköldkörteln.
    Ju mer jag läser om problem med sköldskörteln, desto mer säker blir jag på att jag har något fel med den.
    Det känns bara så dumt att be om ett till prov eftersom de kommer säga att de redan har tagit ett prov som inte visat något och jag känner inte att jag kan stå på mig.. Jag får väl läsa lite mer om det så får vi se vad som händer den 14e. 
  • Anonym (kost)

Hur har det gått för dig?

Svar på tråden Obalans i kroppen?