Inlägg från: Anonym (rädd) |Visa alla inlägg
  • Anonym (rädd)

Kämpar för ett KS men är så rädd, någon mer?

Är gravid i v 23. Andra barnet. Förra förlossningen var hemsk och jag är nu redo att kämpa till mig ett ks. Ska till aurora inom kort och är så nervös för hur det ska gå. 

Jag är livrädd för att föda vaginalt, så det kommer jag aldrig mer att göra om. men samtidigt är jag extremt rädd för ett ks.
    jag är rädd för sprutor, och jag är rädd för hur bedövningen kommer att upplevas, och hur det kommer att kännas när jag ligger på op-bordet.

det är verkligen som att välja mellan pest eller kolera, men jag har bestämt mig för ett ks, även att rädslan är stor. finns det fler som känner som jag?

det känns så sjukt, att kämpa till sig ett alternativ man är livrädd för, för att undvika ett annat  alternativ som känns värre.

idag har jag dragit ut ett 30 sidor långt dokument från socialstyrelsen om kejsarsnitt på moderns begäran som jag lusläst och strukit under viktig fakta i. jag vill komma förberedd till läkaren när det väl blir dags för att få veta om ett ks blir beviljat eller inte... men ja, just nu känns allt bara så surrealistiskt. HUR ska detta gå?

... hjälp..... 

• Svar på tråden Kämpar för ett KS men är så rädd, någon mer?
  • Anonym (rädd)

Tack för era snabba svar!

Jag blev nekad ks innan jag födde första barnet. Eller ja nekad och nekad, jag fick aldrig ens en tid till en läkare som gör op. Aurora bm ansåg att jag hade "perfekt kropp" för att föda barn med och sa att det kommer gå så bra så.
    detta var för 6 år sedan och nu känner jag mig lite starkare och förhoppningsvis vågar jag stå på mig mer så att jag åtminstone får till ett samtal med en läkare.

den där biten, att få ks beviljat känns ändå som om att det går att genomföra ett ks SKA jag ju ha. men sen gäller det att börja bearbeta själva snittet.

Jag vill absolut inte se i någon operationslampa hur de skär upp magen, hua! Det hoppas jag verkligen att jag slipper.
    blodtrycksfall är jag väldigt rädd för att få, men det har jag ju fått läsa att det oftast lätt tas bort med medicin. jag är ju dock sprut/kanylrädd, så det blir ju en upplevelse bara det med alla slangar och nålar men men...

jag är även orolig för att "äckelkänslan" ska infinna sig när det är dags att sy och bebisen är ute. kan man få lugnande då?

själva läkningstiden har jag inte ens hunnit börja tänka på, men det inbillar jag mig att det går att göra hanterligt med hjälp av smärtstillande. och jag är ju införstådd med att min man kommer att få hjälpa mig de första 2 v, så det har vi redan nu planerat in att han ska ta semester då. 

• Anonym (rädd)
    sär skriven skrev 2013-10-04 12:37:49 följande:
    Jag kände mig så lullig så jag låg och kikade i lampan och tyckte det kändes lite komiskt på något sätt. Inför sprutorna och nålarna kan du få bedövning, be om Emla. Det använder jag när jag ska ta vaccinationssprutor och det tar faktiskt bort en hel del av smärtan.

Jag tror inte att du kommer känna något äckel, du kommer vara helt uppslukad av din bebis.
    Jag har oxå funderat på emla, det har jag tagit nu när jag behövt ta blodprov i tidig graviditet hos bm. det har fungerat bra!
    är bara så rädd för att berätta om min nålfobi för aurora och läkare för då känns det som om de kommer tycka jag är knäpp som vill ha ett ks om jag känner obehag för en liten nål

• Anonym (rädd)
    Anonym (Tjohopp) skrev 2013-10-04 12:33:18 följande:
    Hade stämt sjukhuset om jag varit du, dom får INTE neka en ks om man inte vågar föda,
    det är ditt val oavsett vad den där auran anser om din kropp är det just det, DIN kropp
    och du som bestämmer om och hur du vill föda..
    Ja så kanske det är.. men just då var jag för oförberedd och ovetandes så jag accepterade bara detta. hoppas att det blir annorlunda nu. det är dock samma aurora bm som jag ska träffa denna gång som förra.
  • Anonym (rädd)
    sär skriven skrev 2013-10-04 12:52:15 följande:
    Äsch, många människor tycker det är obehagligt med nålstick, men man har ju liksom inget val. Du behöver kanske inte ens berätta det för dem?
    Nej man kan ju försöka undvika det

• Anonym (rädd)
    Anonym (SW) skrev 2013-10-05 09:02:21 följande:
    Ett litet tips till TS när det gäller steg 1 (framförallt om du bor i ett landsting som är restriktiva till KS) är att FÖRE beviljat KS inte ta upp så mkt kring din rädsla för KS utan fokusera på att vaginal förlossning är otänkbart i alla lägen (om det är så du känner)! När du sedan är beviljad KS kan du ta upp din rädsla för det du beskrivit. Risken är annars mkt stor att sjukvården kommer lägga fokus på alla KS komplikationer och hur mkt bättre vf är. Att även tänkt ut svar på varför t ex igåmngsättning och tidig smärtlindringlöfte inte heller hjälper dig mm kan också vara bra (om du inte är en skicklig debattör direkt på) Lycka till!
    Tack för tipset! Nä jag hade inte tänkt att ta upp min rädsla inför ks innan jag fått det beviljat, men jag hade dock inte tänkt tanken på att frågan kan uppstå om igångsättning och tidigt smärtlindringslöfte. Det tåls å tänka på! Tack.
  • Anonym (rädd)
    Anonym (SW) skrev 2013-10-05 10:10:50 följande:

Lägg fokus på de psykologiska aspekterna som förlossningsrelaterad psykisk ohälsa, anknytningen och omhändertagandet av barnet etc. Koppla till socialstyrelsens rapport och även sambandet mellan förlossningsskräck och förlossningskomplikationer (rent fysiskt medicinska för dessa är tydliga) om du möts av mothugg! BM/ läkare fokuserar primärt på det rent fysiskt medicinska och argument som "det finns inget som säger att denna förlossning måste bli lika tung" är vanligt förekommande (dock är de inte felaktiga i sig men det hjälper sällan en skräckslagen kvinna om man inte själv vill försöka igen). Psykosociala orsaker är svårare för sjukvården att ignorera bort, även om det kan ske, tyvärr. Men att vara påläst om att mng fysiskt medicinska komplikationer vid KS även kan ske vid vaginal förlossning, och hur riskökningen tilltar vid komplicerade förlossningar, är viktigt att framhålla så de ser att du är påläst (för detta kan komma upp). Får jag fråga vilket landsting du tillhör för bemötandet skiljer markant? Önskar dig all lycka till! Jag förstår precis förlossningskräck är att leva med!
    Göteborg!
  • Anonym (rädd)
    Anonym (H) skrev 2013-10-06 07:57:06 följande:
    TS, jag tycker att du ska försöka jobba med att bli trygg med den lösning som du har som mål - kejsarsnitt. Kanske kan du prata med någon som har gått igenom det, eller prata med en kurator på sjukhuset? Jag tror att det kommer hjälpa mycket om du känner dig trygg med det alternativ som du jobbar mot.
    Jag har bekanta som gjort ks som jag pratat med. och jag har läst så mycket man bara kan... men jag tror inte det hjälper kanske känns det bättre när jag fått ks beviljat så det känns mer verkligt, och att man faktiskt ska göra det. så kanske man kan tänka in sig i det lite mer.
  • Anonym (rädd)

Idag ska jag på mitt första aurorasamtal och jag är så nervös.. håll tummarna!

• Anonym (rädd)

aurora samtalet gick ju sådär.. usch så hopplöst allt känns.

Svar på tråden Kämpar för ett KS men är så rädd, någon mer?