• Fobiker

Problem att vara smart, någon som känner igen sig?

Jag vill inte uttala mig om intelligensen på mitt umgänge, men helt klart är vissa mer eller mindre intellektuella av sig. Jag känner att jag tänker mest likt och har betydligt mer gemensamt med de som är mer intellektuella. Men problemet är att jag har rätt mycket mindervärdeskomplex inför dessa människor och blir därför lite tillbakadragen. Jag känner mig mer avslappnad med personer som är mindre intellektuella av sig. Men då känner jag istället att jag inte får ut så mycket av umgänget. Känns som att man fastnar mitt emellan på något sätt. Man blir liksom aldrig riktigt nöjd. 

Men med det sagt så får jag väl också tillägga att det beror på sammanhanget. Ibland är det trevligt att bara snacka med någon om lite vad som helst och då bryr man sig inte speciellt mycket om personen är intellektuell eller inte, huvudsaken är att man får en trevlig stund. Allt behöver inte vara så jäkla seriöst. Ibland kan det vara kul att bara sitta och dra fyllehistorier också. Jag brukar vara rätt bra på att anpassa mig.      

• Fobiker
    Anonym (Klockren!) skrev 2013-10-07 16:17:57 följande:
    Vad är viktigast - att vara intellektuell, eller att vara klok? Man kan sitta inne med en oerhörd visdom utan att vara intellektuell. Jag vet flera intellektuella träbockar i min bekantskapskrets som bygger hela sin identitet på sitt hjärnkapital. Men vad händer den dagen då hjärnkapaciteten börjar trubbas av, t ex pga alzheimers eller något annan otrevligt? Vem är man då? Var ska man finna sin självkänsla när hjärnan börjar tackla av?

Jag känner mig mest avslappnad med människor som är visa, kärleksfulla, toleranta och fria från uppblåsta egon. Dvs människor med själ. 
    Det beror lite på vilket humör man är på. Ibland är det uppfriskande kul att umgås med någon som inte är riktigt klok. Skrattande  Men en person som är klok och eftertänksam av sig går alltid bra att umgås med, oavsett personens bildningsnivå. Nu råkar det vara så att i min bekantskapskrets har det ofta varit de som är smarta och belästa som också varit väldigt kloka av sig. Långt ifrån alltid, men ofta. Så det ena behöver inte utesluta det andra.
Svar på tråden Problem att vara smart, någon som känner igen sig?