Inlägg från: Anonym (Mia) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mia)

Problem att vara smart, någon som känner igen sig?

SpanskaFlugan skrev 2013-10-03 20:29:40 följande:
    Jag förstår vad du menar. Just nu är jag för trött för att utveckla (soffläge efter heldagskonferens och ett träningspass...) men jag förstår precis. Det handlar inte om att man ser ner på andra, man har bara inget utbyte av deras konversationer eftersom de aldrig kommer med något nytt, oavsett ämne.

Handlar inte det snarare om kunskap än om IQ? Den som vet mycket är intressant oavsett modell på processorn, i mina ögon. Finns det mycket kunskap i olika ämnen har man alltid något att prata om, det har inget med IQ att göra.
  • Anonym (Mia)
    SpanskaFlugan skrev 2013-10-03 20:51:21 följande:

Nej, inte kunskap egentligen. Det är en förmåga att komma med nya infallsvinklar, utveckla idéer och resonemang, tänka "outside the box" som gör att man får tänka nytt och annorlunda i en konversation med personen i fråga. De flesta har inte förmågan att utmana tanken på det sättet.

Jo, kunskap. Hur utvecklar du idéer utan fakta? En tillräckligt bildad person kan ju lätt säga "men har du läst XX som tar upp det här på ett helt annat sätt", men hur hänger du med i en diskussion om försvarspolitik om du inte vet något om det?
  • Anonym (Mia)
    mementa skrev 2013-10-04 07:21:38 följande:
    Vart går gränsen på intelligens?

Att vara lyhörd och ha ett bra ordförråd är A och O om man alls ska kunna föra en så bra dialog som möjligt.
    Att vara intelligent för mig innebär att man är sjukt allmänbildad, kan All matte, fysik, kemi osv glasklart!

Men jag anser mig nog vara smart i det anseendet att jag Kan föra en bra dialog med mina medmänniskor, jag är utbildare och jobbar med service där jag är ansiktet utåt hela dagarna...

MEN, jag suger på matte, kemi och fysik! Är jag Dum för det? 

Jag skiljer på intelligent och bildad. Intelligensen är som processorn, hur snabbt och effektivt hjärnan kan jobba. Bildning är det som finns på hårddisken, informationen.
Svar på tråden Problem att vara smart, någon som känner igen sig?