Inlägg från: Anonym (klass) |Visa alla inlägg
  • Anonym (klass)

Problem att vara smart, någon som känner igen sig?

Jag känner igen mig delvis, men det har mer med bildning och uppförande att göra för min del.

Jag står inte ut med personer som inte klarar föra ett samtal om exempelvis klassiska böcker eller politik, saker som hör allmänbildningen till.

Sedan klarar jag heller inte av människor med dåligt bordsskick eller de som curlar sina barn så att ungarna bara står bakom mammas kjol och glor dumt istället för att ta i hand och hälsa artigt som sig bör. Nästan inga barn idag klarar av att ta ögonkontakt med en vuxen, ta artigt i hand och hälsa och det tycker jag är det minsta man kan begära i uppfostran.

Jag trivs bäst med belevrade och allmänbildade personer helt enkelt, oavsett deras intelligensnivå. 

• Anonym (klass)
    Anonym (LOL) skrev 2013-10-04 03:10:11 följande:

Jag kan byta bromsrör, snickra, måla, tapetsera, meka, fixa el, laga mat, baka, lägga klinker, sköta mitt hushåll och familj. Jag är intelligent och ofrivilligt obildad. Jag står inte ut med belevrade människor som vill diskutera politik som nöje. Föredrar en händig partner med (klass)
    Ja just ja...jag är kvinna 37 år.
    Jag är också händig och klarar galant av de sakerna du räknar upp, skulle de vara svåra att genomföra menar du? 

För övrigt är inte politik det enda nöjet, du verkar inte förstå poängen i mitt inlägg.

Den som inte kan föra samtal om politik eller nationalekonomi om ämnet kommer på tal  är inte intressant för mig. Jag ser sådana människor som socialt begränsade och har inte så mycket utbyte av dem. Visst kan jag sänka mig till att prata om hushåll, trender, TV-program och annat oviktigt, men jag föredrar att inte göra det eftersom det är så andefattigt. 

Obildade personer har dock inget val, de är begränsade till sina torftiga ämnen. Människor och barn som inte kan uppföra sig är dock värst. 
  • Anonym (klass)
    Anonym (LOL) skrev 2013-10-07 14:38:32 följande:

Vissa människor är självgoda med ett till synes gott självförtroende. De har något grandiost över sig. Vi gillar dem inte men de gillar sig själv. Och det märks. De behöver nödvändigtvis inte alltid vara framfusiga eller skrytsamma, men självgodheten lyser igenom i alla fall. Problemet med denna typ av självförtroende är att den byggs upp av att andra måste göras sämre.

Andra självgoda individer utvecklar sin människosyn byggd på fördomar och syndabockar. Så länge de andra är sämre, är vi med automatik bra. Det går alltså att vara självgod utan bra självkänsla. Bara de andra är sämre. Och jag måste se till att de görs sämre. Självkänslan är så skör och utmanad att jag måste ge mig på andra. Självgodheten byggs upp genom hatet mot andra.

Men människor med bra självkänsla behöver inte vara självgoda, långt därifrån. De är trygga och kan uppskatta andra. I självförtroendet syns och känns begrepp som integritet, värdighet och tillit. Men också en stor dos av ödmjukhet. Självkänslan byggs inte upp genom jämförelser mot andra. Och ödmjukheten är inte en svaghet. Ödmjukheten och värdigheten ger styrka.

Nej men så fint skrivet, skiner glorian extra starkt idag? :)
    Du skriver generellt men jag får anta att du försöker lägga dessa egenskaper på mig eftersom det är mig du citerar. Ironiskt nog är det inlägg som ditt som lyser av självgodhet, precis som ordet antyder vill du visa hur mycket godare människa du är som accepterar alla och försöker knäppa på näsan genom att insinuera att det måste vara något fel på min självkänsla som inte gör detsamma.

I ditt första inlägg tar du upp allt händigt du kan, och att du minsann inte står ut med belevrade människor som har politik som nöje. Det är alltså OK för dig att lufta hur duktig du är och vilken typ av människor du inte kan med, men det är inte OK för mig att göra detsamma. Sedan går du till semantiskt angrepp (nu kommer väl "nej men vadå, tog du åt dig? Jag skrev ju bara generellt" ) när jag påpekade att jag faktiskt också kan allt det du räknade upp, men att jag skulle känt mig begränsad om det var allt jag kunde.

Då byter du taktik och börjar kalla mig självgod i tron att det ska få mig att...ja jag vet inte, inte skrev du väl det där för att få mig att må dåligt? inte är du väl en sådan människa som hånar stackars individer med dålig självkänsla? Nej, för då är du ju inte bättre själv och så KAN det ju bara inte vara..

Jag skäms inte för att jag tycker jag är bättre än de flesta, klart jag framstår som självgod när jag är så bra :) Men jag tycker inte det är något fel. Jag avskyr jante och "du ska inte tro du är något, du ska inte tro du är bättre än någon annan". Det är bara en social konstruktion som säger att ödmjukhet skulle vara något bra. Det är inte viktigare för mig att vara omtyckt än att säga vad jag egentligen tycker, DET är nämligen tecken på dålig självkänsla. 

Problemet med ödmjukhet är alla skenheliga personer som vill trycka i ansiktet på andra hur ödmjuka de är och vilka fina människor de är, vilket i sig tyder på motsatsen.
  • Anonym (klass)
    Anonym (Klockren!) skrev 2013-10-07 16:26:50 följande:
    Jag tycker LOL verkar vara mer ödmjuk än du. LOL skriver dessutom i tredje person, medan du går direkt på person. Och personangrepp - det är inte klass.
    Ha ha! LOL skriver i tredje person just för att framstå som ödmjuk och fin, men i själva verket är det bara passiv-aggressivt. Skenheligheten lyser igenom.

Jag har aldrig påstått att jag är ödmjuk. 
  • Anonym (klass)
    Anonym (Ho) skrev 2013-10-07 16:38:43 följande:
    Hmm, det finns ju olika sorters smarthet. Har en vän som tycker att hon är väldigt smart då hon har en plugghjärna och minns väldigt mkt information. Hon är väldigt kunnig. Men då hon ej är socialt smart, ej emotionellt smart (som jag anser mig vara) så ser hon dum ut i mina ögon, och jag ser dum ut i hennes.

Vad pratar du om när du umgås med folk? Jag pratar mycket psykologi, filosofi, värderingar osv. Och jag får absolut inte ut nåt av att umgås med en robot fylld av kunskap som ett bibliotek. Jag vill ha ett utbyte på djupet som bara kan ske mellan 2 gamla själar.
    Jag håller med på så sätt att det är viktigt att kunna föra sig i sociala sammanhang och anpassa sig utifrån sammanhangen och olika typer av människor, men det optimala är ju att ha både bildning OCH social kompetens. Saknas en av delarna är man begränsad som människa vilket är min poäng.  
  • Anonym (klass)
    Anonym (Klockren!) skrev 2013-10-07 17:50:30 följande:

Så tolkar jag inte det alls. Se där vad man kan ha olika perspektiv på en text.

Sen skadar det inte att vara ödmjuk. Man får lätt ett sundare perspektiv på saker och ting då. Men det är klart, ödmjukhet är inte en intellektuell egenskap. Det är en själslig kvalitet, som man antingen har eller saknar.

Life's not fair. 
    Passive-aggressives unite :) 
  • Anonym (klass)
    Anonym (LOL) skrev 2013-10-08 01:06:35 följande:

Man kan inte argumentera mot dumhet. Har inget ont att säga...du gör jobbet så bra själv :)
    Anonym (LOL) skrev 2013-10-08 15:03:41 följande:

Jag känner igen mig delvis, men det har mer med bildning och uppförande att göra för min del.
    Jag står inte ut med personer som inte klarar föra ett samtal om exempelvis klassiska böcker eller politik, saker som hör allmänbildningen till.
    Sedan klarar jag heller inte av människor med dåligt bordsskick eller de som curlar sina barn så att ungarna bara står bakom mammas kjol och glor dumt istället för att ta i hand och hälsa artigt som sig bör. Nästan inga barn idag klarar av att ta ögonkontakt med en vuxen, ta artigt i hand och hälsa och det tycker jag är det minsta man kan begära i uppfostran.
    Jag trivs bäst med belevrade och allmänbildade personer helt enkelt, oavsett deras intelligensnivå. 

Vänder du kappan efter vinden? Ett av inläggen måste bort men kan inte bestämma vilket. Ditt första inlägg (här ovan) innehåller inte ett spår av social kompetens som enligt dig är helt optimalt. Du påpekar bestämt att bildning och uppförande är avgörande. Som vi alla vet är uppförande och social kompetens inte en synonym. I ämnet bildning borde du glänsa men jag har aldrig stött på ordet belevrade? Oj, nu blev det rött. För övrigt att döma av dina inlägg så uppfattar jag dig som en direkt motsats till belevad. 

Är det så att du söker samhörighet med intelligenta utom ditt räckhåll??  
    Ha ha! Nää vad gulligt att du i går försökte ge ett dräpande sista ord men sedan sitter en dag på kammaren och analyserar och jämför mina inlägg och inte kan hålla dig från att försöka hävda dig lite till. Jättesöt är du och gud vad du tar åt dig ha ha! 

• Anonym (klass)
    sextiotalist skrev 2013-10-15 08:18:23 följande:
    Ha, anses vara smart och intelligent och är totalt ointresserad av både politik och litteratur, men har andra intressen som du troligen går bet på direkt.
    OK? Så du har några specialintressen men är du allmänbildad? Kan du föra dig i alla sociala sammanhang och navigera genom etikettsregler? Är dina barn väluppfostrade och kan bete sig artigt? Detta är nämligen min personliga preferens på människor jag umgås med, utöver en mängd andra goda kvaliteter jag inte behöver ta upp i sammanhanget.

Jag anser en person vara "smart" när denne utöver att kunna föra sig och vara allmänbildad har gjort kloka val i livet när det gäller relationer/studier/arbetsliv/ekonomi/hälsa/socialt umgänge.

Och om någon av dessa delar har kollapsat p.g.a. oväntade faktorer, så har personen vidtagit de åtgärder som behövts för att ställa saker till rätta och få livet på rätt köl igen.

Jag bryr mig inte om någons IQ-nivå, men ovanstående påverkar om jag ska anse någon vara "smart".  
Svar på tråden Problem att vara smart, någon som känner igen sig?