Inlägg från: dennis02 |Visa alla inlägg
  • dennis02

Problem att vara smart, någon som känner igen sig?

Det stora problemet tycker jag är att många gör sig dummare än de är. Låtsas inte fatta fast de egentligen fattar, förnekar kunskaper som inte tilltalar deras ideologi eller värderingar eller undviker att bjuda på sig själva bara för att de väntar på att någon annan ska påbörja ett eventuellt samtal.

Tycker svensken i gemen är rätt slapphågad. Vissa saker vågar man inte prata om av olika anledningar. Den som är intelligent och kunnig tvingas i många sammanhang förneka sin intelligens och kunnighet bara för att passa in bland de dumma och enfaldiga. Nu säger jag inte att jag själv är speciellt intelligent, men jag förnekar åtminstone inte det jag vet eller kan och jag gör mig inte dummare än jag är.

Ofta verkar det t.o.m. som folk tycker det är problematiskt med intelligenta och kunniga människor. De passar inte in i deras jantelags-tänk och därför ska de frysas ut eller mobbas.

Vet detta då jag är uppväxt i en inskränkt byhåla där det var tabu att ens läsa böcker för att skaffa sig kunskap. Nej, alla skulle bara festa och knulla och leva jävulen. Läsa böcker eller förkovra sig i något ämne var det bara töntar och nördar som gjorde.

De rika ska fan dela med sig till de fattiga!
  • dennis02
    Anonym (LOL) skrev 2013-10-04 02:37:09 följande:
    Intelligent ska vi inte beskylla dig att vara. Problemet ligger nog i din osociala förmåga och bristande självinsikt att döma av texten.
    Du verkar inte intelligent nog att begripa vad mitt inlägg handlade om. Det handlade inte om MIN intelligens utan om folk som spelar dummare än vad de är. Lär dig läsförståelses till att börja med.

• dennis02
    Anonym (eva) skrev 2013-10-08 19:12:04 följande:
    Undrar bara; Hur hittade alla ni smarta människor som inte kan umgås med normala människor, hit till FL...? Varför hänger så många på ett forum, vars främsta syfte inte är att gnugga geniknölar utan bolla triviala vardagsproblem...? Svar önskas....
    Kanske för att på Familjeliv är det lätt att framstå som smart, eftersom många här är ganska okunniga och korkade Glad

Enligt var jag erfarit är intelligensnivån generellt mycket högre på "avloppsforumet" Flashback än på FL..

• dennis02

Var en kille på min förra arbetsplats som var jävligt intelligent och insiktsfull - när man pratade med honom öga mot öga. När vi satt allihop på fikarasterna / lunchrasterna vågade han inte säga halv sju. Han hade säkert mycket konstruktiva ideer att komma med, men hans blyghet och försagdhet satte käppar i hjulen. Synd, för det var en kille som säkert hade kommit långt bara han vågade mer.

• dennis02
    Petrol skrev 2013-10-15 08:15:04 följande:
    Påfallande ofta tycker jag man hittar väldigt insiktsfulla och intelligenta personer bland dem som har fått tumla några varv extra i livet och det brukar inte helt sällan vara bland dem som saknar vad man skulle  kunna kalla klassisk bildning. Jag tycker du summerade ihop det hela ganska bra och kan bara nicka instämmande.
    +1

Livserfarenhet slår många gånger boklig lärdom.

• dennis02
    barapapapa skrev 2013-10-16 16:13:24 följande:
    Jösses, det där skulle jag själv kunnat ha startat en tråd om. Jag känner verkligen samma sak, jag måste fördumma mig själv och anpassa mig för att folk inte tänker och ser det jag ser lika snabbt. Det är oerhört frustrerande! Det är tur att jag bara umgås med vänner socialt som är som mig så där är det inga problem, dock så på jobbet är det en helt annan sak. Men det smarta i det hela är att vi kan göra oss dummare för att få de personerna att känna sig lika eller bättre, medans de inte kan göra tvärtom. Livet är hårt. 
    Sen hör det väl till saken att många "köper ner sig" pga att det inte är riktigt tillåtet att vara smart i jantelags-Sverige. Man lägger sig på en lägre nivå och spelar lite dummare än man är för att inte stöta sig med folk.

Svar på tråden Problem att vara smart, någon som känner igen sig?