Problem att vara smart, någon som känner igen sig?
Det stora problemet tycker jag är att många gör sig dummare än de är. Låtsas inte fatta fast de egentligen fattar, förnekar kunskaper som inte tilltalar deras ideologi eller värderingar eller undviker att bjuda på sig själva bara för att de väntar på att någon annan ska påbörja ett eventuellt samtal.
Tycker svensken i gemen är rätt slapphågad. Vissa saker vågar man inte prata om av olika anledningar. Den som är intelligent och kunnig tvingas i många sammanhang förneka sin intelligens och kunnighet bara för att passa in bland de dumma och enfaldiga. Nu säger jag inte att jag själv är speciellt intelligent, men jag förnekar åtminstone inte det jag vet eller kan och jag gör mig inte dummare än jag är.
Ofta verkar det t.o.m. som folk tycker det är problematiskt med intelligenta och kunniga människor. De passar inte in i deras jantelags-tänk och därför ska de frysas ut eller mobbas.
Vet detta då jag är uppväxt i en inskränkt byhåla där det var tabu att ens läsa böcker för att skaffa sig kunskap. Nej, alla skulle bara festa och knulla och leva jävulen. Läsa böcker eller förkovra sig i något ämne var det bara töntar och nördar som gjorde.