Inlägg från: Anonym (obildad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (obildad)

Problem att vara smart, någon som känner igen sig?

Anonym (Känner igen?) skrev 2013-10-03 19:38:34 följande:
    Jag är ganska så intelligent och smart. Det är många fördelar, men när man ligger på den övre toppen, så är det väldigt jobbigt, för man märker andra människors okunskap lättare.

Någon annan som känner igen er? Folk som förstår mig bäst, är andra som också är väldigt intelligenta och smarta, men det är få av dessa människor i samhället och livet:(

Känner att prata med normalbegåvad ger mig väldigt lite, för det en normalbegåvad säger, det hade jag själv kunnat tänka ut, det blir liksom inte någon utmaning. En normalbegåvad skulle dessutom aldrig förstå vad vi intelligentare människor pratar om, så länge vi inte anpassar oss, jobbigt värre.
    Kan du inte beskriva lite mer konkret vad det är för problem du upplever, så att vi andra kan relatera till det? Jag är själv intelligent men obildad och känner mig ofta underlägsen i belästa människors sällskap, inte för att jag inte förstår vad de säger men för att vi inte har samma referensramar.

Sedan undrar jag lite över vad du menar med intelligens? Hög IQ är ju ingen förutsättning för att man ska kunna föra ett intelligent och utmanande samtal. Nästan så att jag misstänker att det snarare kan vara till hinder.
  • Anonym (obildad)
    Hillbillie skrev 2013-10-03 22:48:35 följande:
    En aspekt av intelligens är väl just att man kan kommunicera på olika nivåer? Den som är intelligent kan ju röra sig i olika sociala och verbala sfärer, medan den ointelligente inte kan välja. 

Hur intelligent man än är, så har man alltid något att lära av andra. Annars tycker jag det verkar mer som en social oförmåga snarare än "för hög" intelligens...
    sär skriven skrev 2013-10-03 22:50:08 följande:
    Förutom dina uppenbara språkliga brister, kan ju även normalbegåvade människor ha en expertis inom ett område som du som (anser dig vara) intelligent inte har så stor koll på. Att uttrycka att en normalbegåvad "aldrig skulle förstå" vad du pratar om är alltså skitsnack.
    Jag tror på er!

Svar på tråden Problem att vara smart, någon som känner igen sig?