Inlägg från: Anonym (LOL) |Visa alla inlägg
  • Anonym (LOL)

Problem att vara smart, någon som känner igen sig?

sär skriven skrev 2013-10-03 22:50:08 följande:
    Förutom dina uppenbara språkliga brister, kan ju även normalbegåvade människor ha en expertis inom ett område som du som (anser dig vara) intelligent inte har så stor koll på. Att uttrycka att en normalbegåvad "aldrig skulle förstå" vad du pratar om är alltså skitsnack.

Hahahaha....
  • Anonym (LOL)
    Anonym (obildad) skrev 2013-10-03 22:40:56 följande:
    Kan du inte beskriva lite mer konkret vad det är för problem du upplever, så att vi andra kan relatera till det? Jag är själv intelligent men obildad och känner mig ofta underlägsen i belästa människors sällskap, inte för att jag inte förstår vad de säger men för att vi inte har samma referensramar.

Sedan undrar jag lite över vad du menar med intelligens? Hög IQ är ju ingen förutsättning för att man ska kunna föra ett intelligent och utmanande samtal. Nästan så att jag misstänker att det snarare kan vara till hinder.

Grundat på intelligens i det här sammanhanget har styrelsen fattat ett enhälligt beslut att avsätta nuvarande ordförande. Styrelsen tillförordnar OBILDAD som ny ordförande med omedelbart tillträde.
  • Anonym (LOL)
    dennis02 skrev 2013-10-03 22:59:11 följande:
    Det stora problemet tycker jag är att många gör sig dummare än de är. Låtsas inte fatta fast de egentligen fattar, förnekar kunskaper som inte tilltalar deras ideologi eller värderingar eller undviker att bjuda på sig själva bara för att de väntar på att någon annan ska påbörja ett eventuellt samtal.

Tycker svensken i gemen är rätt slapphågad. Vissa saker vågar man inte prata om av olika anledningar. Den som är intelligent och kunnig tvingas i många sammanhang förneka sin intelligens och kunnighet bara för att passa in bland de dumma och enfaldiga. Nu säger jag inte att jag själv är speciellt intelligent, men jag förnekar åtminstone inte det jag vet eller kan och jag gör mig inte dummare än jag är.

Ofta verkar det t.o.m. som folk tycker det är problematiskt med intelligenta och kunniga människor. De passar inte in i deras jantelags-tänk och därför ska de frysas ut eller mobbas.

Vet detta då jag är uppväxt i en inskränkt byhåla där det var tabu att ens läsa böcker för att skaffa sig kunskap. Nej, alla skulle bara festa och knulla och leva jävulen. Läsa böcker eller förkovra sig i något ämne var det bara töntar och nördar som gjorde.
    Intelligent ska vi inte beskylla dig att vara. Problemet ligger nog i din osociala förmåga och bristande självinsikt att döma av texten.
  • Anonym (LOL)
    Anonym (klass) skrev 2013-10-04 01:38:40 följande:
    Jag känner igen mig delvis, men det har mer med bildning och uppförande att göra för min del.

Jag står inte ut med personer som inte klarar föra ett samtal om exempelvis klassiska böcker eller politik, saker som hör allmänbildningen till.

Sedan klarar jag heller inte av människor med dåligt bordsskick eller de som curlar sina barn så att ungarna bara står bakom mammas kjol och glor dumt istället för att ta i hand och hälsa artigt som sig bör. Nästan inga barn idag klarar av att ta ögonkontakt med en vuxen, ta artigt i hand och hälsa och det tycker jag är det minsta man kan begära i uppfostran.

Jag trivs bäst med belevrade och allmänbildade personer helt enkelt, oavsett deras intelligensnivå. 

Jag kan byta bromsrör, snickra, måla, tapetsera, meka, fixa el, laga mat, baka, lägga klinker, sköta mitt hushåll och familj. Jag är intelligent och ofrivilligt obildad. Jag står inte ut med belevrade människor som vill diskutera politik som nöje. Föredrar en händig partner med (klass)
    Ja just ja...jag är kvinna 37 år.
  • Anonym (LOL)
    dennis02 skrev 2013-10-04 02:43:02 följande:
    Du verkar inte intelligent nog att begripa vad mitt inlägg handlade om. Det handlade inte om MIN intelligens utan om folk som spelar dummare än vad de är. Lär dig läsförståelses till att börja med.

Tråden var för de intelligenta som inte kan hantera diskussioner med lägre stående varelser.
    Vad baserar du din insikt på i den intelligenta världen när de tillhör dom dumma och enfaldiga(dumma)?

• Anonym (LOL)
    Anonym (klass) skrev 2013-10-04 17:28:16 följande:
    Jag är också händig och klarar galant av de sakerna du räknar upp, skulle de vara svåra att genomföra menar du? 

För övrigt är inte politik det enda nöjet, du verkar inte förstå poängen i mitt inlägg.

Den som inte kan föra samtal om politik eller nationalekonomi om ämnet kommer på tal  är inte intressant för mig. Jag ser sådana människor som socialt begränsade och har inte så mycket utbyte av dem. Visst kan jag sänka mig till att prata om hushåll, trender, TV-program och annat oviktigt, men jag föredrar att inte göra det eftersom det är så andefattigt. 

Obildade personer har dock inget val, de är begränsade till sina torftiga ämnen. Människor och barn som inte kan uppföra sig är dock värst. 

Vissa människor är självgoda med ett till synes gott självförtroende. De har något grandiost över sig. Vi gillar dem inte men de gillar sig själv. Och det märks. De behöver nödvändigtvis inte alltid vara framfusiga eller skrytsamma, men självgodheten lyser igenom i alla fall. Problemet med denna typ av självförtroende är att den byggs upp av att andra måste göras sämre.

Andra självgoda individer utvecklar sin människosyn byggd på fördomar och syndabockar. Så länge de andra är sämre, är vi med automatik bra. Det går alltså att vara självgod utan bra självkänsla. Bara de andra är sämre. Och jag måste se till att de görs sämre. Självkänslan är så skör och utmanad att jag måste ge mig på andra. Självgodheten byggs upp genom hatet mot andra.

Men människor med bra självkänsla behöver inte vara självgoda, långt därifrån. De är trygga och kan uppskatta andra. I självförtroendet syns och känns begrepp som integritet, värdighet och tillit. Men också en stor dos av ödmjukhet. Självkänslan byggs inte upp genom jämförelser mot andra. Och ödmjukheten är inte en svaghet. Ödmjukheten och värdigheten ger styrka.

• Anonym (LOL)
    PGA skrev 2013-10-04 22:36:17 följande:
    Komiskt att skåda de i tråden som kommer med personliga påhopp på TS vilka osar mindervärdeskomplex.

Vissa människor är självgoda med ett till synes gott självförtroende. De har något grandiost över sig. Vi gillar dem inte men de gillar sig själv. Och det märks. De behöver nödvändigtvis inte alltid vara framfusiga eller skrytsamma, men självgodheten lyser igenom i alla fall. Problemet med denna typ av självförtroende är att den byggs upp av att andra måste göras sämre.
    Andra självgoda individer utvecklar sin människosyn byggd på fördomar och syndabockar. Så länge de andra är sämre, är vi med automatik bra. Det går alltså att vara självgod utan bra självkänsla. Bara de andra är sämre. Och jag måste se till att de görs sämre. Självkänslan är så skör och utmanad att jag måste ge mig på andra. Självgodheten byggs upp genom hatet mot andra.

Men människor med bra självkänsla behöver inte vara självgoda, långt därifrån. De är trygga och kan uppskatta andra. I självförtroendet syns och känns begrepp som integritet, värdighet och tillit. Men också en stor dos av ödmjukhet. Självkänslan byggs inte upp genom jämförelser mot andra. Och ödmjukheten är inte en svaghet. Ödmjukheten och värdigheten ger styrka.

• Anonym (LOL)
    Anonym (klass) skrev 2013-10-07 20:18:22 följande:
    Passive-aggressives unite :) 

Man kan inte argumentera mot dumhet. Har inget ont att säga...du gör jobbet så bra själv :)
  • Anonym (LOL)
    PGA skrev 2013-10-07 22:46:26 följande:
    Ödmjukhet kan man absolut skaffa sig, om inte annat kan man spela ödmjuk.

Denb som är intelligent framställer sig på ett sätt som gynnar dennes intressen.

Låter mest som oärligt....vilket inte räknas som en god egenskap.
  • Anonym (LOL)
    Anonym (klass) skrev 2013-10-07 16:56:05 följande:
    Jag håller med på så sätt att det är viktigt att kunna föra sig i sociala sammanhang och anpassa sig utifrån sammanhangen och olika typer av människor, men det optimala är ju att ha både bildning OCH social kompetens. Saknas en av delarna är man begränsad som människa vilket är min poäng.  

Jag känner igen mig delvis, men det har mer med bildning och uppförande att göra för min del.
    Jag står inte ut med personer som inte klarar föra ett samtal om exempelvis klassiska böcker eller politik, saker som hör allmänbildningen till.
    Sedan klarar jag heller inte av människor med dåligt bordsskick eller de som curlar sina barn så att ungarna bara står bakom mammas kjol och glor dumt istället för att ta i hand och hälsa artigt som sig bör. Nästan inga barn idag klarar av att ta ögonkontakt med en vuxen, ta artigt i hand och hälsa och det tycker jag är det minsta man kan begära i uppfostran.
    Jag trivs bäst med belevrade och allmänbildade personer helt enkelt, oavsett deras intelligensnivå. 

Vänder du kappan efter vinden? Ett av inläggen måste bort men kan inte bestämma vilket. Ditt första inlägg (här ovan) innehåller inte ett spår av social kompetens som enligt dig är helt optimalt. Du påpekar bestämt att bildning och uppförande är avgörande. Som vi alla vet är uppförande och social kompetens inte en synonym. I ämnet bildning borde du glänsa men jag har aldrig stött på ordet belevrade? Oj, nu blev det rött. För övrigt att döma av dina inlägg så uppfattar jag dig som en direkt motsats till belevad. 

Är det så att du söker samhörighet med intelligenta utom ditt räckhåll??  
  • Anonym (LOL)
    Anonym (klass) skrev 2013-10-08 16:49:39 följande:
    Ha ha! Nää vad gulligt att du i går försökte ge ett dräpande sista ord men sedan sitter en dag på kammaren och analyserar och jämför mina inlägg och inte kan hålla dig från att försöka hävda dig lite till. Jättesöt är du och gud vad du tar åt dig ha ha! 

Hahaha...så sant!

Äntligen är du här igen....har väntat mååånga timmar :)
    Innerst inne så är jag en liten retsticka... så det här gnabbet är helt i min smak!
    Hur ska jag göra nu då. Svårt att ge ett dräpande svar när man bara flinar hela tiden :)  
  • Anonym (LOL)

Om intresse finns kan jag berätta att det finns trådar där man inte behöver göra annat än beklaga sig ;)

Svar på tråden Problem att vara smart, någon som känner igen sig?