• PGA

Problem att vara smart, någon som känner igen sig?

Jag känner ofta frustration över människors oförmåga att agera strategiskt och bristen på logik.

• PGA

Komiskt att skåda de i tråden som kommer med personliga påhopp på TS vilka osar mindervärdeskomplex.

• PGA
    Anonym (Klockren!) skrev 2013-10-07 17:50:30 följande:

Så tolkar jag inte det alls. Se där vad man kan ha olika perspektiv på en text.

Sen skadar det inte att vara ödmjuk. Man får lätt ett sundare perspektiv på saker och ting då. Men det är klart, ödmjukhet är inte en intellektuell egenskap. Det är en själslig kvalitet, som man antingen har eller saknar.

Life's not fair. 
    Ödmjukhet kan man absolut skaffa sig, om inte annat kan man spela ödmjuk.

Denb som är intelligent framställer sig på ett sätt som gynnar dennes intressen.

• PGA
    Anonym (Klockren!) skrev 2013-10-07 22:55:08 följande:
    Det är nog svårt att vara ödmjuk om man är felfri, som han Östen med rösten sjöng. Visst var det han?
    Om man nu är felfri inser man att det är oklokt att frasmtälla sig som felfri.
  • PGA
    Anonym (klass) skrev 2013-10-15 17:53:14 följande:
    OK? Så du har några specialintressen men är du allmänbildad? Kan du föra dig i alla sociala sammanhang och navigera genom etikettsregler? Är dina barn väluppfostrade och kan bete sig artigt? Detta är nämligen min personliga preferens på människor jag umgås med, utöver en mängd andra goda kvaliteter jag inte behöver ta upp i sammanhanget.

Jag anser en person vara "smart" när denne utöver att kunna föra sig och vara allmänbildad har gjort kloka val i livet när det gäller relationer/studier/arbetsliv/ekonomi/hälsa/socialt umgänge.

Och om någon av dessa delar har kollapsat p.g.a. oväntade faktorer, så har personen vidtagit de åtgärder som behövts för att ställa saker till rätta och få livet på rätt köl igen.

Jag bryr mig inte om någons IQ-nivå, men ovanstående påverkar om jag ska anse någon vara "smart".  
    Jag håller med om detta. En intelligenta människa fattar klloka val.
  • PGA
    sextiotalist skrev 2013-10-15 18:48:55 följande:
    Jag har tagit både kloka och dåliga val genom livet, jag är ju en vanlig människa 
    Själv har jag nästan bara gjort kloka val. Detta eftersom jag aldrig blandar in känslor.
  • PGA
    sextiotalist skrev 2013-10-15 19:10:48 följande:
    Jag skäms inte ett dugg för att jag blandar in känslor i vissa beslut, eftersom jag är en människa och inte en robot.
    En människa blir inte en robot för att den inte blandar in känslor. Den blir bara klokare.

Jag har dock redan tidigare noterat att du likt andra kvinnor är väldigt känslodriven. 
  • PGA
    sextiotalist skrev 2013-10-15 19:27:25 följande:
    Det är jag säkert, men jag träffar (högutbildade och intelligenta) män som också är känslodrivna.
    Jag är medveten om att även om män är betydligt mindre känslodrivna finns det undantag. Om du nu är känslodriven är det dock föga sannolikt att du är förmögen att upptäcka detta. En rationellt tänkabde man inser att det är klokt att framställa sig som känslodriven bland kvinnor. Det är dock givetvis ett spel.
  • PGA
    sextiotalist skrev 2013-10-15 19:43:13 följande:
    Det förekommer absolut, men jag har väldigt nära manliga vänner sedan 25-30 år tillbaka. Vi behöver inte spela något spel mot varandra, vi har passerat det stadiet sedan lång tid tillbaka.
    Under en lång tid så umgicks jag mest med män 
    Du kan aldrig veta var du har en man. En rationellt tänkande man inser att han inte har något som helst intresse av att avslöja detta för dig. Oavsett hur länge ni varit vänner.
  • PGA
    Selfish Geene skrev 2013-10-15 19:57:29 följande:
    Nope!
    Känner inte alls igen mig
    Varför blir jag inte förvånad.
Svar på tråden Problem att vara smart, någon som känner igen sig?